Dit is er nieuw in de Formule 1 in 2024
Het sprintformat Het is nog niet bevestigd, maar de Formule 1 heeft
al laten doorschemeren dat het sprintformat op de schop gaat. Het
afgelopen seizoen werd er veel gesproken over de planning én de
parc fermé-regels. Vooral tijdens de Grand Prix van de Verenigde
Staten ging het namelijk fout. Lewis Hamilton en Charles Leclerc
werden gediskwalificeerd, omdat de vloerplank te veel was
afgesleten door de vele hobbels op het Circuit of the Americas.
Mercedes en Ferrari gaven aan fout te zitten, maar vonden ook dat
de diskwalificatie kwam door de beperkte trainingstijd. Verder
vonden de coureurs het niet altijd even tof dat de zaterdag
volledig in het teken stond van de sprintrace. De kwalificatie voor
de hoofdrace werd op vrijdag verreden, wat de glans van die sessie
afhaalde. In 2024 wordt het format dus zeker aangepast. Eén ding is
wel bevestigd en staat zo al vast: er worden zes sprintraces
afgewerkt in China, Miami, Oostenrijk, Austin, Brazilië en Qatar.
Grand Prix van China, Grand Prix van Imola en de langste kalender
ooit Je las het goed: de Grand Prix van China keert terug op de
kalender en mag meteen een sprintweekend organiseren! Voor het
eerst sinds 2019 reist het Formule 1-circus weer af naar het land
van Guanyu Zhou. Tot nu toe gooide de coronapandemie roet in het
eten. Verder is ook de tweede GP van Italië terug in Imola. In 2023
ging dat weekend niet door vanwege verwoestende overstromingen
rondom het circuit. Met de terugkeer van de beide circuits komt het
totaal uit op 24 races in 2024. Nog nooit werden er zoveel GP's
georganiseerd in één seizoen. Nieuwe teamnamen Alfa Romeo en
AlphaTauri, het waren bekende namen in de Formule 1. Vanaf 2024
gaan ze echter onder een andere noemer verder. Alfa Romeo, ook
bekend als Sauber, wordt omgedoopt tot Stake F1 Team en gaat zo
door het leven in 2024 en 2025. Vanaf 2026 wordt Sauber overgenomen
door Audi. Het is nog niet duidelijk hoe AlphaTauri gaat heten.
Verschillende namen doen de ronde, maar een bevestiging volgde nog
niet. Wel is het duidelijk dat de samenwerking met Red Bull wordt
geïntensiveerd en AlphaTauri zoveel mogelijk onderdelen gaat kopen
binnen de reglementen. Franz Tost is vertrokken als teambaas en
wordt vervangen door Laurent Mekies. Right of review De technische
reglementen blijven gelijk, maar de FIA heeft de regels rond
protesten wel aangepast. In 2023 maakte het zogenaamde right of
review -verzoek van Haas veel tongen los omdat ze die bijna twee
weken na de GP van de Verenigde Staten nog indiende. Haas vond dat
de regels rond track limits niet goed werden toegepast en vroeg de
FIA om de zaak nog eens te bekijken. Een team mocht tot twee weken
na een race zo'n verzoek indienen, waarna er werd gekeken of er
nieuwe bewijzen waren en het onderzoek heropend diende te worden.
Haas slaagde daar niet in. De FIA vond het blijkbaar niet wenselijk
dat een uitslag van een race zo laat nog onder een vergrootglas
kwam te liggen. De mondiale autosportbond heeft besloten dat een
team in 2024 nog maar 96 uur (vier dagen) heeft om een verzoek in
te dienen. Bij hoge uitzondering kunnen de stewards besluiten om
die tijd te verlengen. Snellere besluiten, dus! Warme
omstandigheden De Grand Prix van Qatar was een wake-up call voor de
Formule 1. De bloedhete omstandigheden zorgden voor een slagveld.
Esteban Ocon kotste in zijn helm, Lance Stroll raakte zo nu en dan
zijn bewustzijn kwijt en Logan Sargeant moest ziek zijn auto in de
pitbox parkeren. Er werd meteen een onderzoek ingesteld én
gehandeld. Bij flinke warmte worden er vanaf 2024 namelijk cooling
scoops op de auto's geplaatst. Het is vergelijkbaar met een systeem
dat in de IndyCar wordt gebruikt. Daar maken de teams gebruikt van
een luchthapper die boven de hoofdbescherming (aeroscreen) wordt
geplaatst. Eenzelfde koeler gaan we dus in de Formule 1 zien als
het bloedheet is. De FIA kijkt ook nog naar andere mogelijkheden.
al laten doorschemeren dat het sprintformat op de schop gaat. Het
afgelopen seizoen werd er veel gesproken over de planning én de
parc fermé-regels. Vooral tijdens de Grand Prix van de Verenigde
Staten ging het namelijk fout. Lewis Hamilton en Charles Leclerc
werden gediskwalificeerd, omdat de vloerplank te veel was
afgesleten door de vele hobbels op het Circuit of the Americas.
Mercedes en Ferrari gaven aan fout te zitten, maar vonden ook dat
de diskwalificatie kwam door de beperkte trainingstijd. Verder
vonden de coureurs het niet altijd even tof dat de zaterdag
volledig in het teken stond van de sprintrace. De kwalificatie voor
de hoofdrace werd op vrijdag verreden, wat de glans van die sessie
afhaalde. In 2024 wordt het format dus zeker aangepast. Eén ding is
wel bevestigd en staat zo al vast: er worden zes sprintraces
afgewerkt in China, Miami, Oostenrijk, Austin, Brazilië en Qatar.
Grand Prix van China, Grand Prix van Imola en de langste kalender
ooit Je las het goed: de Grand Prix van China keert terug op de
kalender en mag meteen een sprintweekend organiseren! Voor het
eerst sinds 2019 reist het Formule 1-circus weer af naar het land
van Guanyu Zhou. Tot nu toe gooide de coronapandemie roet in het
eten. Verder is ook de tweede GP van Italië terug in Imola. In 2023
ging dat weekend niet door vanwege verwoestende overstromingen
rondom het circuit. Met de terugkeer van de beide circuits komt het
totaal uit op 24 races in 2024. Nog nooit werden er zoveel GP's
georganiseerd in één seizoen. Nieuwe teamnamen Alfa Romeo en
AlphaTauri, het waren bekende namen in de Formule 1. Vanaf 2024
gaan ze echter onder een andere noemer verder. Alfa Romeo, ook
bekend als Sauber, wordt omgedoopt tot Stake F1 Team en gaat zo
door het leven in 2024 en 2025. Vanaf 2026 wordt Sauber overgenomen
door Audi. Het is nog niet duidelijk hoe AlphaTauri gaat heten.
Verschillende namen doen de ronde, maar een bevestiging volgde nog
niet. Wel is het duidelijk dat de samenwerking met Red Bull wordt
geïntensiveerd en AlphaTauri zoveel mogelijk onderdelen gaat kopen
binnen de reglementen. Franz Tost is vertrokken als teambaas en
wordt vervangen door Laurent Mekies. Right of review De technische
reglementen blijven gelijk, maar de FIA heeft de regels rond
protesten wel aangepast. In 2023 maakte het zogenaamde right of
review -verzoek van Haas veel tongen los omdat ze die bijna twee
weken na de GP van de Verenigde Staten nog indiende. Haas vond dat
de regels rond track limits niet goed werden toegepast en vroeg de
FIA om de zaak nog eens te bekijken. Een team mocht tot twee weken
na een race zo'n verzoek indienen, waarna er werd gekeken of er
nieuwe bewijzen waren en het onderzoek heropend diende te worden.
Haas slaagde daar niet in. De FIA vond het blijkbaar niet wenselijk
dat een uitslag van een race zo laat nog onder een vergrootglas
kwam te liggen. De mondiale autosportbond heeft besloten dat een
team in 2024 nog maar 96 uur (vier dagen) heeft om een verzoek in
te dienen. Bij hoge uitzondering kunnen de stewards besluiten om
die tijd te verlengen. Snellere besluiten, dus! Warme
omstandigheden De Grand Prix van Qatar was een wake-up call voor de
Formule 1. De bloedhete omstandigheden zorgden voor een slagveld.
Esteban Ocon kotste in zijn helm, Lance Stroll raakte zo nu en dan
zijn bewustzijn kwijt en Logan Sargeant moest ziek zijn auto in de
pitbox parkeren. Er werd meteen een onderzoek ingesteld én
gehandeld. Bij flinke warmte worden er vanaf 2024 namelijk cooling
scoops op de auto's geplaatst. Het is vergelijkbaar met een systeem
dat in de IndyCar wordt gebruikt. Daar maken de teams gebruikt van
een luchthapper die boven de hoofdbescherming (aeroscreen) wordt
geplaatst. Eenzelfde koeler gaan we dus in de Formule 1 zien als
het bloedheet is. De FIA kijkt ook nog naar andere mogelijkheden.
