Vijf controversiële Michael Schumacher-momenten
91 zeges, 155 podiums, 68 polepositions en 77 snelste rondes, ga er
maar aan staan. Michael Schumacher flikte het en wordt daarom
beschouwd als een van de allerbeste Formule 1-coureurs aller
tijden. Toch ging zijn carrière niet zonder controverse voorbij. In
dit artikel komen vijf momenten voorbij die menigeen Formule 1-fan
zich vast nog kan herinneren. Grand Prix van Australië 1994 Eén
punt. Dat was het verschil tussen Schumacher en Damon Hill
(Williams) voorafgaand aan het laatste Grand Prix-weekend in
Australië. Het seizoen 1994 zou er een van verdriet en controverse
zijn. Ayrton Senna en Roland Ratzenberger verongelukten op
tragische wijze in Imola, waardoor er een donkere wolk boven de
Formule 1 hing. De controverse kwam voort uit gesteggel over de
technische reglementen. Zo kregen Benetton, waar Schumacher voor
reed, en McLaren een boete van 100.000 dollar voor het te laat
indienen van technische informatie. Het moddergooien, voornamelijk
over tractiecontrole, zou in het niet vallen bij de gekkigheid die
in Adelaide ontstond. Schumacher verdedigde in de laatste race dus
een voorsprong van één punt op Hill en nam bij de start de leiding
over van Nigel Mansell. De Duitser werd op de voet gevolgd door
Hill, die langzaam maar zeker dichterbij kwam. In ronde 36 ging het
uiteindelijk fout. Schumacher raakte de muur, kwam terug de baan op
en stuurde 'gewoon' in toen Hill naast hem zat in de volgende
bocht. Het gevolg? Een uitvalbeurt voor de beide heren en een
eerste wereldtitel voor Schumacher. De stewards deden de touché af
als een raceincident, wat door veel mensen als controversieel werd
beschouwd. Op de beelden zag het eruit alsof Schumacher óf te
ambitieus instuurde óf expres een touché veroorzaakte door in te
sturen. De waarheid zal in het midden liggen, maar het is een feit
dat de uitkomst van een knotsgek kampioenschap niet controversiëler
had kunnen verlopen. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Grand Prix van Europa 1997 In 1997 leek het er even op dat deja
vu's daadwerkelijk bestaan. Wéér verdedigde Schumacher, die een
jaar eerder naar Ferrari was overgestapt, voor de laatste race een
voorsprong van één punt op een Williams, al was Jacques Villeneuve
dit keer de bestuurder en concurrent. Schumacher won de voorlaatste
race in Japan en had zo het initiatief in handen, ondanks het feit
dat Williams over het algemeen sneller was. De kwalificatie voor de
GP van Europa, verreden in het Spaanse Jerez, zou een bijzondere
worden. Schumacher, Villeneuve en Heinz-Harald Frentzen reden
precies dezelfde tijd: 1:21:072. Villeneuve deed dat als eerste en
mocht vanaf poleposition vertrekken, maar zou meteen zijn leidende
positie verliezen door een raketstart van Schumacher. Geheel
volgens verwachting was Villeneuve sneller dan Schumacher in de
race. De Canadees zou in ronde 48 een inhaalpoging wagen, maar dat
was buiten Schumacher gerekend. De Duitser wilde het initiatief
niet opgeven en stuurde bewust in op de sidepod van Villeneuve.
Uiteindelijk zou Schumacher het grootste slachtoffer worden, want
hij viel uit. Villeneuve kon verder met schade, zou hobbelend derde
worden en eiste zo het wereldkampioenschap op. Maar daar hield het
gedoe nog niet op. Schumacher claimde na afloop dat Villeneuve op
hem had ingestuurd. Stiekem was het voor de hele wereld duidelijk
dat Schumacher de schuldige was en de FIA was het daar na een
onderzoek volledig mee eens. Schumacher werd uit de WK-stand
geschrapt en gaf later zelf toe dat het zijn fout betrof.
Villeneuve kon juichen. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Grand Prix van Oostenrijk 2002 De Formule 1-wereld stond volledig
in brand na de Grand Prix van Oostenrijk in 2002. Het was niet
bijzonder dat Michael Schumacher de race had gewonnen in de
dominante Ferrari, maar de manier waarop was dat wel. Zijn
teamgenoot Rubens Barrichello vertrok vanaf poleposition, reed de
gehele race aan de leiding en ging in de laatste ronde ineens van
het gas af om Schumacher voorbij te laten. Ferrari liet zich gelden
met teamorders. Het voorval leidde tot luid boegeroep vanaf de
tribunes, zeker omdat Schumacher vier van de eerste vijf races had
gewonnen en met een ruime voorsprong in Oostenrijk arriveerde. Er
was dus geen bittere noodzaak om hem deze zege te schenken.
Schumacher was zichtbaar niet blij met de situatie en liet
Barrichello op het hoogste treetje staan tijdens de
podiumceremonie. Schumacher zou uiteindelijk zes races voor het
einde wereldkampioen worden en zo zijn derde titel op rij pakken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Grand Prix van Monaco
2006 Van 2000 tot en met 2004 ging het van een leien dakje voor
Schumacher en Ferrari. Ze wonnen vijf kampioenschappen op rij,
waardoor Schumacher officieel de meeste titels op zijn naam had
staan. In 2005 en 2006 werd het lastiger door de opkomst van
Fernando Alonso en Renault. Schumacher trok de trukendoos open,
vooral tijdens de kwalificatie in Monaco in 2006. Alonso was een
jaar eerder voor het eerst wereldkampioen geworden en ging ook in
2006 aan de leiding toen het Formule 1-circus in Monaco neerstreek.
Schumacher had echter poleposition in handen toen de laatste runs
in Q3 werden verreden. De Duitser verremde zich in de voorlaatste
bocht en stond pardoes stil. De gele vlag werd gezwaaid en de zeer
belangrijke poleposition was binnen, zou je zeggen. Op de
onboardbeelden was echter een vreemd tafereel te zien. Schumacher
stuurde nog twee keer in nadat hij zich had verremd, waar de
concurrentie vragend op reageerde. Was het een bewuste actie? De
stewards vergaderden urenlang en besloten uiteindelijk om
Schumacher uit de uitslag te schrappen. Kostbare punten gingen
verloren, al kwam de Duitser na een knappe inhaalrace als vijfde
over de streep. Later dat jaar kondigde een emotionele Schumacher
zijn afscheid aan. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Grand
Prix van Hongarije 2010 Dat afscheid was niet definitief, want
Schumacher keerde in 2010 terug in de Formule 1. De zevenvoudig
wereldkampioen ging aan de slag bij Mercedes, dat vanaf dat jaar
weer als fabrieksteam door het leven ging. Het was even wennen voor
Schumacher, want zeges en titels zaten er niet meteen in. Tijdens
de GP van Hongarije zou Schumacher zeer negatief in het nieuws
komen na een defensieve actie ten opzichte van zijn voormalige
teamgenoot Barrichello. De Braziliaan reed inmiddels voor Williams
en probeerde Schumacher in te halen op het lange rechte stuk. Net
op het moment dat Barrichello zijn auto aan de binnenkant wilde
zetten, duwde Schumacher hem bijna de muur in. Het scheelde een
haartje en de beide heren wisten ternauwernood aan een megaklapper
te ontsnappen. Barrichello was woedend en kreeg bijval van de
stewards. Schumacher kreeg een gridstraf van tien(!) plaatsen voor
de volgende race. In 2012 hing Schumacher definitief zijn helm aan
de wilgen.
maar aan staan. Michael Schumacher flikte het en wordt daarom
beschouwd als een van de allerbeste Formule 1-coureurs aller
tijden. Toch ging zijn carrière niet zonder controverse voorbij. In
dit artikel komen vijf momenten voorbij die menigeen Formule 1-fan
zich vast nog kan herinneren. Grand Prix van Australië 1994 Eén
punt. Dat was het verschil tussen Schumacher en Damon Hill
(Williams) voorafgaand aan het laatste Grand Prix-weekend in
Australië. Het seizoen 1994 zou er een van verdriet en controverse
zijn. Ayrton Senna en Roland Ratzenberger verongelukten op
tragische wijze in Imola, waardoor er een donkere wolk boven de
Formule 1 hing. De controverse kwam voort uit gesteggel over de
technische reglementen. Zo kregen Benetton, waar Schumacher voor
reed, en McLaren een boete van 100.000 dollar voor het te laat
indienen van technische informatie. Het moddergooien, voornamelijk
over tractiecontrole, zou in het niet vallen bij de gekkigheid die
in Adelaide ontstond. Schumacher verdedigde in de laatste race dus
een voorsprong van één punt op Hill en nam bij de start de leiding
over van Nigel Mansell. De Duitser werd op de voet gevolgd door
Hill, die langzaam maar zeker dichterbij kwam. In ronde 36 ging het
uiteindelijk fout. Schumacher raakte de muur, kwam terug de baan op
en stuurde 'gewoon' in toen Hill naast hem zat in de volgende
bocht. Het gevolg? Een uitvalbeurt voor de beide heren en een
eerste wereldtitel voor Schumacher. De stewards deden de touché af
als een raceincident, wat door veel mensen als controversieel werd
beschouwd. Op de beelden zag het eruit alsof Schumacher óf te
ambitieus instuurde óf expres een touché veroorzaakte door in te
sturen. De waarheid zal in het midden liggen, maar het is een feit
dat de uitkomst van een knotsgek kampioenschap niet controversiëler
had kunnen verlopen. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Grand Prix van Europa 1997 In 1997 leek het er even op dat deja
vu's daadwerkelijk bestaan. Wéér verdedigde Schumacher, die een
jaar eerder naar Ferrari was overgestapt, voor de laatste race een
voorsprong van één punt op een Williams, al was Jacques Villeneuve
dit keer de bestuurder en concurrent. Schumacher won de voorlaatste
race in Japan en had zo het initiatief in handen, ondanks het feit
dat Williams over het algemeen sneller was. De kwalificatie voor de
GP van Europa, verreden in het Spaanse Jerez, zou een bijzondere
worden. Schumacher, Villeneuve en Heinz-Harald Frentzen reden
precies dezelfde tijd: 1:21:072. Villeneuve deed dat als eerste en
mocht vanaf poleposition vertrekken, maar zou meteen zijn leidende
positie verliezen door een raketstart van Schumacher. Geheel
volgens verwachting was Villeneuve sneller dan Schumacher in de
race. De Canadees zou in ronde 48 een inhaalpoging wagen, maar dat
was buiten Schumacher gerekend. De Duitser wilde het initiatief
niet opgeven en stuurde bewust in op de sidepod van Villeneuve.
Uiteindelijk zou Schumacher het grootste slachtoffer worden, want
hij viel uit. Villeneuve kon verder met schade, zou hobbelend derde
worden en eiste zo het wereldkampioenschap op. Maar daar hield het
gedoe nog niet op. Schumacher claimde na afloop dat Villeneuve op
hem had ingestuurd. Stiekem was het voor de hele wereld duidelijk
dat Schumacher de schuldige was en de FIA was het daar na een
onderzoek volledig mee eens. Schumacher werd uit de WK-stand
geschrapt en gaf later zelf toe dat het zijn fout betrof.
Villeneuve kon juichen. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Grand Prix van Oostenrijk 2002 De Formule 1-wereld stond volledig
in brand na de Grand Prix van Oostenrijk in 2002. Het was niet
bijzonder dat Michael Schumacher de race had gewonnen in de
dominante Ferrari, maar de manier waarop was dat wel. Zijn
teamgenoot Rubens Barrichello vertrok vanaf poleposition, reed de
gehele race aan de leiding en ging in de laatste ronde ineens van
het gas af om Schumacher voorbij te laten. Ferrari liet zich gelden
met teamorders. Het voorval leidde tot luid boegeroep vanaf de
tribunes, zeker omdat Schumacher vier van de eerste vijf races had
gewonnen en met een ruime voorsprong in Oostenrijk arriveerde. Er
was dus geen bittere noodzaak om hem deze zege te schenken.
Schumacher was zichtbaar niet blij met de situatie en liet
Barrichello op het hoogste treetje staan tijdens de
podiumceremonie. Schumacher zou uiteindelijk zes races voor het
einde wereldkampioen worden en zo zijn derde titel op rij pakken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. Grand Prix van Monaco
2006 Van 2000 tot en met 2004 ging het van een leien dakje voor
Schumacher en Ferrari. Ze wonnen vijf kampioenschappen op rij,
waardoor Schumacher officieel de meeste titels op zijn naam had
staan. In 2005 en 2006 werd het lastiger door de opkomst van
Fernando Alonso en Renault. Schumacher trok de trukendoos open,
vooral tijdens de kwalificatie in Monaco in 2006. Alonso was een
jaar eerder voor het eerst wereldkampioen geworden en ging ook in
2006 aan de leiding toen het Formule 1-circus in Monaco neerstreek.
Schumacher had echter poleposition in handen toen de laatste runs
in Q3 werden verreden. De Duitser verremde zich in de voorlaatste
bocht en stond pardoes stil. De gele vlag werd gezwaaid en de zeer
belangrijke poleposition was binnen, zou je zeggen. Op de
onboardbeelden was echter een vreemd tafereel te zien. Schumacher
stuurde nog twee keer in nadat hij zich had verremd, waar de
concurrentie vragend op reageerde. Was het een bewuste actie? De
stewards vergaderden urenlang en besloten uiteindelijk om
Schumacher uit de uitslag te schrappen. Kostbare punten gingen
verloren, al kwam de Duitser na een knappe inhaalrace als vijfde
over de streep. Later dat jaar kondigde een emotionele Schumacher
zijn afscheid aan. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Grand
Prix van Hongarije 2010 Dat afscheid was niet definitief, want
Schumacher keerde in 2010 terug in de Formule 1. De zevenvoudig
wereldkampioen ging aan de slag bij Mercedes, dat vanaf dat jaar
weer als fabrieksteam door het leven ging. Het was even wennen voor
Schumacher, want zeges en titels zaten er niet meteen in. Tijdens
de GP van Hongarije zou Schumacher zeer negatief in het nieuws
komen na een defensieve actie ten opzichte van zijn voormalige
teamgenoot Barrichello. De Braziliaan reed inmiddels voor Williams
en probeerde Schumacher in te halen op het lange rechte stuk. Net
op het moment dat Barrichello zijn auto aan de binnenkant wilde
zetten, duwde Schumacher hem bijna de muur in. Het scheelde een
haartje en de beide heren wisten ternauwernood aan een megaklapper
te ontsnappen. Barrichello was woedend en kreeg bijval van de
stewards. Schumacher kreeg een gridstraf van tien(!) plaatsen voor
de volgende race. In 2012 hing Schumacher definitief zijn helm aan
de wilgen.
