De grootste F1-flops van het jaar
In een seizoen met winnaars, zijn er ook verliezers. Welke coureur
zal 2023 zo snel mogelijk willen vergeten? En welk team heeft nog
flink wat werk te verrichten gedurende de winterstop? RacingNews365
heeft een selectie gemaakt van de grootste flops van 2023. We
beginnen met een coureur die, in ieder geval op papier, alles deed
wat zijn team van hem verlangde, maar op andere vlakken ten onder
ging. Sergio Perez Het seizoen van Sergio Perez ging bergafwaarts
nadat hij in ronde 48 van de Grand Prix van Miami werd gepasseerd
door zijn teamgenoot Max Verstappen, die van de negende positie
naar de overwinning reed. Het lukte Perez niet om vanaf pole weg te
rijden en hij werd vervolgens na een late stop van de Nederlander
ingehaald. Zijn vorm zakte daarna steeds verder weg. Perez kreeg
het meermaals niet voor elkaar om Q3 te halen en stond daardoor
meteen op achterstand. Tel daar heel wat incidenten bij op en het
was niet zo'n goed jaar voor de Mexicaan. Zeker na de zomerstop had
Perez een dramatische periode en uiteindelijk zou hij nog maar twee
keer op het podium staan. Een diepgaande analyse in de fabriek
bracht wat antwoorden en hij kreeg het nog net voor elkaar om als
tweede te finishen in het kampioenschap, maar een herhaling in 2024
zal zeker niet worden getolereerd. Alpine Als één managementlid
opstapt, kan dat gebeuren, twee verliezen gaat op onzorgvuldigheid
lijken, maar vier leden verliezen in een paar weken? In de zomer
van 2023 werden Laurent Rossi (CEO), Otmar Szafnauer (teambaas),
Alan Permane (sportief directeur) en Pat Fry (Chief Technical
Officer) allemaal ontslagen, of ze namen zelf ontslag. Fry liet
toen weten dat het team 'geen ambitie heeft om verder te komen dan
de vierde plaats'. De Franse renstal viel van P4 naar P6 in het
constructeurskampioenschap en maakte in 2023 een daling mee van 53
WK-punten ten opzichte van het jaar ervoor. Alpine bevindt zich op
dit moment in een soort niemandsland. Ze staan ruim voor op de
laatste vier teams, maar lopen 160 punten achter op Aston Martin op
P5. Bruno Famin heeft nu de leiding overgenomen als tijdelijke
teambaas, maar Alpine is in de war. De hoop om weer omhoog te
klimmen op de ranglijst is vervlogen na het vertrek van Szafnauer.
Mercedes en Ferrari Zowel Mercedes als Ferrari kunnen de schuld van
het tegenvallende seizoen alleen maar bij zichzelf neerleggen. Tel
de WK-punten van beide teams bij elkaar op, en je mist er nog
steeds 45 ten opzichte van Red Bull. Mercedes liep dit seizoen
achter de feiten aan door vast te blijven houden aan het zero
sidepod-concept, terwijl Ferrari halverwege het seizoen eigen
'badkuip'-ontwerp losliet en net als Mercedes besloot om naar de
ontwerpfilosofie van de RB19 te gaan kijken. De beide teams beloven
veranderingen in 2024, maar beginnen feitelijk gezien twee jaar
later met hun nieuwe concepten dan dat Red Bull dat gedaan heeft.
Dat zijn twee jaar en 38 Grand Prix-overwinningen aan ervaring die
het team uit Milton Keynes nu in haar achterzak heeft. Het gat naar
Red Bull zou verkleind kunnen worden, maar het zal naar verwachting
niet genoeg zijn om regelmatig de uitdaging aan te gaan. Mercedes
en Ferrari zijn medeverantwoordelijk voor de dominantie van Red
Bull en moeten naarstig naar een oplossing zoeken. Lance Stroll Het
moet niet makkelijk zijn om teamgenoot te zijn van tweevoudig
wereldkampioen Fernando Alonso. Toch is het verschil in resultaat
te groot om dit als excuus te kunnen gebruiken voor Lance Stroll.
De Canadees kwam in 2023 niet verder dan de tiende plek in het
rijderskampioenschap, en met 74 WK-punten is het gat met teamgenoot
Alonso op P4 te groot (206 WK-punten). Bovendien wist Stroll geen
enkele keer het podium te beklimmen, ook niet aan het begin van het
seizoen toen Aston Martin nog kon meekomen met de top van het veld.
Dan moet de Aston Martin-coureur deze winterstop toch nachtmerries
hebben van de acht podiumplaatsen die zijn teamgenoot afgelopen
seizoen wist te behalen, zou je denken... Logan Sargeant Logan
Sargeant maakte zijn eerste seizoen mee in de koningsklasse, dus
zijn resultaten moeten met een korreltje zout genomen worden,
aangezien de Amerikaan zich nog midden in de leerfase bevindt. Toch
was het geen sterk seizoen voor de Williams-coureur. Hij wist maar
tijdens één race punten te scoren (in Singapore), terwijl zijn
teamgenoot Alex Albon maar liefst zeven keer in de top 10 wist te
eindigen. Daarbij is Sargeant de enige coureur dit seizoen die
tijdens een race, namelijk tijdens de Grand Prix van Qatar, besloot
de handdoek in de ring te gooien. Hij viel uit vanwege uitdroging
door de extreme weersomstandigheden. Tel daarbij op dat hij
bovenaan staat in het kampioenschap schade rijden van 2023, dan is
het duidelijk: 2024 moet een beter seizoen worden voor de
Amerikaan.
zal 2023 zo snel mogelijk willen vergeten? En welk team heeft nog
flink wat werk te verrichten gedurende de winterstop? RacingNews365
heeft een selectie gemaakt van de grootste flops van 2023. We
beginnen met een coureur die, in ieder geval op papier, alles deed
wat zijn team van hem verlangde, maar op andere vlakken ten onder
ging. Sergio Perez Het seizoen van Sergio Perez ging bergafwaarts
nadat hij in ronde 48 van de Grand Prix van Miami werd gepasseerd
door zijn teamgenoot Max Verstappen, die van de negende positie
naar de overwinning reed. Het lukte Perez niet om vanaf pole weg te
rijden en hij werd vervolgens na een late stop van de Nederlander
ingehaald. Zijn vorm zakte daarna steeds verder weg. Perez kreeg
het meermaals niet voor elkaar om Q3 te halen en stond daardoor
meteen op achterstand. Tel daar heel wat incidenten bij op en het
was niet zo'n goed jaar voor de Mexicaan. Zeker na de zomerstop had
Perez een dramatische periode en uiteindelijk zou hij nog maar twee
keer op het podium staan. Een diepgaande analyse in de fabriek
bracht wat antwoorden en hij kreeg het nog net voor elkaar om als
tweede te finishen in het kampioenschap, maar een herhaling in 2024
zal zeker niet worden getolereerd. Alpine Als één managementlid
opstapt, kan dat gebeuren, twee verliezen gaat op onzorgvuldigheid
lijken, maar vier leden verliezen in een paar weken? In de zomer
van 2023 werden Laurent Rossi (CEO), Otmar Szafnauer (teambaas),
Alan Permane (sportief directeur) en Pat Fry (Chief Technical
Officer) allemaal ontslagen, of ze namen zelf ontslag. Fry liet
toen weten dat het team 'geen ambitie heeft om verder te komen dan
de vierde plaats'. De Franse renstal viel van P4 naar P6 in het
constructeurskampioenschap en maakte in 2023 een daling mee van 53
WK-punten ten opzichte van het jaar ervoor. Alpine bevindt zich op
dit moment in een soort niemandsland. Ze staan ruim voor op de
laatste vier teams, maar lopen 160 punten achter op Aston Martin op
P5. Bruno Famin heeft nu de leiding overgenomen als tijdelijke
teambaas, maar Alpine is in de war. De hoop om weer omhoog te
klimmen op de ranglijst is vervlogen na het vertrek van Szafnauer.
Mercedes en Ferrari Zowel Mercedes als Ferrari kunnen de schuld van
het tegenvallende seizoen alleen maar bij zichzelf neerleggen. Tel
de WK-punten van beide teams bij elkaar op, en je mist er nog
steeds 45 ten opzichte van Red Bull. Mercedes liep dit seizoen
achter de feiten aan door vast te blijven houden aan het zero
sidepod-concept, terwijl Ferrari halverwege het seizoen eigen
'badkuip'-ontwerp losliet en net als Mercedes besloot om naar de
ontwerpfilosofie van de RB19 te gaan kijken. De beide teams beloven
veranderingen in 2024, maar beginnen feitelijk gezien twee jaar
later met hun nieuwe concepten dan dat Red Bull dat gedaan heeft.
Dat zijn twee jaar en 38 Grand Prix-overwinningen aan ervaring die
het team uit Milton Keynes nu in haar achterzak heeft. Het gat naar
Red Bull zou verkleind kunnen worden, maar het zal naar verwachting
niet genoeg zijn om regelmatig de uitdaging aan te gaan. Mercedes
en Ferrari zijn medeverantwoordelijk voor de dominantie van Red
Bull en moeten naarstig naar een oplossing zoeken. Lance Stroll Het
moet niet makkelijk zijn om teamgenoot te zijn van tweevoudig
wereldkampioen Fernando Alonso. Toch is het verschil in resultaat
te groot om dit als excuus te kunnen gebruiken voor Lance Stroll.
De Canadees kwam in 2023 niet verder dan de tiende plek in het
rijderskampioenschap, en met 74 WK-punten is het gat met teamgenoot
Alonso op P4 te groot (206 WK-punten). Bovendien wist Stroll geen
enkele keer het podium te beklimmen, ook niet aan het begin van het
seizoen toen Aston Martin nog kon meekomen met de top van het veld.
Dan moet de Aston Martin-coureur deze winterstop toch nachtmerries
hebben van de acht podiumplaatsen die zijn teamgenoot afgelopen
seizoen wist te behalen, zou je denken... Logan Sargeant Logan
Sargeant maakte zijn eerste seizoen mee in de koningsklasse, dus
zijn resultaten moeten met een korreltje zout genomen worden,
aangezien de Amerikaan zich nog midden in de leerfase bevindt. Toch
was het geen sterk seizoen voor de Williams-coureur. Hij wist maar
tijdens één race punten te scoren (in Singapore), terwijl zijn
teamgenoot Alex Albon maar liefst zeven keer in de top 10 wist te
eindigen. Daarbij is Sargeant de enige coureur dit seizoen die
tijdens een race, namelijk tijdens de Grand Prix van Qatar, besloot
de handdoek in de ring te gooien. Hij viel uit vanwege uitdroging
door de extreme weersomstandigheden. Tel daarbij op dat hij
bovenaan staat in het kampioenschap schade rijden van 2023, dan is
het duidelijk: 2024 moet een beter seizoen worden voor de
Amerikaan.
