Hoe de nieuwe CEO van AlphaTauri ervaringen uit andere sporten toepast in de F1
Peter Bayer is niet de bekendste naam uit de Formule 1. De
Oostenrijker begon zijn zakelijke loopbaan als manager van de
internationale snowboardbond, waarna hij als CEO ook een bijdrage
leverde aan de Olympische Spelen voor de jeugd in Innsbruck. Via
het Open Sports Management, die een rol spelen in de watersport,
kwam Bayer in de Formule 1 terecht als de secretaris-generaal en
later als de Executive Director van de FIA. Nu zwaait Bayer dus al
een halfjaar met de scepter bij AlphaTauri, dat in 2024 verdergaat
onder een nieuwe naam. Hoog tijd om Bayer eens te vragen hoe hij de
ervaringen uit andere sporten kan toepassen in de koningsklasse van
de autosport. De CEO legt het uit in een exclusief interview met
RacingNews365 . "Allereerst denk ik dat ik een diepgaand inzicht
heb ontwikkeld in welke mechanismen een sportonderneming laten
groeien of mislukken", vertelt Bayer. "Het andere aspect is het
managen van een team en een groep. Uiteindelijk moet je zaken
altijd een beetje simpel houden en uitleggen, zodat mensen
begrijpen wat we doen. Dat gaat ook over mensen motiveren. Ik denk
dat het heel belangrijk is om soms een stapje terug te doen en een
vergelijking met andere sporten te vinden." "Ik ben niet degene die
een auto kan bouwen" Bayer verwijst naar de Olympische Spelen. "Dat
is een compleet andere uitdaging. Wat ik daar uiteindelijk uit
meenam, is dat je vier of vijf jaar werkt en je moet leveren op dag
x, als de openingsceremonie plaatsvindt. Je begint vanaf een
nulpunt en je werkt naar iets toe dat vier of vijf jaar later
gebeurt, afhankelijk vanaf wanneer je tot het traject toetreedt. En
dat is iets wat we me hier (in de Formule 1 red.) heel erg helpt."
De Formule 1 is namelijk heel anders, ziet Bayer. "We hebben iedere
twee weken op zondag om 14:00 uur, als de lichten uitgaan, een
magisch moment. Iedereen moet dan leveren. Ik denk dat de aanpak
van het project gericht is op waar we kunnen helpen en welke
routines en ritmes we kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk ben ik niet
degene die een auto kan bouwen. Wel kan ik mijn steentje bijdragen
om de perfecte omgeving te creëren voor de mensen en het project te
laten slagen voor de deadlines. Dat is het belangrijkste, want we
vertrouwen op elkaar." "Je kan simpelweg geen fouten toestaan",
vervolgt Bayer zijn verhaal. "Er zijn geen marges meer over. Kijk
naar de tijdsverschillen, het is bizar. Maar tegelijkertijd
motiveert het ons ook. De competitiviteit is de reden waarom we
hier zijn en van de sport houden. Ik gebruik vaak een voorbeeld uit
de zeilsport, waar ik namens Open Sports Management ook in heb
gewerkt. Heel veel zaken komen overeen, omdat je daar ook een
combinatie van mens en machine hebt en ze optimaal moeten
samenwerken. Een Franse uitspraak luidt: een gemakkelijke zee maakt
je nog geen goede zeiler. En ik denk dat ik dat ook aan deze groep
bij probeer te brengen." Hij komt met een mooie metafoor. "Als je
op een woeste zee vaart en je de zeilen naar beneden moet halen,
kan je beter naar binnen gaan en proberen de gehele storm te
overleven. Wanneer de zon en de wind dan weer op komen, zet je
zeilen weer op en heb je altijd weer controle. Dat betekent dat het
soms beter is om een stapje terug te doen wanneer er problemen zijn
en het volledig te begrijpen, zodat je met een oplossing komt. En
juist op dat moment moet je weer volledig pushen. Wij zitten nu in
die fase." De tekst gaat verder onder de afbeelding. Marko hield
Bayer een spiegel voor Bayer probeert ook tot zijn personeel door
te laten dringen dat betere tijden wachten. AlphaTauri kende een
slechte seizoensstart, maar draaide het in de slotfase volledig om
met sterke updates. De zevende plaats in het
constructeurskampioenschap was het resultaat. "Ik blijf tegen ze
zeggen dat het moeilijk was met triple headers, maar dat we nu
alles moeten geven. Het is niet makkelijk, maar als team groei je
wel in zulke periodes. Toen ik naar de fabriek ging na de Grand
Prix van Mexico, waren er mensen aan het lachen. Je ziet dat ze gek
zijn op de competitie." De Oostenrijker was wel ontzettend blij dat
hij teambaas Franz Tost, Helmut Marko en Christian Horner aan zijn
zijde had toen hij bij AlphaTauri begon. Het Italiaanse team werkt
intensief samen met Red Bull. "Het was een geweldig jaar, want
Franz stond aan mijn zijde. Franz blijft altijd een vriend. Maar
het is ook duidelijk dat ik veel met Helmut spreek. Hij heeft een
schat aan kennis. Er was een situatie dat ik extreem boos was en de
druk als overweldigend ervoer. Je komt en denkt een bijdrage te
kunnen leveren, wat dan niet lukt. Helmut nam me apart in Boedapest
en keek naar een boek over zijn Le Mans-deelname in de jaren
zeventig." "Er stond een foto in hoe ze op het rechte stuk 400
kilometer per uur reden. Hij keek me aan en zei: 'je ziet er
gestrest uit', waarop ik reageerde: 'dat ben ik ook'. Helmut wees
naar de foto en zei: 'dit is eng, doe het rustig aan'. Helmut heeft
misschien het imago van een lastig persoon, maar op het juiste
moment kan hij naar je toe komen, je een klopje op je schouder
geven en zeggen: 'het komt goed'. Dat is fijn en erg nuttig. En op
operationeel gebied staat de deur altijd open bij Christian, die
ons ondersteunt. Daar zijn we bevoorrecht in, dus ik geniet ervan",
sluit Bayer af.
Oostenrijker begon zijn zakelijke loopbaan als manager van de
internationale snowboardbond, waarna hij als CEO ook een bijdrage
leverde aan de Olympische Spelen voor de jeugd in Innsbruck. Via
het Open Sports Management, die een rol spelen in de watersport,
kwam Bayer in de Formule 1 terecht als de secretaris-generaal en
later als de Executive Director van de FIA. Nu zwaait Bayer dus al
een halfjaar met de scepter bij AlphaTauri, dat in 2024 verdergaat
onder een nieuwe naam. Hoog tijd om Bayer eens te vragen hoe hij de
ervaringen uit andere sporten kan toepassen in de koningsklasse van
de autosport. De CEO legt het uit in een exclusief interview met
RacingNews365 . "Allereerst denk ik dat ik een diepgaand inzicht
heb ontwikkeld in welke mechanismen een sportonderneming laten
groeien of mislukken", vertelt Bayer. "Het andere aspect is het
managen van een team en een groep. Uiteindelijk moet je zaken
altijd een beetje simpel houden en uitleggen, zodat mensen
begrijpen wat we doen. Dat gaat ook over mensen motiveren. Ik denk
dat het heel belangrijk is om soms een stapje terug te doen en een
vergelijking met andere sporten te vinden." "Ik ben niet degene die
een auto kan bouwen" Bayer verwijst naar de Olympische Spelen. "Dat
is een compleet andere uitdaging. Wat ik daar uiteindelijk uit
meenam, is dat je vier of vijf jaar werkt en je moet leveren op dag
x, als de openingsceremonie plaatsvindt. Je begint vanaf een
nulpunt en je werkt naar iets toe dat vier of vijf jaar later
gebeurt, afhankelijk vanaf wanneer je tot het traject toetreedt. En
dat is iets wat we me hier (in de Formule 1 red.) heel erg helpt."
De Formule 1 is namelijk heel anders, ziet Bayer. "We hebben iedere
twee weken op zondag om 14:00 uur, als de lichten uitgaan, een
magisch moment. Iedereen moet dan leveren. Ik denk dat de aanpak
van het project gericht is op waar we kunnen helpen en welke
routines en ritmes we kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk ben ik niet
degene die een auto kan bouwen. Wel kan ik mijn steentje bijdragen
om de perfecte omgeving te creëren voor de mensen en het project te
laten slagen voor de deadlines. Dat is het belangrijkste, want we
vertrouwen op elkaar." "Je kan simpelweg geen fouten toestaan",
vervolgt Bayer zijn verhaal. "Er zijn geen marges meer over. Kijk
naar de tijdsverschillen, het is bizar. Maar tegelijkertijd
motiveert het ons ook. De competitiviteit is de reden waarom we
hier zijn en van de sport houden. Ik gebruik vaak een voorbeeld uit
de zeilsport, waar ik namens Open Sports Management ook in heb
gewerkt. Heel veel zaken komen overeen, omdat je daar ook een
combinatie van mens en machine hebt en ze optimaal moeten
samenwerken. Een Franse uitspraak luidt: een gemakkelijke zee maakt
je nog geen goede zeiler. En ik denk dat ik dat ook aan deze groep
bij probeer te brengen." Hij komt met een mooie metafoor. "Als je
op een woeste zee vaart en je de zeilen naar beneden moet halen,
kan je beter naar binnen gaan en proberen de gehele storm te
overleven. Wanneer de zon en de wind dan weer op komen, zet je
zeilen weer op en heb je altijd weer controle. Dat betekent dat het
soms beter is om een stapje terug te doen wanneer er problemen zijn
en het volledig te begrijpen, zodat je met een oplossing komt. En
juist op dat moment moet je weer volledig pushen. Wij zitten nu in
die fase." De tekst gaat verder onder de afbeelding. Marko hield
Bayer een spiegel voor Bayer probeert ook tot zijn personeel door
te laten dringen dat betere tijden wachten. AlphaTauri kende een
slechte seizoensstart, maar draaide het in de slotfase volledig om
met sterke updates. De zevende plaats in het
constructeurskampioenschap was het resultaat. "Ik blijf tegen ze
zeggen dat het moeilijk was met triple headers, maar dat we nu
alles moeten geven. Het is niet makkelijk, maar als team groei je
wel in zulke periodes. Toen ik naar de fabriek ging na de Grand
Prix van Mexico, waren er mensen aan het lachen. Je ziet dat ze gek
zijn op de competitie." De Oostenrijker was wel ontzettend blij dat
hij teambaas Franz Tost, Helmut Marko en Christian Horner aan zijn
zijde had toen hij bij AlphaTauri begon. Het Italiaanse team werkt
intensief samen met Red Bull. "Het was een geweldig jaar, want
Franz stond aan mijn zijde. Franz blijft altijd een vriend. Maar
het is ook duidelijk dat ik veel met Helmut spreek. Hij heeft een
schat aan kennis. Er was een situatie dat ik extreem boos was en de
druk als overweldigend ervoer. Je komt en denkt een bijdrage te
kunnen leveren, wat dan niet lukt. Helmut nam me apart in Boedapest
en keek naar een boek over zijn Le Mans-deelname in de jaren
zeventig." "Er stond een foto in hoe ze op het rechte stuk 400
kilometer per uur reden. Hij keek me aan en zei: 'je ziet er
gestrest uit', waarop ik reageerde: 'dat ben ik ook'. Helmut wees
naar de foto en zei: 'dit is eng, doe het rustig aan'. Helmut heeft
misschien het imago van een lastig persoon, maar op het juiste
moment kan hij naar je toe komen, je een klopje op je schouder
geven en zeggen: 'het komt goed'. Dat is fijn en erg nuttig. En op
operationeel gebied staat de deur altijd open bij Christian, die
ons ondersteunt. Daar zijn we bevoorrecht in, dus ik geniet ervan",
sluit Bayer af.
