Verstappen oppert nieuwe regel en wijst naar diskwalificatie Hamilton
De te ver afgesleten bodemplaten vielen samen met een
sprintweekend. Na de sprintrace was er niks aan de hand, maar na de
hoofdrace, die drie keer zo lang is, waren de bodemplaten van Lewis
Hamilton en Charles Leclerc te ver afgesleten. Dat terwijl mijn na
de eerste vrije training niks meer aan de setup mocht veranderen,
omdat de parce fermé-regels toen al in gingen. Max Verstappen kan
er in gesprek met Auto, Motor und Sport niet bij dat de
consequenties zo groot kunnen zijn: "Als je ook maar een beetje de
verkeerde weg in bent geslagen in VT1, zit je voor de rest van het
sprintweekend vast aan die setup. Dat is echt ruk." "We hebben dit
jaar heus enkele goede sprintweekenden gehad, maar ik was niet
geheel tevreden. Neem de rijhoogte in Austin. Mercedes en Ferrari
hadden hun auto's heus niet met opzet te laag afgesteld. Maar zodra
je de verkeerde afslag (voor wat betreft de setup, red.) neemt, is
er geen weg terug. Je kan hooguit iets forceren met de
bandenspanning. Maar als die voorgeschreven waarden al heel hoog
zijn, dan ben je gezien." Verstappen voelt zich verloren "Dat is
gewoon vervelend", vervolgt Verstappen, die het geopperde idee om
twee verschillende parc fermé-momenten in te voeren dan ook lijkt
te omarmen. "Als je vast wil houden aan sprintraces, zal je
aanpassingen moeten doen." "Eén parc fermé voor de zaterdag en één
parc fermé voor de zondag, bijvoorbeeld", aldus de kampioen.
Gevraagd of hij een one lap -kwalificatie voor de sprintrace ziet
zitten, geeft hij aan dat hij het spoor een beetje bijster is: "Dat
zou een beetje riskant zijn." "Ik vind het huidige format ook al
niet leuk met die verplichte medium-medium-zacht bandenselectie. We
weten nu al niet wat wijsheid is: één snelle ronde, of toch een
snelle ronde, gevolgd door een afkoelrondje en nóg een snelle
ronde?" "Waarom hebben we sowieso dit soort fratsen nodig", zo
klinkt er welhaast wanhoop door uit de geschreven tekst. "Zelfs ik
kan niet meer bijhouden wat de regels nu exact zijn, waardoor ik me
verloren voel. Het lijkt wel een circus."
sprintweekend. Na de sprintrace was er niks aan de hand, maar na de
hoofdrace, die drie keer zo lang is, waren de bodemplaten van Lewis
Hamilton en Charles Leclerc te ver afgesleten. Dat terwijl mijn na
de eerste vrije training niks meer aan de setup mocht veranderen,
omdat de parce fermé-regels toen al in gingen. Max Verstappen kan
er in gesprek met Auto, Motor und Sport niet bij dat de
consequenties zo groot kunnen zijn: "Als je ook maar een beetje de
verkeerde weg in bent geslagen in VT1, zit je voor de rest van het
sprintweekend vast aan die setup. Dat is echt ruk." "We hebben dit
jaar heus enkele goede sprintweekenden gehad, maar ik was niet
geheel tevreden. Neem de rijhoogte in Austin. Mercedes en Ferrari
hadden hun auto's heus niet met opzet te laag afgesteld. Maar zodra
je de verkeerde afslag (voor wat betreft de setup, red.) neemt, is
er geen weg terug. Je kan hooguit iets forceren met de
bandenspanning. Maar als die voorgeschreven waarden al heel hoog
zijn, dan ben je gezien." Verstappen voelt zich verloren "Dat is
gewoon vervelend", vervolgt Verstappen, die het geopperde idee om
twee verschillende parc fermé-momenten in te voeren dan ook lijkt
te omarmen. "Als je vast wil houden aan sprintraces, zal je
aanpassingen moeten doen." "Eén parc fermé voor de zaterdag en één
parc fermé voor de zondag, bijvoorbeeld", aldus de kampioen.
Gevraagd of hij een one lap -kwalificatie voor de sprintrace ziet
zitten, geeft hij aan dat hij het spoor een beetje bijster is: "Dat
zou een beetje riskant zijn." "Ik vind het huidige format ook al
niet leuk met die verplichte medium-medium-zacht bandenselectie. We
weten nu al niet wat wijsheid is: één snelle ronde, of toch een
snelle ronde, gevolgd door een afkoelrondje en nóg een snelle
ronde?" "Waarom hebben we sowieso dit soort fratsen nodig", zo
klinkt er welhaast wanhoop door uit de geschreven tekst. "Zelfs ik
kan niet meer bijhouden wat de regels nu exact zijn, waardoor ik me
verloren voel. Het lijkt wel een circus."
