Ferrari onder de indruk: "Red Bull introduceerde een nieuwe technologie in 2023"
Ferrari had op meer gehoopt in 2023. Het Italiaanse team begon een
jaar eerder sterk aan het nieuwe ground effect -tijdperk, maar
moest naarmate het seizoen vorderde steeds vaker het initiatief aan
Red Bull laten. Afgelopen seizoen was dat niet anders. Red Bull was
ontzettend dominant en won 21 van de 22 races, tegen eentje voor
Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz waren razendsnel in de
kwalificatie, maar kregen in de races vaak te maken met
bandenslijtage. Daarom moet Ferrari de komende winter hard werken
om het gat met Red Bull te dichten. Enrico Cardile, hoofd
aerodynamica van Ferrari, legt in een interview met Auto, Motor und
Sport uit wat er verbeterd moet worden. "De 2023-auto was een
evolutie van de 2022-auto", vertelt Cardile. "We probeerden enkele
zwakke punten van de voorganger te tackelen. Over het algemeen
hebben we onze doelen bereikt. De auto gedroeg zich op het circuit
zoals we verwacht hadden en de simulaties voorspelden. Helaas
realiseerden we ons al vrij snel dat de ontwikkelingsroute zijn
limiet zou bereiken. Vanaf dat moment hebben we de doelen voor de
aerodynamische ontwikkeling herzien en anders ingericht. Het eerste
resultaat was te zien tijdens de Grand Prix van Spanje, waar we
over een nieuwe vloer en nieuwe sidepods beschikten. In Oostenrijk
volgden nieuwe ontwikkelingen in dezelfde gebieden, maar we hebben
de limieten van de auto bereikt. Daarom vormt de 2024-auto een
nieuwe start." Ferrari keek met interesse naar vloer van Red Bull
Ferrari doet ook inspiratie op bij Red Bull. "Deel van ons werk is
om andere auto's te analyseren, dus we hebben meer dan één foto in
onze database. Ondanks het feit dat onze auto's verschillen, was
het wel interessant om de vloer van Red Bull te bekijken. Zij doen
namelijk veel dingen anders ten opzichte van de concurrentie. Maar
om van een foto te profiteren, moet je er wel juist naar kijken.
Een volledige kopie heeft nooit gewerkt, zeker niet met deze
auto's, waar millimeters een groot verschil kunnen maken." Cardile
onthult ook nog dat Red Bull een nieuwe technologie hanteerde
rondom de remklauwen. Op de vraag of Ferrari conservatiever is met
dat onderdeel, reageert de Italiaan ontkennend. "Ik denk niet dat
de andere teams kleinere remklauwen hebben. Het is een zogenaamd
open source -onderdeel. Als een team iets verandert, moeten ze het
CAD-design met iedereen delen. We kunnen dat inzien en bestuderen
de foto's. Voor zover ik weet, lijken alle remklauwen op elkaar.
Red Bull introduceerde een nieuwe technologie dit jaar, die afweek
van wat Mercedes en wij al jarenlang gebruiken. Het kan zijn dat
deze nieuwe remklauwen een voordeel in gewicht opleveren."
jaar eerder sterk aan het nieuwe ground effect -tijdperk, maar
moest naarmate het seizoen vorderde steeds vaker het initiatief aan
Red Bull laten. Afgelopen seizoen was dat niet anders. Red Bull was
ontzettend dominant en won 21 van de 22 races, tegen eentje voor
Ferrari. Charles Leclerc en Carlos Sainz waren razendsnel in de
kwalificatie, maar kregen in de races vaak te maken met
bandenslijtage. Daarom moet Ferrari de komende winter hard werken
om het gat met Red Bull te dichten. Enrico Cardile, hoofd
aerodynamica van Ferrari, legt in een interview met Auto, Motor und
Sport uit wat er verbeterd moet worden. "De 2023-auto was een
evolutie van de 2022-auto", vertelt Cardile. "We probeerden enkele
zwakke punten van de voorganger te tackelen. Over het algemeen
hebben we onze doelen bereikt. De auto gedroeg zich op het circuit
zoals we verwacht hadden en de simulaties voorspelden. Helaas
realiseerden we ons al vrij snel dat de ontwikkelingsroute zijn
limiet zou bereiken. Vanaf dat moment hebben we de doelen voor de
aerodynamische ontwikkeling herzien en anders ingericht. Het eerste
resultaat was te zien tijdens de Grand Prix van Spanje, waar we
over een nieuwe vloer en nieuwe sidepods beschikten. In Oostenrijk
volgden nieuwe ontwikkelingen in dezelfde gebieden, maar we hebben
de limieten van de auto bereikt. Daarom vormt de 2024-auto een
nieuwe start." Ferrari keek met interesse naar vloer van Red Bull
Ferrari doet ook inspiratie op bij Red Bull. "Deel van ons werk is
om andere auto's te analyseren, dus we hebben meer dan één foto in
onze database. Ondanks het feit dat onze auto's verschillen, was
het wel interessant om de vloer van Red Bull te bekijken. Zij doen
namelijk veel dingen anders ten opzichte van de concurrentie. Maar
om van een foto te profiteren, moet je er wel juist naar kijken.
Een volledige kopie heeft nooit gewerkt, zeker niet met deze
auto's, waar millimeters een groot verschil kunnen maken." Cardile
onthult ook nog dat Red Bull een nieuwe technologie hanteerde
rondom de remklauwen. Op de vraag of Ferrari conservatiever is met
dat onderdeel, reageert de Italiaan ontkennend. "Ik denk niet dat
de andere teams kleinere remklauwen hebben. Het is een zogenaamd
open source -onderdeel. Als een team iets verandert, moeten ze het
CAD-design met iedereen delen. We kunnen dat inzien en bestuderen
de foto's. Voor zover ik weet, lijken alle remklauwen op elkaar.
Red Bull introduceerde een nieuwe technologie dit jaar, die afweek
van wat Mercedes en wij al jarenlang gebruiken. Het kan zijn dat
deze nieuwe remklauwen een voordeel in gewicht opleveren."
