Dakar-legende Peterhansel staat nog niet te springen om nieuwe marathonetappe: "Vrij verwarrend"

Met veertien eindoverwinningen weet Stephane Peterhansel wel hoe je
de Dakar Rally moet benaderen. De Fransman boekte succes na succes
op de motor en in de auto en neemt voor de derde keer deel in een
elektrische Audi. Die bolide leverde tot nu toe niet de gewenste
successen op, maar Peterhansel heeft er na heel wat tests
vertrouwen in dat dit het jaar van Audi kan gaan worden. “De
voorbereidingen waren hetzelfde als de afgelopen jaren”, vertelt
Peterhansel in een exclusief interview met RacingNews365 . “We
hebben wat tests gedaan en rally's gereden. We begonnen in
Saoedi-Arabië. Dat duurde vijf a zes dagen. Het plan was om de
nieuwe banden van BF Goodrich te testen en het was nodig om de
ophanging daarop af te stellen. Die test was vrij interessant, want
het was de eerste keer dat we tijdens de voorbereiding in
Saoedi-Arabië hebben gereden. Vorig jaar hadden we veel lekke
banden en problemen. Daarna hebben we getest in Spanje en Marokko
en we denken nu een goede set-up gevonden te hebben." Navigator
Boulanger is weer topfit Peterhansel refereert al even naar vorig
jaar, toen hij hard crashte en zijn navigator Edouard Boulanger
zware blessures opliep aan zijn rug. De Fransman geeft toe dat hij
wel even met wat vrees rondliep. “De eerste test reed ik met Lucas
Cruz, de navigator van Carlos Sainz sr. In Spanje was Edouard weer
terug. Aan het begin was ik toch een beetje bang, want met zulke
operaties is het wellicht niet zo goed om hobbelige gedeeltes
volledig aan te vallen. Maar na een paar kilometers en dagen ging
het al heel goed.” De Fransman legt uit dat de relatie tussen een
navigator en coureur heel belangrijk is. “Zeker. Dat geldt voor
resultaten, maar ook voor het menselijke aspect. We besteden veel
tijd met elkaar. Allereerst willen we uiteraard goede resultaten
behalen, maar het is ook belangrijk om veilig te zijn. Ik ben erg
close met Edouard. We delen veel passies, ook op de motor, en hij
is echt een vriend van mij.” "Is het een goed idee? Ik weet het
niet" De organisatie van de Dakar Rally heeft iets nieuws bedacht
voor de editie van 2024: een marathonetappe van 48 uur. De
deelnemers moeten op dag zes en zeven maar liefst 818 kilometer
afleggen rond Shubaytah en krijgen daarbij geen hulp van monteurs.
Op het parcours worden meerdere bivakken opgebouwd, waar de
coureurs, indien ze voor 16:00 uur plaatselijke tijd arriveren,
zelf bepalen of ze stoppen of niet. Vanaf 16:00 uur is het
verplicht om tot 7:00 uur 's ochtends in het bivak te blijven,
alvorens je je weg vervolgt naar de finish. Je eindtijd over twee
dagen telt voor het algemeen klassement. Peterhansel weet niet of
hij een fan is van het idee. “Dat wordt deze maand duidelijk, maar
ik weet dat David Castera (de directeur en parcoursbouwer red.)
graag iets anders probeert. Is het een goed idee? Ik weet het niet.
We hebben wel een andere strategie nodig, want het zijn ook nog
eens twee dagen waarop we geen sporen van de motoren kunnen volgen.
De auto’s openen dus de weg en het zand, waardoor je een of twee
dagen eerder al een andere strategie nodig hebt.” Op de suggestie
dat Peterhansel de rit vóór de marathonetappe dus niet wil winnen,
reageert de coureur bevestigend. “Je begrijpt het snel. De dag voor
de marathonetappe is ook vrij kort, dus ik weet niet wat de regels
zijn. Het is vrij verwarrend op dit moment. We weten nooit of het
de sleutel tot succes gaat zijn, want twee dagen voor het einde
rijden we nog een lange etappe door rotsachtige gebieden. Sebastien
Loeb verloor daar vorig jaar twee uur. Er kan van alles gebeuren op
die plek.” Peterhansel weet wel heel goed wie zijn grootste
concurrenten zullen zijn. “Dan start ik altijd bij het winnende
team van vorig jaar: Toyota. Ik moet zeggen dat Yazeed Al-Rajhi
constanter begint te worden en we weten dat Toyota over een snelle
auto beschikt. Zij zijn zeker een van de potentiële winnaars.”
Toyota zag wel Nasser Al-Attiyah, de winnaar van vorig jaar, naar
Prodrive Hunter vertrekken. Volgens Peterhansel is dat team, waar
ook Loeb voor rijdt, ook in staat om te winnen, al voorziet hij wel
wat problemen voor hen. “Sebastien en Nasser doen zeker mee om de
eindzege, al is de Hunter niet zo betrouwbaar als de Toyota. De
auto en de coureurs zijn wel snel. Sterker nog, zij zijn de
snelsten op dit moment, maar het is niet makkelijk om twee
kapiteins op een schip te managen. Bij ons (Audi red.) zijn Sainz
en Mattias Ekstrom ook in staat om te winnen.” Waarom is het zo
moeilijk om de Dakar te winnen? Ekstrom en Loeb stapten over vanuit
andere race- en rallyklassen, maar wisten tot nu toe de Dakar Rally
niet te winnen. Wat maakt deze rally toch zo anders? “Het is
complex, want het duurt niet twee of drie dagen, zoals in de WRC.
Je kan twaalf tot vijftien dagen fouten maken, maar voor Sebastien
en Mattias is het een kwestie van tijd voor ze de Dakar Rally gaan
winnen. Ze zijn heel intelligent en snel, maar tot nu toe vielen
alle puzzelstukjes nog niet in elkaar.” “Sebastien streed met mij
bij Peugeot”, vervolgt Peterhansel zijn verhaal. “Maar hij was toen
niet klaar om te winnen. Hij miste wat ervaring. Daarna stapte hij
over naar een ander team en waren zij er niet klaar voor omdat de
auto niet sterk genoeg was. Als alles goed valt, wint Sebastien de
Dakar. En dat geldt ook voor Mattias.”

Top Headlines

Oudere Top Headlines