Enige 'achilleshiel' Red Bull was een bewuste keuze: "Die pakte goed uit"

Red Bull was over het hele voorbije Formule 1-seizoen gemeten
dominant. Maar inzoomend op de details waren er punten en momenten
waarop het team met de RB19 wel degelijk wat liet liggen. Dat werd
duidelijk tijdens kwalificaties. Max Verstappen pakte 'maar' 13
keer de poleposition, tegenover 19 Grand Prix-overwinningen. Te
vaak kregen de Red Bull-coureurs niet tijdig de optimale
temperatuur in de voorbanden om de ultieme kwalificatieronde vanaf
bocht één volle bak aan te vallen. Echter, dat was te allen tijde
ingecalculeerd en heeft alles te maken met een bewuste keuze die
reeds in 2021 werd gemaakt. Dat legt topontwerper Adrian Newey zelf
uit in gesprek met The Race . "Dat heeft te maken met hoe we de
auto hebben ontworpen. We hebben het belang van de performance in
de race belangrijker geacht dan de performance in de kwalificatie."
Newey uiteindelijk positief verrast Bovengenoemde keuze had weer
alles te maken met de veranderende regels per 2022. Met een
compleet nieuwe aerodynamische filosofie moest close racing
bevorderd worden en inhalen makkelijker worden gemaakt. "Toen we in
2021 de auto ontwierpen hebben we besloten de race belangrijker te
maken dan de performance over één ronde. Inhalen zou immers
makkelijker worden, wat betekende dat de kwalificatie net iets
minder belangrijk zou worden dan in het verleden. Die keuze lijkt
goed te hebben uitgepakt", aldus de succesontwerper. Newey was op
voorhand nooit zo'n groot voorstander van die nieuwe regels, ook al
was de terugkeer van het ground effect -principe koren op de molen
van Newey, aangezien hij daar gespecialiseerd in is. "Mijn eerste
idee was dat de nieuwe regels erg beperkend en vooral saai waren.
Na wat druk te hebben gezet (op de organisatie, red.) kwam er wat
meer vrijheid en toen we eenmaal echt diep in de materie doken,
bleek dat we toch echt wel wat vrijheid hadden gekregen." En daar
gedijt Newey goed onder.

Top Headlines

Oudere Top Headlines