Dakar-icoon Peterhansel onthult: "Testte truck met De Rooy"

35 deelnames, 83 etappezeges en 14 eindoverwinningen in de Dakar
Rally. De erelijst van Stephane Peterhansel is bijzonder groot. De
Fransman nam in 1988 voor het eerst deel, toen nog op een motor.
Hij zou zes keer winnen namens Yamaha en stapte tien jaar later
over op de auto's, om met Mitsubishi, Mini en Peugeot nog acht keer
te winnen. In januari 2024 gaat Peterhansel beginnen aan zijn 36ste
Dakar Rally. De 58-jarige coureur neemt deel met Audi, dat met een
revolutionaire elektrische bolide deelneemt aan de zwaarste rally
ter wereld. Maar waarom krijgt Peterhansel nog steeds de
spreekwoordelijke vlinders in zijn buik als de Dakar nadert? Hij
legt het uit in een exclusief interview met RacingNews365 . "Daar
zijn een paar redenen voor", vertelt Peterhansel. "Allereerst ben
ik al vanaf mijn jonge jaren actief in de motorsport, dus ik houd
van actie, adrenaline en snelheid. Dat is al zo sinds ik op mijn
achtste voor het eerst op een motor reed. Maar het gaat niet alleen
om adrenaline. Het is ook de vraag waar we de race rijden, want we
hebben veel geluk dat we de mooiste landschappen mogen betreden. De
woestijn is een fantastische plek met een speciale atmosfeer. De
motorsport en de landschappen geven me veel plezier en passie. Ik
houd van dit werk. Er is geen beter werk voor mij." Peterhansel
stapte vanwege de veiligheid over naar de auto's Peterhansel begon
zijn Dakar-carrière dus op de motor, maar stapte na ongeveer tien
jaar over op de auto's. De Fransman legt uit hoe hij tot dat
besluit kwam. "Toen ik stopte met de motor, had ik veel geluk. Ik
heb geen groot incident meegemaakt. Vanaf mijn eerste Dakar op de
motor, had ik al door dat het heel gevaarlijk was. En ik probeer
altijd veilig te zijn, dus na tien deelnames en zes zeges vond ik
het tijd voor verandering. Ik wilde geen risico's meer nemen op de
motor." "Verder ben je altijd alleen als motorcoureur, dus je deelt
nooit de emoties met een ander. Als je verdwaalde, was dat best eng
omdat je alleen rondreed. Bovendien vierde je een etappezege dus
ook alleen. Het werd niet saai, maar het was wel zwaar om altijd in
je eentje duizenden kilometers te rijden. Ik wilde de emoties met
een navigator delen en was altijd al gefascineerd door auto's. Mijn
vader was een rallycoureur en daarom vond ik een racewagen heel
interessant." Dat betekent uiteraard niet dat Peterhansel zijn
passie voor motoren is verloren. "Ik rijd niet meer zoveel als
vroeger, maar het is nog steeds een grote passie van mij. Ik werk
kleine endurowedstrijden af op de motor. Ik begon in enduro voor ik
Dakar reed en doe het nu voor het plezier. Mijn navigator en ik
hebben bijvoorbeeld drie maanden geleden, tijdens een test met Audi
in Marokko, driehonderd kilometer door de woestijn gereden op een
motor." Overwoog de Fransman ooit om in een truck te stappen en de
trilogie te voltooien? "Ik heb het weleens overwogen. Tien jaar
geleden hebben we met Gerard de Rooy getest in Zuid-Frankrijk. Ik
vond het interessant, maar als ik kan kiezen tussen een
fabrieksauto en een truck, geef ik de voorkeur aan een topauto. Ik
heb veel geluk gehad, want ik kan al twintig jaar in de beste
auto's rijden. Dat begon met Mitsubishi en Mini en nu geldt dat ook
voor Audi. Als je die kans krijgt, denk ik dat je die moet pakken."
Wat het mooiste moment uit zijn lange carrière is? "De eerste
overwinning op de motor, want het was een droom om deze rally te
rijden en om te winnen... Dat was een van de mooiste dagen uit mijn
leven."

Top Headlines

Oudere Top Headlines