Voormalig F1-coureur hekelt langverwachte comeback: "Kon niet slechter"
Robert Kubica debuteerde in 2007 in de Formule 1. De Pool stond
direct bekend als een groot talent en haalde in zijn BMW-Sauber
voortdurend het onderste uit de kan. Dat werd beloond diverse
podiumplaatsen en zelfs een overwinning in 2008. In 2010 verkaste
Kubica naar Renault. Na afloop van dat seizoen maakte hij een zwaar
ongeluk mee tijdens een rally in Andorra. De Poolse coureur verloor
zijn hand bijna en zijn F1-loopbaan leek erop te zitten. Kubica
wilde koste wat kost terugkeren in de Formule 1 en deed dat - tot
ieders verbazing - in 2019. Hij tekende een jaarcontract bij
Williams, waar hij rookie George Russell aan zijn zijde kreeg.
Russell was het hele seizoen véél sneller dan Kubica, maar toch was
het Kubica die het enige Williams-puntje binnensleepte. In
Duitsland werd hij als tiende geklasseerd nadat de Alfa Romeo's
werden gediskwalificeerd. Hoewel Kubica's leeftijd en handicap
wellicht een rol speelden in zijn prestaties, was ook de
Williams-bolide die hij tot zijn beschikking had een belangrijke
factor in de tegenvallende prestaties. De FW42 was verreweg de
traagste auto van het veld, iets waar Kubica nog altijd van baalt.
Wrong place, wrong time In een interview met het Poolse nieuwsblad
Przeglad Sportowy blikt Kubica terug op zijn comeback. "Vanuit een
sportief oogpunt had mijn terugkeer in de Formule 1 niet slechter
kunnen verlopen toen ik bij Williams tekende." Hij vervolgt: "Ik
heb veel respect voor het team en er waren zeker wel wat mensen die
wisten wat ze deden. Ik denk dat ik gewoon op de verkeerde plek was
op het meest slechte moment, helaas." Kubica's terugkeer opende
echter ook zijn ogen, zo legt hij uit: "Door de jaren heen heb ik
geleerd dat ik niet alles opzij moet willen zetten om te kunnen
racen. Ik wil me gewoon comfortabel voelen met alles wat ik doe.
Wanneer ik fiets, denk ik aan racen. Mijn complete schema en
kalender zijn gebaseerd op wat ik doe in een auto. Ik ben inmiddels
bijna veertig en ik denk er nu ook wel over na wat de volgende stap
in mijn leven wordt", aldus de Pool.
direct bekend als een groot talent en haalde in zijn BMW-Sauber
voortdurend het onderste uit de kan. Dat werd beloond diverse
podiumplaatsen en zelfs een overwinning in 2008. In 2010 verkaste
Kubica naar Renault. Na afloop van dat seizoen maakte hij een zwaar
ongeluk mee tijdens een rally in Andorra. De Poolse coureur verloor
zijn hand bijna en zijn F1-loopbaan leek erop te zitten. Kubica
wilde koste wat kost terugkeren in de Formule 1 en deed dat - tot
ieders verbazing - in 2019. Hij tekende een jaarcontract bij
Williams, waar hij rookie George Russell aan zijn zijde kreeg.
Russell was het hele seizoen véél sneller dan Kubica, maar toch was
het Kubica die het enige Williams-puntje binnensleepte. In
Duitsland werd hij als tiende geklasseerd nadat de Alfa Romeo's
werden gediskwalificeerd. Hoewel Kubica's leeftijd en handicap
wellicht een rol speelden in zijn prestaties, was ook de
Williams-bolide die hij tot zijn beschikking had een belangrijke
factor in de tegenvallende prestaties. De FW42 was verreweg de
traagste auto van het veld, iets waar Kubica nog altijd van baalt.
Wrong place, wrong time In een interview met het Poolse nieuwsblad
Przeglad Sportowy blikt Kubica terug op zijn comeback. "Vanuit een
sportief oogpunt had mijn terugkeer in de Formule 1 niet slechter
kunnen verlopen toen ik bij Williams tekende." Hij vervolgt: "Ik
heb veel respect voor het team en er waren zeker wel wat mensen die
wisten wat ze deden. Ik denk dat ik gewoon op de verkeerde plek was
op het meest slechte moment, helaas." Kubica's terugkeer opende
echter ook zijn ogen, zo legt hij uit: "Door de jaren heen heb ik
geleerd dat ik niet alles opzij moet willen zetten om te kunnen
racen. Ik wil me gewoon comfortabel voelen met alles wat ik doe.
Wanneer ik fiets, denk ik aan racen. Mijn complete schema en
kalender zijn gebaseerd op wat ik doe in een auto. Ik ben inmiddels
bijna veertig en ik denk er nu ook wel over na wat de volgende stap
in mijn leven wordt", aldus de Pool.
