Voormalig Red Bull-kopstuk begint bij McLaren
Begin 2023 werd bekendgemaakt dat hoofd engineer Rob Marshall bij
het team van Red Bull zal vertrekken. Hij was van 2006 tot 2016
hoofddesigner en medeverantwoordelijk voor het succes van de
bolides van Sebastian Vettel, waarmee hij vier keer het
wereldkampioenschap won. Na een periode van verplichte ' gardening
leave ' (een verplichte periode buiten de sport, zodat er geen
cruciale informatie van team naar team gespeeld kan worden wanneer
een lid overstapt) zal hij aankomend seizoen, vanaf 1 januari,
officieel bij McLaren aan de slag gaan. De Brit zal bij het team
uit Woking dezelfde rol gaan vervullen als hij deed bij Red Bull,
maar dan verpakt in een ander jasje, namelijk als technisch
directeur 'engineering en design'. Zijn komst moet gaan bijdragen
aan de weg omhoog die het Formule 1-team heeft ingezet, en hoopt te
behouden. "Nog steeds dezelfde mensen" Hij zal zich vanaf heden dus
moeten verantwoorden bij McLaren-teambaas, Andrea Stella. Stella
liet eerder al weten dat één van de belangrijkste punten van
verbetering in 2023 de herstructurering van het team was, wat
automatisch bijdroeg aan een verbetering in de resultaten: "De
technische herstructurering was een fundamentele factor, zou ik
zeggen", zo begint de teambaas tegenover onder andere
RacingNews365. Binnen deze reorganisatie valt dus ook de komst van
de Red Bull-engineer. "De herstructurering bestaat uit mensen die
nog niet begonnen zijn. Als we het hebben over de technische
configuratie, waar we drie technisch directeurs hebben, dan zijn er
twee daarvan nog niet begonnen." Stella doelt hierbij op Marshall
en David Sanchez, die deze posities naast Peter Prodromou gaan
vervullen. Sanchez verliet Ferrari in maart 2023 om in 2024 de
positie van James Key bij McLaren over te nemen, en zal ook vanaf 1
januari aan de slag gaan bij McLaren. Het talent dat McLaren onder
hun personeel heeft, komt bovendien nu beter tot zijn/haar recht.
"Deze structuur heeft ons een soort van duidelijkheid gegeven over
de verantwoordelijkheden en liet toe om op korte termijn de
aerodynamische afdelingen te herstructureren. We hebben Peter aan
de leiding gezet, als ondersteuner van Giuseppe Pesce, en deze
jongens hebben absoluut een grote rol gespeeld bij het bepalen van
de nieuwe richting voor het ontwerp van de auto vanuit een
aerodynamisch oogpunt", legt de Italiaan uit. "Dit zorgde ervoor
dat het talent, dat we al bij McLaren hadden, gebruikt kon worden.
De mensen die fysiek de geometrie ontwerpen, zijn nog steeds
dezelfde mensen. Alleen kunnen zij het talent nu laten zien, want
er is een duidelijke richting, met duidelijke doelen. We proberen
ook het enthousiasme en kracht over te brengen in de manier waarop
we met mensen omgaan", zo sluit de Italiaan af.
het team van Red Bull zal vertrekken. Hij was van 2006 tot 2016
hoofddesigner en medeverantwoordelijk voor het succes van de
bolides van Sebastian Vettel, waarmee hij vier keer het
wereldkampioenschap won. Na een periode van verplichte ' gardening
leave ' (een verplichte periode buiten de sport, zodat er geen
cruciale informatie van team naar team gespeeld kan worden wanneer
een lid overstapt) zal hij aankomend seizoen, vanaf 1 januari,
officieel bij McLaren aan de slag gaan. De Brit zal bij het team
uit Woking dezelfde rol gaan vervullen als hij deed bij Red Bull,
maar dan verpakt in een ander jasje, namelijk als technisch
directeur 'engineering en design'. Zijn komst moet gaan bijdragen
aan de weg omhoog die het Formule 1-team heeft ingezet, en hoopt te
behouden. "Nog steeds dezelfde mensen" Hij zal zich vanaf heden dus
moeten verantwoorden bij McLaren-teambaas, Andrea Stella. Stella
liet eerder al weten dat één van de belangrijkste punten van
verbetering in 2023 de herstructurering van het team was, wat
automatisch bijdroeg aan een verbetering in de resultaten: "De
technische herstructurering was een fundamentele factor, zou ik
zeggen", zo begint de teambaas tegenover onder andere
RacingNews365. Binnen deze reorganisatie valt dus ook de komst van
de Red Bull-engineer. "De herstructurering bestaat uit mensen die
nog niet begonnen zijn. Als we het hebben over de technische
configuratie, waar we drie technisch directeurs hebben, dan zijn er
twee daarvan nog niet begonnen." Stella doelt hierbij op Marshall
en David Sanchez, die deze posities naast Peter Prodromou gaan
vervullen. Sanchez verliet Ferrari in maart 2023 om in 2024 de
positie van James Key bij McLaren over te nemen, en zal ook vanaf 1
januari aan de slag gaan bij McLaren. Het talent dat McLaren onder
hun personeel heeft, komt bovendien nu beter tot zijn/haar recht.
"Deze structuur heeft ons een soort van duidelijkheid gegeven over
de verantwoordelijkheden en liet toe om op korte termijn de
aerodynamische afdelingen te herstructureren. We hebben Peter aan
de leiding gezet, als ondersteuner van Giuseppe Pesce, en deze
jongens hebben absoluut een grote rol gespeeld bij het bepalen van
de nieuwe richting voor het ontwerp van de auto vanuit een
aerodynamisch oogpunt", legt de Italiaan uit. "Dit zorgde ervoor
dat het talent, dat we al bij McLaren hadden, gebruikt kon worden.
De mensen die fysiek de geometrie ontwerpen, zijn nog steeds
dezelfde mensen. Alleen kunnen zij het talent nu laten zien, want
er is een duidelijke richting, met duidelijke doelen. We proberen
ook het enthousiasme en kracht over te brengen in de manier waarop
we met mensen omgaan", zo sluit de Italiaan af.
