Red Bull en grote concurrenten 'bestraft' voor goede prestaties
De Formule 1 werkt de laatste jaren met een zogenoemd
handicapsysteem, waarbij de meest succesvolle teams buiten de
raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling van hun
bolides. Deze F1-teams mogen minder tijd spenderen in de
windtunnel, waardoor zij minder snel kunnen doorontwikkelen dan de
teams die lager in het kampioenschap staan. Zo moet het veld
langzaam dichter op elkaar komen, zo hoopt men. In de Aerodynamic
Test Restriction-periodes (ATRs), in één jaar zes periodes van
ongeveer acht weken, mag de nummer 1 in het kampioenschap slechts
70% van het aantal windtunneluren draaien en 70% van het aantal
simulaties uitvoeren. De nummer tien in de stand mag juist 115% van
het aantal vastgestelde runs draaien en simulaties uitvoeren. Per
ATR-periode geldt 320 runs en 2000 simulaties als basisgetal van
100%. Dit betekent dat de nummer één slechts 224 runs mag maken en
1400 simulaties mag draaien, terwijl de nummer tien juist 368 runs
draait per periode en 2300 simulaties. Een aanzienlijk verschil.
Red Bull blijft gelijk, maar toch ook weer niet Per 1 januari is de
nieuwe verdeling ingegaan. Twee keer per jaar wordt er gekeken naar
de stand in het kampioenschap, op 31 december en op 30 juni. Het
half jaar daarop mogen de teams aan de hand van die tussenstand een
X aantal uren de windtunnel in of een X aantal simulaties
uitvoeren. Presteer je goed, dan word je als het ware gestraft,
want dan mag je minder uren maken. Presteer je minder, dan heeft
dat juist als gevolg dat je wat meer dingen uit kan proberen. Voor
de verdeling per 1 januari wordt er gekeken naar de eindstand van
het constructeurskampioenschap in 2023. Er wordt alleen naar de
plekken gekeken, het aantal punten maakt daarbij niet uit. Of de
voorsprong van Red Bull nou 10 punten was geweest in plaats van de
voorsprong van 451 punten, het had geen verschil gemaakt. Als
kampioen mag Red Bull dan ook de minste runs maken. Het percentage
voor het team uit Milton Keynes is volgens de regels vastgesteld op
70%. Tot eind oktober was dit overigens 63%, omdat Red Bull nog een
straf uit moest zitten vanwege het overschrijden van de budgetcap
in 2021. Met een schone lei beginnen Adrian Newey en zijn mannen nu
dus het jaar 2024. Toto Wolff over de verdeling Mercedes en Ferrari
streden tot aan de laatste race van 2023 om de tweede plek achter
Red Bull. Mercedes trok aan het langste eind. Had het team
misschien beter P3 gepakt, zodat het meer windtunneluren had? Toto
Wolff denkt er het zijne van. "Het is een goede vraag, maar er zijn
meerdere manieren waarop je het kan bekijken. Aan het begin van het
jaar had ik gezegd dat het niet relevant was of we P2 of P3 zouden
eindigen, omdat alleen de titel voor ons telt. Het sportief
voordeel is dat je meer uren in de windtunnel door kan brengen in
aanloop naar het volgende jaar." "Er is echter ook een financieel
aspect voor ons personeel, qua bonus. Ik moet voor iedereen zorgen
en daarom is het een belangrijk perspectief om die tweede plek te
pakken, ook al is het sportief niet heel belangrijk. Het voelde
geweldig om de tweede plek te pakken en je zag dat het binnen het
team zorgde voor een moraalboost. Dat was erg belangrijk." McLaren
en Ferrari 'bestraft', Aston Martin profiteert Naast Red Bull
blijven Mercedes en Alpine op hetzelfde niveau ten opzichte van het
vorige half jaar, maar een aantal concurrenten gaan er wel op voor-
of achteruit. Bij de topteams zetten McLaren en Ferrari een stap
naar voren, wat 'ten koste gaat' van Aston Martin. Het team van
Fernando Alonso kwam ijzersterk uit de startblokken in 2023, maar
zakte het laatste half jaar terug. Dat is terug te zien in de
onderstaande tabel. Men kan bij Aston Martin in ieder geval wat
meer dingen uitproberen in de windtunnel en met simulaties om het
tij te keren. Hetzelfde geldt voor Haas en Alfa Romeo, want ook zij
zakten twee plaatsen terug. Het betekent wel een mooi aantal extra
uren in de windtunnel. De teams in het middenveld die op hun beurt
de negatieve gevolgen van hun 'succes' ondervinden, zijn AlphaTauri
en Williams. Zij stegen het laatste half jaar twee plekken. Alfa
Romeo en Haas bewandelden de omgekeerde weg. Toch zitten alle teams
uit het middenveld ten opzichte van de topteams niet verlegen om
runs in de windtunnel en het aantal uit te voeren simulaties. Check
onder de poll de nieuwe verdeling vanaf 1 januari 2024. Wat vind
jij van deze F1-regels? Nieuwe verdeling windtunneltijd en
simulaties
handicapsysteem, waarbij de meest succesvolle teams buiten de
raceweekenden om benadeeld worden bij de ontwikkeling van hun
bolides. Deze F1-teams mogen minder tijd spenderen in de
windtunnel, waardoor zij minder snel kunnen doorontwikkelen dan de
teams die lager in het kampioenschap staan. Zo moet het veld
langzaam dichter op elkaar komen, zo hoopt men. In de Aerodynamic
Test Restriction-periodes (ATRs), in één jaar zes periodes van
ongeveer acht weken, mag de nummer 1 in het kampioenschap slechts
70% van het aantal windtunneluren draaien en 70% van het aantal
simulaties uitvoeren. De nummer tien in de stand mag juist 115% van
het aantal vastgestelde runs draaien en simulaties uitvoeren. Per
ATR-periode geldt 320 runs en 2000 simulaties als basisgetal van
100%. Dit betekent dat de nummer één slechts 224 runs mag maken en
1400 simulaties mag draaien, terwijl de nummer tien juist 368 runs
draait per periode en 2300 simulaties. Een aanzienlijk verschil.
Red Bull blijft gelijk, maar toch ook weer niet Per 1 januari is de
nieuwe verdeling ingegaan. Twee keer per jaar wordt er gekeken naar
de stand in het kampioenschap, op 31 december en op 30 juni. Het
half jaar daarop mogen de teams aan de hand van die tussenstand een
X aantal uren de windtunnel in of een X aantal simulaties
uitvoeren. Presteer je goed, dan word je als het ware gestraft,
want dan mag je minder uren maken. Presteer je minder, dan heeft
dat juist als gevolg dat je wat meer dingen uit kan proberen. Voor
de verdeling per 1 januari wordt er gekeken naar de eindstand van
het constructeurskampioenschap in 2023. Er wordt alleen naar de
plekken gekeken, het aantal punten maakt daarbij niet uit. Of de
voorsprong van Red Bull nou 10 punten was geweest in plaats van de
voorsprong van 451 punten, het had geen verschil gemaakt. Als
kampioen mag Red Bull dan ook de minste runs maken. Het percentage
voor het team uit Milton Keynes is volgens de regels vastgesteld op
70%. Tot eind oktober was dit overigens 63%, omdat Red Bull nog een
straf uit moest zitten vanwege het overschrijden van de budgetcap
in 2021. Met een schone lei beginnen Adrian Newey en zijn mannen nu
dus het jaar 2024. Toto Wolff over de verdeling Mercedes en Ferrari
streden tot aan de laatste race van 2023 om de tweede plek achter
Red Bull. Mercedes trok aan het langste eind. Had het team
misschien beter P3 gepakt, zodat het meer windtunneluren had? Toto
Wolff denkt er het zijne van. "Het is een goede vraag, maar er zijn
meerdere manieren waarop je het kan bekijken. Aan het begin van het
jaar had ik gezegd dat het niet relevant was of we P2 of P3 zouden
eindigen, omdat alleen de titel voor ons telt. Het sportief
voordeel is dat je meer uren in de windtunnel door kan brengen in
aanloop naar het volgende jaar." "Er is echter ook een financieel
aspect voor ons personeel, qua bonus. Ik moet voor iedereen zorgen
en daarom is het een belangrijk perspectief om die tweede plek te
pakken, ook al is het sportief niet heel belangrijk. Het voelde
geweldig om de tweede plek te pakken en je zag dat het binnen het
team zorgde voor een moraalboost. Dat was erg belangrijk." McLaren
en Ferrari 'bestraft', Aston Martin profiteert Naast Red Bull
blijven Mercedes en Alpine op hetzelfde niveau ten opzichte van het
vorige half jaar, maar een aantal concurrenten gaan er wel op voor-
of achteruit. Bij de topteams zetten McLaren en Ferrari een stap
naar voren, wat 'ten koste gaat' van Aston Martin. Het team van
Fernando Alonso kwam ijzersterk uit de startblokken in 2023, maar
zakte het laatste half jaar terug. Dat is terug te zien in de
onderstaande tabel. Men kan bij Aston Martin in ieder geval wat
meer dingen uitproberen in de windtunnel en met simulaties om het
tij te keren. Hetzelfde geldt voor Haas en Alfa Romeo, want ook zij
zakten twee plaatsen terug. Het betekent wel een mooi aantal extra
uren in de windtunnel. De teams in het middenveld die op hun beurt
de negatieve gevolgen van hun 'succes' ondervinden, zijn AlphaTauri
en Williams. Zij stegen het laatste half jaar twee plekken. Alfa
Romeo en Haas bewandelden de omgekeerde weg. Toch zitten alle teams
uit het middenveld ten opzichte van de topteams niet verlegen om
runs in de windtunnel en het aantal uit te voeren simulaties. Check
onder de poll de nieuwe verdeling vanaf 1 januari 2024. Wat vind
jij van deze F1-regels? Nieuwe verdeling windtunneltijd en
simulaties
