Verstappen niet de enige Formule 1-winnaar van 2023
Ondanks dat het gevecht om het kampioenschap al vroegtijdig beslist
werd door de dominantie van Max Verstappen, waren er elders in het
veld een aantal geweldige gevechten te zien. Ook de gaten tussen de
top en het middenveld werden beetje bij beetje kleiner. We hebben
hieronder een overzicht gemaakt van de grote winnaars in 2023. Max
Verstappen & Red Bull De Nederlander verdient op zijn minst een
korte vermelding in dit artikel, omdat het duidelijk mag zijn dat
zowel Max als Red Bull de grootste winnaars van afgelopen seizoen
waren. Met 19 overwinningen in 22 races zou het heel gek zijn om
hem niet onder de winnaars te scharen. De eigenschap die de
Nederlander aan zijn derde wereldtitel heeft geholpen? Zijn bizarre
snelheid en doorzettingsvermogen. Sergio Perez kreeg alle hoeken
van de baan te zien en kon op geen enkel moment naar lucht happen.
Verstappen zwakte ook niet af na het winnen van het kampioenschap.
Zes van zijn negentien overwinningen pakte hij nadat de titelstrijd
al was beslist tijdens de spintrace in Qatar. En uiteraard is Red
Bull ook een grote winnaar: Ze hebben statistisch gezien de beste
Formule 1-auto aller tijden gebouwd. Maar Perez reed ook in deze
bolide en wist maar twee races te winnen, ten opzichte van de
negentien die zijn teamgenoot op zijn naam schreef. Dit bewijst
maar weer: je kunt de beste auto ter wereld hebben, maar als je als
coureur niet in staat bent om er elke keer het maximale uit te
halen, kom je niet in de buurt van de titel. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. McLaren Red Bull was verreweg het beste team
op de grid en het is aan Mercedes en Ferrari om hun zaakjes op orde
te krijgen en het beter te doen. Dat klinkt misschien eenvoudig,
maar er is dit jaar wel wat roet in het eten gegooid door de
wederopstanding van McLaren en Aston Martin, die om de beurt een
uitdager van Red Bull probeerden te zijn. Het is op dit moment voor
Mercedes en Ferrari al lastig genoeg om Red Bull in te halen, maar
om dat ook nog eens te doen terwijl de teams uit de middenmoot ook
meevechten... Er is op dit moment veel om positief over te zijn bij
McLaren. Het team heeft aantoonbaar één van de beste rijdersduo's
met Lando Norris en Oscar Piastri en een CEO als Zak Brown, die in
vijf jaar het team uit de slop heeft weten te halen. Dit, in
combinatie met de reorganisatie binnen het team en de nieuwe
technische infrastructuur, zorgt ervoor dat teambaas Andrea Stella
veel lof heeft mogen ontvangen over zijn aanpak. Het was wel
cruciaal dat de upgrades die op de auto werden geschroefd succesvol
waren. Deze bleken naar wens te werken en leidden ertoe dat McLaren
vaak de grootste uitdager van Red Bull was. Er zijn nog steeds
problemen die moeten worden opgelost, voornamelijk op fundamenteel
gebied en binnen het DNA van de auto, maar voor nu is McLaren terug
en zit het in de lift. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Fernando Alonso & Aston Martin Ondanks dat Aston Martin
wegzakte in de tweede seizoenshelft, kan je niet om het team uit
Silverstone en vooral Fernando Alonso heen. Voor Alonso geldt: 42
jaar, maar nog lang niet versleten. De Spanjaard reed misschien wel
het seizoen van zijn leven en werd gesterkt door de geweldige
seizoensstart van Aston Martin. Alonso kon weliswaar het tempo van
Red Bull niet volgen, maar stond in de eerste acht races wel zes
keer op het podium. En dat hadden weinig mensen verwacht aan het
begin van 2023. Dat Alonso een sterke coureur is staat buiten kijf,
maar deze prestaties hadden weinig mensen voorzien. De routinier
staat hier en daar bekend als bad boy , maar was bij Aston Martin
ineens de teamplayer. Dat was ook wel nodig, want Aston Martin kon
het ontwikkelingstempo van McLaren, Mercedes en Ferrari niet
bijhouden en zakte gaandeweg het seizoen verder en verder weg. Het
deerde Alonso niet. Hij ging stoïcijns door met scoren en pakte op
geweldige wijze nóg twee podiumplaatsen in Zandvoort en Brazilië.
Zo stelde Alonso de vierde plaats in de WK-stand veilig en
belangrijker nog: hij lijkt niet verzadigd. Alonso wil meer en aast
nog steeds op zijn eerste wereldtitel sinds... 2006. Krijgt hij in
2024 eindelijk de kans? De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Carlos Sainz Als je Carlos Sainz en Charles Leclerc gaat
vergelijken, bevind je je op glad ijs. Toch is Sainz meer de
winnaar in 2023. Ja, Leclerc had heel veel pech, maar Sainz liet
veel meer mooie dingen zien dan in 2022. Ga maar na: de Spanjaard
won als enige niet Red Bull-coureur een Grand Prix en was een
stukje constanter dan Leclerc. Is Sainz op pure snelheid Leclerc de
baas? Waarschijnlijk niet. Het verschil is echter dusdanig klein,
dat Sainz dit seizoen toch echt een goed gevoel moet hebben gehad.
Met de juiste auto is hij in elk geval in staat om Leclerc 24 races
lang uit te dagen en wellicht is hij een stukje slimmer. De Grand
Prix van Singapore was daar het perfecte voorbeeld van. Sainz reed
namelijk de race van zijn leven en was twee uur lang messcherp in
het nauwe stratencircuit van Singapore. De Spanjaard managede zijn
banden optimaal, gaf Norris bewust een DRS in de slotfase om de
Mercedessen af te troeven en reed foutloos naar zijn tweede GP-zege
uit zijn loopbaan. Als Ferrari verbetert en Sainz zijn sterke lijn
kan doortrekken, krijgen we een leuk schouwspel in 2024. Leclerc
mag dan aan de bak. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Alex
Albon, Williams Vier teams vochten om de laatste drie plekken in
het kampioenschap en gedurende het seizoen was er weinig
onderscheid in prestaties, op één uitzondering na: Alex Albon. Van
de acht coureurs die voor Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo en Haas
reden, was Yuki Tsunoda met zeventien behaalde WK-punten de naaste
belager van Albon. Veertien van deze punten werden echter na het
upgradepakket in de Verenigde Staten behaald. Albon wist het
seizoen met 27 WK-punten af te ronden, en zorgde er in zijn eentje
voor dat Williams zevende werd bij de constructeurs, aangezien
teamgenoot Logan Sargeant maar één punt wist te scoren in zijn
debuutseizoen. Albon keerde in 2022 terug als Grand Prix-coureur en
liet meteen een goede indruk achter. 2023 stond in het teken van
een voorschot op een terugkeer naar de top. De Thai zette een
aantal uitzonderlijke prestaties neer. De zevende plaats in Canada
was één van zijn beste resultaten dit seizoen. De Williams-coureur
wist zijn bolide perfect te positioneren bij het ingaan van de
haarspeldbocht, waardoor Esteban Ocon geen DRS kon gebruiken om hem
te passeren. De inspanningen van Albon hebben ervoor gezorgd dat
Williams voor het eerst sinds 2021 niet meer als laatste is
geëindigd in het constructeurskampioenschap. Dit levert het team
zo'n 30 miljoen dollar extra aan prijzengeld op. Een onmisbaar
bedrag voor het team, dat bezig is om zich om te vormen naar een
modern team, passend bij de 21e eeuw zonder dat het blijft
vastzitten in oude gewoontes. Het is van vitaal belang voor het
team om Albon te behouden, mocht dat mogelijk zijn. Albon is het
publieke gezicht én het boegbeeld van de verjonging van Williams en
het zou zonde zijn voor het team als hij zou vertrekken.
werd door de dominantie van Max Verstappen, waren er elders in het
veld een aantal geweldige gevechten te zien. Ook de gaten tussen de
top en het middenveld werden beetje bij beetje kleiner. We hebben
hieronder een overzicht gemaakt van de grote winnaars in 2023. Max
Verstappen & Red Bull De Nederlander verdient op zijn minst een
korte vermelding in dit artikel, omdat het duidelijk mag zijn dat
zowel Max als Red Bull de grootste winnaars van afgelopen seizoen
waren. Met 19 overwinningen in 22 races zou het heel gek zijn om
hem niet onder de winnaars te scharen. De eigenschap die de
Nederlander aan zijn derde wereldtitel heeft geholpen? Zijn bizarre
snelheid en doorzettingsvermogen. Sergio Perez kreeg alle hoeken
van de baan te zien en kon op geen enkel moment naar lucht happen.
Verstappen zwakte ook niet af na het winnen van het kampioenschap.
Zes van zijn negentien overwinningen pakte hij nadat de titelstrijd
al was beslist tijdens de spintrace in Qatar. En uiteraard is Red
Bull ook een grote winnaar: Ze hebben statistisch gezien de beste
Formule 1-auto aller tijden gebouwd. Maar Perez reed ook in deze
bolide en wist maar twee races te winnen, ten opzichte van de
negentien die zijn teamgenoot op zijn naam schreef. Dit bewijst
maar weer: je kunt de beste auto ter wereld hebben, maar als je als
coureur niet in staat bent om er elke keer het maximale uit te
halen, kom je niet in de buurt van de titel. De tekst gaat verder
onder de afbeelding. McLaren Red Bull was verreweg het beste team
op de grid en het is aan Mercedes en Ferrari om hun zaakjes op orde
te krijgen en het beter te doen. Dat klinkt misschien eenvoudig,
maar er is dit jaar wel wat roet in het eten gegooid door de
wederopstanding van McLaren en Aston Martin, die om de beurt een
uitdager van Red Bull probeerden te zijn. Het is op dit moment voor
Mercedes en Ferrari al lastig genoeg om Red Bull in te halen, maar
om dat ook nog eens te doen terwijl de teams uit de middenmoot ook
meevechten... Er is op dit moment veel om positief over te zijn bij
McLaren. Het team heeft aantoonbaar één van de beste rijdersduo's
met Lando Norris en Oscar Piastri en een CEO als Zak Brown, die in
vijf jaar het team uit de slop heeft weten te halen. Dit, in
combinatie met de reorganisatie binnen het team en de nieuwe
technische infrastructuur, zorgt ervoor dat teambaas Andrea Stella
veel lof heeft mogen ontvangen over zijn aanpak. Het was wel
cruciaal dat de upgrades die op de auto werden geschroefd succesvol
waren. Deze bleken naar wens te werken en leidden ertoe dat McLaren
vaak de grootste uitdager van Red Bull was. Er zijn nog steeds
problemen die moeten worden opgelost, voornamelijk op fundamenteel
gebied en binnen het DNA van de auto, maar voor nu is McLaren terug
en zit het in de lift. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Fernando Alonso & Aston Martin Ondanks dat Aston Martin
wegzakte in de tweede seizoenshelft, kan je niet om het team uit
Silverstone en vooral Fernando Alonso heen. Voor Alonso geldt: 42
jaar, maar nog lang niet versleten. De Spanjaard reed misschien wel
het seizoen van zijn leven en werd gesterkt door de geweldige
seizoensstart van Aston Martin. Alonso kon weliswaar het tempo van
Red Bull niet volgen, maar stond in de eerste acht races wel zes
keer op het podium. En dat hadden weinig mensen verwacht aan het
begin van 2023. Dat Alonso een sterke coureur is staat buiten kijf,
maar deze prestaties hadden weinig mensen voorzien. De routinier
staat hier en daar bekend als bad boy , maar was bij Aston Martin
ineens de teamplayer. Dat was ook wel nodig, want Aston Martin kon
het ontwikkelingstempo van McLaren, Mercedes en Ferrari niet
bijhouden en zakte gaandeweg het seizoen verder en verder weg. Het
deerde Alonso niet. Hij ging stoïcijns door met scoren en pakte op
geweldige wijze nóg twee podiumplaatsen in Zandvoort en Brazilië.
Zo stelde Alonso de vierde plaats in de WK-stand veilig en
belangrijker nog: hij lijkt niet verzadigd. Alonso wil meer en aast
nog steeds op zijn eerste wereldtitel sinds... 2006. Krijgt hij in
2024 eindelijk de kans? De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Carlos Sainz Als je Carlos Sainz en Charles Leclerc gaat
vergelijken, bevind je je op glad ijs. Toch is Sainz meer de
winnaar in 2023. Ja, Leclerc had heel veel pech, maar Sainz liet
veel meer mooie dingen zien dan in 2022. Ga maar na: de Spanjaard
won als enige niet Red Bull-coureur een Grand Prix en was een
stukje constanter dan Leclerc. Is Sainz op pure snelheid Leclerc de
baas? Waarschijnlijk niet. Het verschil is echter dusdanig klein,
dat Sainz dit seizoen toch echt een goed gevoel moet hebben gehad.
Met de juiste auto is hij in elk geval in staat om Leclerc 24 races
lang uit te dagen en wellicht is hij een stukje slimmer. De Grand
Prix van Singapore was daar het perfecte voorbeeld van. Sainz reed
namelijk de race van zijn leven en was twee uur lang messcherp in
het nauwe stratencircuit van Singapore. De Spanjaard managede zijn
banden optimaal, gaf Norris bewust een DRS in de slotfase om de
Mercedessen af te troeven en reed foutloos naar zijn tweede GP-zege
uit zijn loopbaan. Als Ferrari verbetert en Sainz zijn sterke lijn
kan doortrekken, krijgen we een leuk schouwspel in 2024. Leclerc
mag dan aan de bak. De tekst gaat verder onder de afbeelding. Alex
Albon, Williams Vier teams vochten om de laatste drie plekken in
het kampioenschap en gedurende het seizoen was er weinig
onderscheid in prestaties, op één uitzondering na: Alex Albon. Van
de acht coureurs die voor Williams, AlphaTauri, Alfa Romeo en Haas
reden, was Yuki Tsunoda met zeventien behaalde WK-punten de naaste
belager van Albon. Veertien van deze punten werden echter na het
upgradepakket in de Verenigde Staten behaald. Albon wist het
seizoen met 27 WK-punten af te ronden, en zorgde er in zijn eentje
voor dat Williams zevende werd bij de constructeurs, aangezien
teamgenoot Logan Sargeant maar één punt wist te scoren in zijn
debuutseizoen. Albon keerde in 2022 terug als Grand Prix-coureur en
liet meteen een goede indruk achter. 2023 stond in het teken van
een voorschot op een terugkeer naar de top. De Thai zette een
aantal uitzonderlijke prestaties neer. De zevende plaats in Canada
was één van zijn beste resultaten dit seizoen. De Williams-coureur
wist zijn bolide perfect te positioneren bij het ingaan van de
haarspeldbocht, waardoor Esteban Ocon geen DRS kon gebruiken om hem
te passeren. De inspanningen van Albon hebben ervoor gezorgd dat
Williams voor het eerst sinds 2021 niet meer als laatste is
geëindigd in het constructeurskampioenschap. Dit levert het team
zo'n 30 miljoen dollar extra aan prijzengeld op. Een onmisbaar
bedrag voor het team, dat bezig is om zich om te vormen naar een
modern team, passend bij de 21e eeuw zonder dat het blijft
vastzitten in oude gewoontes. Het is van vitaal belang voor het
team om Albon te behouden, mocht dat mogelijk zijn. Albon is het
publieke gezicht én het boegbeeld van de verjonging van Williams en
het zou zonde zijn voor het team als hij zou vertrekken.
