De lelijkste Formule 1-bolides aller tijden
Het uiterlijk van een F1-auto wordt in de basis altijd bepaald door
één ding: aerodynamische efficiëntie. Bepaalde (experimentele)
aerodynamische ingrepen kunnen echter voor bijzondere ontwerpen
zorgen. RacingNews365 zet de lelijkste Formule Eendjes voor je op
een rijtje. Caterham C05 Wat de engineers van Caterham dachten toen
ze de C05 ontwierpen? Geen idee. Het leverde in ieder geval niet
gek veel snelheidsvoordeel op, want Caterham eindigde stijf
onderaan het kampioenschap in 2014. Williams FW26 De beroemde
walrusneus maakte zijn debuut in 2004, toen Williams het moeilijk
had om zich te meten met het allesoverheersende Ferrari-team van de
vroege jaren '00. In een poging om wat prestaties te vinden
introduceerde het team een bijzondere voorvleugel. Het team werd
gedwongen om het concept op te geven toen het merkwaardige ontwerp
ook niet de nodige prestatiewinst opleverde... March 711 De 711 van
March zag er grotendeels uit als een normale F1-auto met een
opvallende rode kleurstelling. In een poging om wat extra downforce
te vinden, monteerde het team echter een soort strijkplank aan de
voorkant van de auto. Net als de eerder genoemde Williams zou de
711 falen op het gebied van resultaten en verdween het vreemde
onderdeel na verloop van tijd. 827224282686185473 Ronnie Peterson
in his March 711 at the 1971 Monaco GP #F1 #F1History
pic.twitter.com/qrq6j0zNEw — F1 History (@F1History1) February 2,
2017 Ensign N179 De auto was in wezen een bewegende kaasrasp. Het
ontwerp van de radiatoren hielp niet eens echt, want de auto kampte
voortdurend met verwarmingsproblemen. Wat Ensign dacht wordt aan
ieders verbeelding overgelaten... 537148700121104384 The Ensign
N179, which for some reason has a section of ladder strapped to the
front! #OldAero pic.twitter.com/SWSfGyiEbz — Retro Racing Company
(@RetroRacingCo) November 25, 2014 Ligier JS5 Ligiers eerste
F1-auto kreeg de bijnaam 'theepot' en resulteerde in een gedrocht
dat bekend staat als de JS5. In tegenstelling tot veel andere
bolides in deze lijst, was de JS5 best een degelijke wagen. In haar
debuutseizoen scoorde Ligier meerdere podiumplaatsen. De Franse
renstal werd uiteindelijk zesde bij de constructeurs.
774331838567485440 Jacques Laffite - 1976 - Ligier JS5 #oldschoolf1
pic.twitter.com/oLLeNPwsrC — Luca (@Digione_79) September 9, 2016
Lotus E22 De Lotus E22 ziet eruit als een kruising tussen de
Caterham CT5 en de Williams FW26 en combineert de lelijkste
elementen van twee auto's uit twee verschillende tijdperken. De
naam Lotus staat in de Formule 1 synoniem voor ontwerpkracht en
schoonheid. De E22 was niet snel én niet mooi en daarom staat deze
op onze lijst van lelijkste auto's uit de geschiedenis van de
Formule 1.
één ding: aerodynamische efficiëntie. Bepaalde (experimentele)
aerodynamische ingrepen kunnen echter voor bijzondere ontwerpen
zorgen. RacingNews365 zet de lelijkste Formule Eendjes voor je op
een rijtje. Caterham C05 Wat de engineers van Caterham dachten toen
ze de C05 ontwierpen? Geen idee. Het leverde in ieder geval niet
gek veel snelheidsvoordeel op, want Caterham eindigde stijf
onderaan het kampioenschap in 2014. Williams FW26 De beroemde
walrusneus maakte zijn debuut in 2004, toen Williams het moeilijk
had om zich te meten met het allesoverheersende Ferrari-team van de
vroege jaren '00. In een poging om wat prestaties te vinden
introduceerde het team een bijzondere voorvleugel. Het team werd
gedwongen om het concept op te geven toen het merkwaardige ontwerp
ook niet de nodige prestatiewinst opleverde... March 711 De 711 van
March zag er grotendeels uit als een normale F1-auto met een
opvallende rode kleurstelling. In een poging om wat extra downforce
te vinden, monteerde het team echter een soort strijkplank aan de
voorkant van de auto. Net als de eerder genoemde Williams zou de
711 falen op het gebied van resultaten en verdween het vreemde
onderdeel na verloop van tijd. 827224282686185473 Ronnie Peterson
in his March 711 at the 1971 Monaco GP #F1 #F1History
pic.twitter.com/qrq6j0zNEw — F1 History (@F1History1) February 2,
2017 Ensign N179 De auto was in wezen een bewegende kaasrasp. Het
ontwerp van de radiatoren hielp niet eens echt, want de auto kampte
voortdurend met verwarmingsproblemen. Wat Ensign dacht wordt aan
ieders verbeelding overgelaten... 537148700121104384 The Ensign
N179, which for some reason has a section of ladder strapped to the
front! #OldAero pic.twitter.com/SWSfGyiEbz — Retro Racing Company
(@RetroRacingCo) November 25, 2014 Ligier JS5 Ligiers eerste
F1-auto kreeg de bijnaam 'theepot' en resulteerde in een gedrocht
dat bekend staat als de JS5. In tegenstelling tot veel andere
bolides in deze lijst, was de JS5 best een degelijke wagen. In haar
debuutseizoen scoorde Ligier meerdere podiumplaatsen. De Franse
renstal werd uiteindelijk zesde bij de constructeurs.
774331838567485440 Jacques Laffite - 1976 - Ligier JS5 #oldschoolf1
pic.twitter.com/oLLeNPwsrC — Luca (@Digione_79) September 9, 2016
Lotus E22 De Lotus E22 ziet eruit als een kruising tussen de
Caterham CT5 en de Williams FW26 en combineert de lelijkste
elementen van twee auto's uit twee verschillende tijdperken. De
naam Lotus staat in de Formule 1 synoniem voor ontwerpkracht en
schoonheid. De E22 was niet snel én niet mooi en daarom staat deze
op onze lijst van lelijkste auto's uit de geschiedenis van de
Formule 1.
