Dit moeten de goede voornemens van elk Formule 1-team zijn
Max Verstappen won maar liefst negentien van de 22 races in 2023.
We kunnen het hem vergeven als zijn goede voornemen niet 'het
winnen van nog meer races' is, want zoals hij en zijn team al meer
dan eens hebben aangegeven: beter dan vorig jaar zal het in 2024
niet worden. Toch kan zijn team zeker wel een aantal goede
voornemens verzinnen. Zelf stipte Max Verstappen al enkele
verbeterpunten aan: de RB20 zal in 2024 bijvoorbeeld beter om
moeten kunnen gaan met hobbels en kerbstones dan zijn voorganger.
Mede om die reden kwam de RB19 op stratencircuits, relatief gezien,
minder uit de verf. Verder is het natuurlijk een groot
aandachtspunt voor Red Bull om Sergio Perez beter uit de verf te
laten komen. De concurrentie komt namelijk steeds dichterbij en aan
Verstappen zal het zeker niet liggen. Als men ook in 2024 aanspraak
op de constructeurstitel wil maken, dan zal het team er alles aan
gelegen zijn om ook Checo op een degelijk niveau te laten
presteren. Of dat betekent dat ze bepaalde keuzes moeten maken bij
de ontwikkeling van de RB20, of op een andere manier Perez verder
moeten helpen, dat zal blijken als het seizoen de volgende maand
van start gaat. Mercedes Het grote Mercedes is de laatste twee jaar
een schim van zichzelf geweest. Toto Wolff en consorten moeten hard
aan de bak als ze het Red Bull de komende jaren nog moeilijk willen
maken. Als er een team is dat het kan, dan moet het toch wel
Mercedes zijn? De goede voornemens van Lewis Hamilton en George
Russell zijn dan ook duidelijk: Red Bull verslaan. Om dat te
flikken, zal men echter eerst een stapje terug moeten doen en het
goede voornemen om een werkende F1-bolide te ontwikkelen tot een
succes moeten brengen. Na opnieuw een desastreus begin van het
seizoen besloot men in Brackley namelijk het roer om te gooien: De
Mercedes W15 van 2025 zal weer compleet anders worden. Een groot
deel van het vorige seizoen stond in het teken van kennis vergaren
over de huidige F1-bolide. Aan Mercedes zaak om die lessen in 2024
in de praktijk te brengen en de aansluiting bij Red Bull te vinden.
Ferrari Na een wisselvallige start van het jaar 2024 vond Ferrari
de weg naar boven weer enigszins terug. Na een sterke eindsprint
grepen de Italianen net naast de tweede plek. Langzaam maar zeker
lijkt het werk van teambaas Fred Vasseur vorm te krijgen en het zal
dan ook zijn goede voornemen zijn om verder te gaan waar het vorig
jaar was gebleven. En dat is: het Red Bull lastig maken, zoals in
Singapore en Las Vegas, om tegelijkertijd het gat verder te
verkleinen. Ook Ferrari gaat dat doen met een overwegend nieuwe
F1-bolide. Charles Leclerc en Carlos Sainz krijgen beschikking over
een gloednieuwe scharlakenrode Ferrari waarmee men het Max
Verstappen lastiger wil gaan maken dan in 2023. Het momentum
vasthouden, doorpakken en Red Bull binnen hengelen. Dat is het
devies. Leclerc had na een kleine Ferrari-upgrade in Japan
afgelopen jaar de smaak te pakken en was achter Verstappen een van
de beste coureurs in het slot van het jaar. Sainz won weliswaar als
enige niet-Red Bull-coureur een race in 2023, maar is en blijft
soms te wisselvallig. Kan hij samen met Leclerc het goede
voornemen, namelijk het afdwingen van een nieuw Ferrari-contract,
tot werkelijkheid brengen? McLaren Alhoewel McLaren aan het einde
van het jaar het meest constante en meest dreigende F1-team was
achter Red Bull, zal men ook in Woking de volgende stap moeten
zetten als Red Bull verslagen moet worden. Lando Norris en Oscar
Piastri maakten beide een geweldig seizoen mee en zullen daarop
verder willen bouwen. Ongetwijfeld heeft Lando Norris een eerste
F1-zege en het maken van minder fouten in de kwalificaties hoog op
zijn lijst met goede voornemens staan, maar dan zal McLaren op haar
beurt eveneens wat goede voornemens moeten vervullen. Alhoewel de
renstal de enige uitdager van Red Bull lijkt te zijn die niet het
roer om hoeft te gooien - maar gewoon verder kan bouwen op huidige
concept - waren er nog wat zwakke punten te bekennen. De auto is
erg zwak in de langzame bochten, iets wat al jaren een probleem
vormt voor McLaren en de rijstijl van haar coureurs. Als men dat
weet aan te pakken, dan bestaat er zelfs een kans dat Red Bull zo
nu en dan tegenstand krijgt van Norris en Piastri. Het is echter
nog even afwachten hoe groot de stap is die Verstappen en Perez met
hun nieuwe RB20 kunnen zetten. Aston Martin Als een baksteen zakte
Aston Martin er in de loop van het seizoen 2023 doorheen. Daar waar
het als outsider voor de titel werd gezien bij de start van het
seizoen, zo sloot men het jaar af op de vijfde plek in het
kampioenschap der constructeurs. De mooie sprong voorwaarts waar
Fernando Alonso - en in minder mate Lance Stroll - het jaar mee
begonnen, kreeg geen succesvol vervolg. Aston Martin verloor de
controle over haar bolide tijdens de doorontwikkeling en moest
halverwege het jaar een stapje terug doen voordat het weer vooruit
kon kijken. Dat leek in de slotfase gelukt te zijn, dus wie weet
kan het team verrassen in 2024. Het goede voornemen zal zijn om de
auto en haar updates dit jaar beter te begrijpen, om zo Alonso weer
terug naar het podium te kunnen loodsen. In Brazilië lukte dat al,
dus dat smaakt naar meer. Alonso zal als goede voornemen een eerste
zege in meer dan 10 jaar tijd hebben, maar weet dat het zeer lastig
zal worden. Stroll zal hopen het gat naar de Spanjaard te kunnen
verkleinen om zo zijn vader tevreden te houden. Alpine Tja, wat
moet je er van zeggen. Als laagst geklasseerde fabrieksteam zal
Alpine met gepaste schaamte naar de eindstand in het kampioenschap
kijken. Het goede voornemen is dan ook helder: de aansluiting bij
de top vijf weer vinden. Momenteel bevindt de Franse equipe zich
namelijk in niemandsland. Hoe dat komt? De Alpine van vorig jaar
wilde maar geen progressie boeken. Het roer gaat dan ook om bij het
team, waar het intern al jaren onrustig is. Een gloednieuw concept
moet voor een stap zorgen, terwijl men ook hoopt op bestuurlijke
rust. De twee podiumfinishes in 2023 boden nog enig soelaas, maar
in 2024 zal het toch echt beter moeten. Williams Hoe anders is dat
voor Williams. Ondanks de zevende plek achter Alpine kan men
spreken van een groot succesjaar. Het team is immers al jaren een
lelijk eendje geweest, maar dat lijkt nu verleden tijd.
Investeringen, een nieuwe teambaas en een florerende Alex Albon
zorgen voor een glimlach op menig gezicht in Grove en omstreken.
Het devies is dan ook net zo logisch als duidelijk: voortborduren
op een geweldig seizoen en de aansluiting zoeken met de toppers.
Dat lijkt voor 2024 te veel gevraagd, maar het gat kan wel degelijk
kleiner worden gemaakt. Als tweede voornemen zal men toch wel
moeten kijken naar Logan Sargeant. Als hij echt een rol wil gaan
spelen in de renaissance van Williams, dan is zijn taak duidelijk:
gas erop. AlphaTauri AlphaTauri reed het grootste deel van 2023
treurloos rond aan de achterkant van het F1-middenveld. Daar kwam
uiteindelijk verandering in en daardoor werd de rode lantaarn voor
het einde van het jaar toch nog overgedragen. Een achtste plek in
het kampioenschap is echter niet waar het tweede Red Bull-team de
wereld voor rondreist. Het voornemen voor 2024? Zoveel mogelijk
onderdelen, binnen de reglementen natuurlijk, overnemen van Red
Bull en zo het pakket verbeteren, de auto doorontwikkelen en op
zoek gaan naar de aansluiting met de teams die er beter voor staan.
Verder zal het team haar coureurs klaar willen stomen voor een
eventuele overstap naar Red Bull. Kan Ricciardo of Tsunoda het
zitje van Perez veroveren? Dat is zonder twijfel hun voornemen.
Sauber Of moeten we zeggen het Stake F1 Team? Hoe dan ook, het team
zal voor de echte F1-fans bekend blijven staan als Sauber. Het
Sauber-team kan wel een opkikker gebruiken, want wat was 2023
dramatisch. Zhou en Bottas konden weinig potten breken in de C43,
dus de C44 zal een grote stap voorwaarts moeten zijn. Met een goed
voornemen alleen zullen ze er niet komen. Men moet leveren,
presteren, aan de bak. Ook dit team gaat namelijk het roer omgooien
en komt met een nieuw concept, nadat het 2022- en 2023-concept op
een doodlopend spoor bleek te zijn beland. Bottas zal als goed
voornemen hebben om vaker in zijn blote billen in het openbaar te
verschijnen, maar daar gaat hij het in F1 niet mee redden. Als hij
na de twee jaren Stake ook een rol van betekenis wil gaan spelen
bij Audi, moet hij er een schepje bovenop doen. Hetzelfde geldt
voor Guanyu Zhou, die louter een warmhouder lijkt te zijn voor het
zitje zodra Audi definitief de touwtjes in handen neemt. Haas Tot
slot het lelijke eendje van de Formule 1. Mogen we dat zeggen? We
doen het gewoon. Twee concepten, nul resultaat. Dat is het seizoen
2023 van Haas in een notendop. De twee coureurs gebruikten de
laatste races zelfs ieder een ander concept, omdat de een het ene
concept fijner vond en de ander het andere concept. Geen goed teken
voor de nabije toekomst. Een goed voornemen voor Haas kan dus zijn:
uitvogelen welk concept nou het best is. Maar als je dat in 2024
nog moet ontdekken, dan loop je al kilometers ver achter de feiten
aan. Hoe oneerbiedig het ook klinkt: voor de mannen van Guenther
Steiner lijkt het misschien een beter voornemen te zijn om niet nog
verder af te glijden naar de achterkant van de grid en in 2024 race
in race uit troosteloos achteraan te rijden.
We kunnen het hem vergeven als zijn goede voornemen niet 'het
winnen van nog meer races' is, want zoals hij en zijn team al meer
dan eens hebben aangegeven: beter dan vorig jaar zal het in 2024
niet worden. Toch kan zijn team zeker wel een aantal goede
voornemens verzinnen. Zelf stipte Max Verstappen al enkele
verbeterpunten aan: de RB20 zal in 2024 bijvoorbeeld beter om
moeten kunnen gaan met hobbels en kerbstones dan zijn voorganger.
Mede om die reden kwam de RB19 op stratencircuits, relatief gezien,
minder uit de verf. Verder is het natuurlijk een groot
aandachtspunt voor Red Bull om Sergio Perez beter uit de verf te
laten komen. De concurrentie komt namelijk steeds dichterbij en aan
Verstappen zal het zeker niet liggen. Als men ook in 2024 aanspraak
op de constructeurstitel wil maken, dan zal het team er alles aan
gelegen zijn om ook Checo op een degelijk niveau te laten
presteren. Of dat betekent dat ze bepaalde keuzes moeten maken bij
de ontwikkeling van de RB20, of op een andere manier Perez verder
moeten helpen, dat zal blijken als het seizoen de volgende maand
van start gaat. Mercedes Het grote Mercedes is de laatste twee jaar
een schim van zichzelf geweest. Toto Wolff en consorten moeten hard
aan de bak als ze het Red Bull de komende jaren nog moeilijk willen
maken. Als er een team is dat het kan, dan moet het toch wel
Mercedes zijn? De goede voornemens van Lewis Hamilton en George
Russell zijn dan ook duidelijk: Red Bull verslaan. Om dat te
flikken, zal men echter eerst een stapje terug moeten doen en het
goede voornemen om een werkende F1-bolide te ontwikkelen tot een
succes moeten brengen. Na opnieuw een desastreus begin van het
seizoen besloot men in Brackley namelijk het roer om te gooien: De
Mercedes W15 van 2025 zal weer compleet anders worden. Een groot
deel van het vorige seizoen stond in het teken van kennis vergaren
over de huidige F1-bolide. Aan Mercedes zaak om die lessen in 2024
in de praktijk te brengen en de aansluiting bij Red Bull te vinden.
Ferrari Na een wisselvallige start van het jaar 2024 vond Ferrari
de weg naar boven weer enigszins terug. Na een sterke eindsprint
grepen de Italianen net naast de tweede plek. Langzaam maar zeker
lijkt het werk van teambaas Fred Vasseur vorm te krijgen en het zal
dan ook zijn goede voornemen zijn om verder te gaan waar het vorig
jaar was gebleven. En dat is: het Red Bull lastig maken, zoals in
Singapore en Las Vegas, om tegelijkertijd het gat verder te
verkleinen. Ook Ferrari gaat dat doen met een overwegend nieuwe
F1-bolide. Charles Leclerc en Carlos Sainz krijgen beschikking over
een gloednieuwe scharlakenrode Ferrari waarmee men het Max
Verstappen lastiger wil gaan maken dan in 2023. Het momentum
vasthouden, doorpakken en Red Bull binnen hengelen. Dat is het
devies. Leclerc had na een kleine Ferrari-upgrade in Japan
afgelopen jaar de smaak te pakken en was achter Verstappen een van
de beste coureurs in het slot van het jaar. Sainz won weliswaar als
enige niet-Red Bull-coureur een race in 2023, maar is en blijft
soms te wisselvallig. Kan hij samen met Leclerc het goede
voornemen, namelijk het afdwingen van een nieuw Ferrari-contract,
tot werkelijkheid brengen? McLaren Alhoewel McLaren aan het einde
van het jaar het meest constante en meest dreigende F1-team was
achter Red Bull, zal men ook in Woking de volgende stap moeten
zetten als Red Bull verslagen moet worden. Lando Norris en Oscar
Piastri maakten beide een geweldig seizoen mee en zullen daarop
verder willen bouwen. Ongetwijfeld heeft Lando Norris een eerste
F1-zege en het maken van minder fouten in de kwalificaties hoog op
zijn lijst met goede voornemens staan, maar dan zal McLaren op haar
beurt eveneens wat goede voornemens moeten vervullen. Alhoewel de
renstal de enige uitdager van Red Bull lijkt te zijn die niet het
roer om hoeft te gooien - maar gewoon verder kan bouwen op huidige
concept - waren er nog wat zwakke punten te bekennen. De auto is
erg zwak in de langzame bochten, iets wat al jaren een probleem
vormt voor McLaren en de rijstijl van haar coureurs. Als men dat
weet aan te pakken, dan bestaat er zelfs een kans dat Red Bull zo
nu en dan tegenstand krijgt van Norris en Piastri. Het is echter
nog even afwachten hoe groot de stap is die Verstappen en Perez met
hun nieuwe RB20 kunnen zetten. Aston Martin Als een baksteen zakte
Aston Martin er in de loop van het seizoen 2023 doorheen. Daar waar
het als outsider voor de titel werd gezien bij de start van het
seizoen, zo sloot men het jaar af op de vijfde plek in het
kampioenschap der constructeurs. De mooie sprong voorwaarts waar
Fernando Alonso - en in minder mate Lance Stroll - het jaar mee
begonnen, kreeg geen succesvol vervolg. Aston Martin verloor de
controle over haar bolide tijdens de doorontwikkeling en moest
halverwege het jaar een stapje terug doen voordat het weer vooruit
kon kijken. Dat leek in de slotfase gelukt te zijn, dus wie weet
kan het team verrassen in 2024. Het goede voornemen zal zijn om de
auto en haar updates dit jaar beter te begrijpen, om zo Alonso weer
terug naar het podium te kunnen loodsen. In Brazilië lukte dat al,
dus dat smaakt naar meer. Alonso zal als goede voornemen een eerste
zege in meer dan 10 jaar tijd hebben, maar weet dat het zeer lastig
zal worden. Stroll zal hopen het gat naar de Spanjaard te kunnen
verkleinen om zo zijn vader tevreden te houden. Alpine Tja, wat
moet je er van zeggen. Als laagst geklasseerde fabrieksteam zal
Alpine met gepaste schaamte naar de eindstand in het kampioenschap
kijken. Het goede voornemen is dan ook helder: de aansluiting bij
de top vijf weer vinden. Momenteel bevindt de Franse equipe zich
namelijk in niemandsland. Hoe dat komt? De Alpine van vorig jaar
wilde maar geen progressie boeken. Het roer gaat dan ook om bij het
team, waar het intern al jaren onrustig is. Een gloednieuw concept
moet voor een stap zorgen, terwijl men ook hoopt op bestuurlijke
rust. De twee podiumfinishes in 2023 boden nog enig soelaas, maar
in 2024 zal het toch echt beter moeten. Williams Hoe anders is dat
voor Williams. Ondanks de zevende plek achter Alpine kan men
spreken van een groot succesjaar. Het team is immers al jaren een
lelijk eendje geweest, maar dat lijkt nu verleden tijd.
Investeringen, een nieuwe teambaas en een florerende Alex Albon
zorgen voor een glimlach op menig gezicht in Grove en omstreken.
Het devies is dan ook net zo logisch als duidelijk: voortborduren
op een geweldig seizoen en de aansluiting zoeken met de toppers.
Dat lijkt voor 2024 te veel gevraagd, maar het gat kan wel degelijk
kleiner worden gemaakt. Als tweede voornemen zal men toch wel
moeten kijken naar Logan Sargeant. Als hij echt een rol wil gaan
spelen in de renaissance van Williams, dan is zijn taak duidelijk:
gas erop. AlphaTauri AlphaTauri reed het grootste deel van 2023
treurloos rond aan de achterkant van het F1-middenveld. Daar kwam
uiteindelijk verandering in en daardoor werd de rode lantaarn voor
het einde van het jaar toch nog overgedragen. Een achtste plek in
het kampioenschap is echter niet waar het tweede Red Bull-team de
wereld voor rondreist. Het voornemen voor 2024? Zoveel mogelijk
onderdelen, binnen de reglementen natuurlijk, overnemen van Red
Bull en zo het pakket verbeteren, de auto doorontwikkelen en op
zoek gaan naar de aansluiting met de teams die er beter voor staan.
Verder zal het team haar coureurs klaar willen stomen voor een
eventuele overstap naar Red Bull. Kan Ricciardo of Tsunoda het
zitje van Perez veroveren? Dat is zonder twijfel hun voornemen.
Sauber Of moeten we zeggen het Stake F1 Team? Hoe dan ook, het team
zal voor de echte F1-fans bekend blijven staan als Sauber. Het
Sauber-team kan wel een opkikker gebruiken, want wat was 2023
dramatisch. Zhou en Bottas konden weinig potten breken in de C43,
dus de C44 zal een grote stap voorwaarts moeten zijn. Met een goed
voornemen alleen zullen ze er niet komen. Men moet leveren,
presteren, aan de bak. Ook dit team gaat namelijk het roer omgooien
en komt met een nieuw concept, nadat het 2022- en 2023-concept op
een doodlopend spoor bleek te zijn beland. Bottas zal als goed
voornemen hebben om vaker in zijn blote billen in het openbaar te
verschijnen, maar daar gaat hij het in F1 niet mee redden. Als hij
na de twee jaren Stake ook een rol van betekenis wil gaan spelen
bij Audi, moet hij er een schepje bovenop doen. Hetzelfde geldt
voor Guanyu Zhou, die louter een warmhouder lijkt te zijn voor het
zitje zodra Audi definitief de touwtjes in handen neemt. Haas Tot
slot het lelijke eendje van de Formule 1. Mogen we dat zeggen? We
doen het gewoon. Twee concepten, nul resultaat. Dat is het seizoen
2023 van Haas in een notendop. De twee coureurs gebruikten de
laatste races zelfs ieder een ander concept, omdat de een het ene
concept fijner vond en de ander het andere concept. Geen goed teken
voor de nabije toekomst. Een goed voornemen voor Haas kan dus zijn:
uitvogelen welk concept nou het best is. Maar als je dat in 2024
nog moet ontdekken, dan loop je al kilometers ver achter de feiten
aan. Hoe oneerbiedig het ook klinkt: voor de mannen van Guenther
Steiner lijkt het misschien een beter voornemen te zijn om niet nog
verder af te glijden naar de achterkant van de grid en in 2024 race
in race uit troosteloos achteraan te rijden.
