De metamorfose van AlphaTauri: dit gaat er allemaal veranderen
AlphaTauri: het is een team met een rijke en bewogen geschiedenis.
Het Italiaanse team begon in 2006, toen als Toro Rosso en met steun
van Red Bull, aan een Formule 1-avontuur en is door de jaren heen
toch vrij succesvol geweest. In 2008 won Sebastian Vettel in Italië
een race voor het kleine team en in 2020 voegde Pierre Gasly daar,
op hetzelfde circuit, een nieuw hoofdstuk aan toe. Toch lag de
focus vooral op het opleiden van jonge coureurs. Onder andere
Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen gingen via Toro Rosso
naar het grote Red Bull en wisten daar vele successen te behalen.
In 2023 ging het niet altijd even goed voor AlphaTauri. De auto
presteerde ondermaats in de beginfase van het seizoen. Toch heeft
het team goede hoop dat het beter gaat na alle veranderingen. De
slotfase van 2023 was zeer sterk met een aantal puntenfinishes, wat
resulteerde in de zevende plaats in het constructeurskampioenschap.
Er gaat dus ontzettend veel veranderen bij het sympathieke team.
Wat wel hetzelfde blijft? De line-up. Ricciardo en Yuki Tsunoda
mogen aanblijven en moeten mooie resultaten gaan behalen in 2024.
De teamnaam Het staat al een tijdje vast dat AlphaTauri afscheid
neemt van de huidige naam. Hoe het team gaat heten, is nog niet
bekend, maar feit is wel dat het gelijknamige kledingmerk 'van de
borst verdwijnt'. Eerst was er sprake van dat Red Bull het team
misschien wilde verkopen, maar dat idee werd al snel naar de
prullenbak verwezen. Normaal gesproken wordt voor de start van het
seizoen bekend hoe AlphaTauri in de nabije toekomst door het leven
gaat. Peter Bayer was in een exclusief interview met RacingNews365
al heel opgewonden over de aangekondigde veranderingen. "We hebben
geweldige progressie geboekt aan de commerciële kant van het
verhaal. We hebben een nieuwe naam voor het team, een nieuwe
identiteit voor het team is ontwikkeld. De aandeelhouders hebben
afgelopen week alle plannen goedgekeurd. In Thailand (Red Bull is
deels in Thaise handen, red.) hebben we een vergadering gehad
waarbij we het eens zijn geworden over de wereldwijde strategie en
al die vergelijkbare onderwerpen. We zijn er dus helemaal klaar
voor. Er komt een compleet nieuwe set met partners, heel spannend."
De teambaas Stiekem gaan we allemaal Franz Tost wel een beetje
missen. De harde, maar rechtvaardige Oostenrijker nam afgelopen
seizoen afscheid van AlphaTauri en de Formule 1. Tost werkte
achttien seizoenen bij het team en wordt geroemd om zijn rol in de
ontwikkeling van topcoureurs. Als Tost je teambaas was, wist je
zeker dat je stappen zou zetten. Laurent Mekies is de nieuwe
teambaas na zijn vertrek bij Ferrari. De visie AlphaTauri is van
origine een juniorteam van Red Bull. Die visie gaat echter
veranderen in 2024. Het team wil een stabiele factor in het
middenveld worden en focust zich niet meer uitsluitend op het
ontwikkelen van jonge coureurs. Met Ricciardo heeft het team een
ervaren man in huis. De Australiër moet Tsunoda gaan helpen in zijn
ontwikkeling. Bayer legde uit hoe AlphaTauri het aan wil gaan
pakken. "We zullen absoluut geen B-team meer zijn. Maar ik denk dat
we nog steeds een van de andere strategische opdrachten proberen te
vervullen, namelijk het uitvoeren ontwikkelingsprogramma voor
junioren. Dat doen we alleen op een iets andere manier. We racen
niet meer met twee rookies, maar we hebben altijd één ervaren
coureur die een jonge coureur onder zijn hoede neemt en hem helpt
zich te ontwikkelen." Daar komen duidelijke doelen bij kijken. "De
aandeelhouders verwachten niet dat we het wereldkampioenschap
winnen. Dat is ook niet realistisch. Ze willen wel dat we om P5
vechten. Red Bull gaat vechten om de eerste plaats, maar ons doel
is P5. Dat is al vrij significant als je kijkt naar de
concurrentie. Om die positie te bereiken, moeten we een waardig
Formule 1-team zijn. Daarom investeren we in faciliteiten."
Samenwerking met Red Bull AlphaTauri ging de afgelopen jaren steeds
meer op eigen benen staan, maar betaalde daar ook wel de prijs
voor. Het team ziet nu in dat de hulp van Red Bull heel belangrijk
is. De zelfontworpen auto was in 2022 en 2023 eigenlijk niet goed
genoeg en AlphaTauri had daarom moeite om in het middenveld te
acteren. Om die reden koopt het Italiaanse team vanaf 2024 weer
volop onderdelen van Red Bull. Bayer was duidelijk over de reden
van dat besluit. "We gaan de samenwerking met Red Bull
maximaliseren en alle onderdelen gebruiken binnen de reglementen
van de FIA. Dat hebben we dit jaar niet gedaan en dat beschouwen we
als een fout van het team. Daarom gaan we dat zeker veranderen in
2024." Wel gaat deze samenwerking nog veel tongen losmaken in 2024.
McLaren en Ferrari kijken met argusogen naar Red Bull en AlphaTauri
en zijn niet blij met deze situatie. Voorlopig deert het AlphaTauri
niet en gaan ze door waar ze mee bezig zijn: een opmars.
Het Italiaanse team begon in 2006, toen als Toro Rosso en met steun
van Red Bull, aan een Formule 1-avontuur en is door de jaren heen
toch vrij succesvol geweest. In 2008 won Sebastian Vettel in Italië
een race voor het kleine team en in 2020 voegde Pierre Gasly daar,
op hetzelfde circuit, een nieuw hoofdstuk aan toe. Toch lag de
focus vooral op het opleiden van jonge coureurs. Onder andere
Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen gingen via Toro Rosso
naar het grote Red Bull en wisten daar vele successen te behalen.
In 2023 ging het niet altijd even goed voor AlphaTauri. De auto
presteerde ondermaats in de beginfase van het seizoen. Toch heeft
het team goede hoop dat het beter gaat na alle veranderingen. De
slotfase van 2023 was zeer sterk met een aantal puntenfinishes, wat
resulteerde in de zevende plaats in het constructeurskampioenschap.
Er gaat dus ontzettend veel veranderen bij het sympathieke team.
Wat wel hetzelfde blijft? De line-up. Ricciardo en Yuki Tsunoda
mogen aanblijven en moeten mooie resultaten gaan behalen in 2024.
De teamnaam Het staat al een tijdje vast dat AlphaTauri afscheid
neemt van de huidige naam. Hoe het team gaat heten, is nog niet
bekend, maar feit is wel dat het gelijknamige kledingmerk 'van de
borst verdwijnt'. Eerst was er sprake van dat Red Bull het team
misschien wilde verkopen, maar dat idee werd al snel naar de
prullenbak verwezen. Normaal gesproken wordt voor de start van het
seizoen bekend hoe AlphaTauri in de nabije toekomst door het leven
gaat. Peter Bayer was in een exclusief interview met RacingNews365
al heel opgewonden over de aangekondigde veranderingen. "We hebben
geweldige progressie geboekt aan de commerciële kant van het
verhaal. We hebben een nieuwe naam voor het team, een nieuwe
identiteit voor het team is ontwikkeld. De aandeelhouders hebben
afgelopen week alle plannen goedgekeurd. In Thailand (Red Bull is
deels in Thaise handen, red.) hebben we een vergadering gehad
waarbij we het eens zijn geworden over de wereldwijde strategie en
al die vergelijkbare onderwerpen. We zijn er dus helemaal klaar
voor. Er komt een compleet nieuwe set met partners, heel spannend."
De teambaas Stiekem gaan we allemaal Franz Tost wel een beetje
missen. De harde, maar rechtvaardige Oostenrijker nam afgelopen
seizoen afscheid van AlphaTauri en de Formule 1. Tost werkte
achttien seizoenen bij het team en wordt geroemd om zijn rol in de
ontwikkeling van topcoureurs. Als Tost je teambaas was, wist je
zeker dat je stappen zou zetten. Laurent Mekies is de nieuwe
teambaas na zijn vertrek bij Ferrari. De visie AlphaTauri is van
origine een juniorteam van Red Bull. Die visie gaat echter
veranderen in 2024. Het team wil een stabiele factor in het
middenveld worden en focust zich niet meer uitsluitend op het
ontwikkelen van jonge coureurs. Met Ricciardo heeft het team een
ervaren man in huis. De Australiër moet Tsunoda gaan helpen in zijn
ontwikkeling. Bayer legde uit hoe AlphaTauri het aan wil gaan
pakken. "We zullen absoluut geen B-team meer zijn. Maar ik denk dat
we nog steeds een van de andere strategische opdrachten proberen te
vervullen, namelijk het uitvoeren ontwikkelingsprogramma voor
junioren. Dat doen we alleen op een iets andere manier. We racen
niet meer met twee rookies, maar we hebben altijd één ervaren
coureur die een jonge coureur onder zijn hoede neemt en hem helpt
zich te ontwikkelen." Daar komen duidelijke doelen bij kijken. "De
aandeelhouders verwachten niet dat we het wereldkampioenschap
winnen. Dat is ook niet realistisch. Ze willen wel dat we om P5
vechten. Red Bull gaat vechten om de eerste plaats, maar ons doel
is P5. Dat is al vrij significant als je kijkt naar de
concurrentie. Om die positie te bereiken, moeten we een waardig
Formule 1-team zijn. Daarom investeren we in faciliteiten."
Samenwerking met Red Bull AlphaTauri ging de afgelopen jaren steeds
meer op eigen benen staan, maar betaalde daar ook wel de prijs
voor. Het team ziet nu in dat de hulp van Red Bull heel belangrijk
is. De zelfontworpen auto was in 2022 en 2023 eigenlijk niet goed
genoeg en AlphaTauri had daarom moeite om in het middenveld te
acteren. Om die reden koopt het Italiaanse team vanaf 2024 weer
volop onderdelen van Red Bull. Bayer was duidelijk over de reden
van dat besluit. "We gaan de samenwerking met Red Bull
maximaliseren en alle onderdelen gebruiken binnen de reglementen
van de FIA. Dat hebben we dit jaar niet gedaan en dat beschouwen we
als een fout van het team. Daarom gaan we dat zeker veranderen in
2024." Wel gaat deze samenwerking nog veel tongen losmaken in 2024.
McLaren en Ferrari kijken met argusogen naar Red Bull en AlphaTauri
en zijn niet blij met deze situatie. Voorlopig deert het AlphaTauri
niet en gaan ze door waar ze mee bezig zijn: een opmars.
