Bandenfluisteraar Verstappen onthult hoeveel tijdwinst hij zelf kan pakken
Red Bull en Max Verstappen zijn een perfecte combinatie, zoveel is
afgelopen seizoen wel gebleken. Het leverde de Nederlander in 2023
zijn derde wereldtitel op. "We zijn constant goed op de baan.
Andere auto's kunnen hun prestatiepieken hebben. Ze zijn
bijvoorbeeld goed op stratencircuits, maar verzwakken in snelle
bochten. Of andersom. Gemiddeld is onze auto gewoon heel
evenwichtig en heel goed", legt Verstappen uit aan. Auto motor und
sport. " Ik zou niet zeggen dat we significant beter zijn dan
anderen in hogesnelheidssecties. McLaren is daar ook erg goed. We
zijn niet veel beter in bochten met een gemiddelde snelheid, maar
onze auto is een allrounder. Dat is wat telt. En het lijkt erop dat
we vrij goed zijn in de race en dat we goed met onze banden
omgaan." Dat het bandenmanagement van Red Bull goed is, wisten we
natuurlijk al. Maar wat is de bijdrage van de coureur zelf? "Je
hebt absoluut een auto nodig die goed voor de banden zorgt. Anders
ben je gedoemd. Dat zie je bij Haas. Ik denk niet dat Nico
(Hulkenberg, red) en Kevin (Magnussen, red.) idioten zijn. Als de
auto de banden overbelast, kun je niet veel doen. Allereerst heb je
de basis nodig - en dat is de auto. Als coureur kun je één à twee
tienden van een seconde per ronde winnen door meer aandacht aan de
banden te besteden", zo onthult hij. Banden maskeren veel In de
race is het verschil tussen Red Bull en de concurrentie altijd
groot. In de kwalificatie zaten andere teams het afgelopen seizoen
veel dichter op Verstappen en teamgenoot Sergio Perez. De
concurrenten hebben in de kwalificatie dus duidelijk meer voordeel
van nieuwe banden dan Red Bull. "Nieuwe banden maskeren zeker veel.
Je kunt een auto heel anders afstellen voor een kwalificatieronde
dan voor de race. Misschien is dat een van de redenen waarom we het
op zondag zo goed doen." "Vooral aan het begin van de race, met
volle tanks, is het gedrag van de auto heel anders dan tijdens de
kwalificatie. Sommigen kiezen voor een zeer agressieve aanpak. Onze
auto is daarentegen heel veelzijdig, zoals ik al zei, maar heeft
niet van die schommelingen over één ronde."
afgelopen seizoen wel gebleken. Het leverde de Nederlander in 2023
zijn derde wereldtitel op. "We zijn constant goed op de baan.
Andere auto's kunnen hun prestatiepieken hebben. Ze zijn
bijvoorbeeld goed op stratencircuits, maar verzwakken in snelle
bochten. Of andersom. Gemiddeld is onze auto gewoon heel
evenwichtig en heel goed", legt Verstappen uit aan. Auto motor und
sport. " Ik zou niet zeggen dat we significant beter zijn dan
anderen in hogesnelheidssecties. McLaren is daar ook erg goed. We
zijn niet veel beter in bochten met een gemiddelde snelheid, maar
onze auto is een allrounder. Dat is wat telt. En het lijkt erop dat
we vrij goed zijn in de race en dat we goed met onze banden
omgaan." Dat het bandenmanagement van Red Bull goed is, wisten we
natuurlijk al. Maar wat is de bijdrage van de coureur zelf? "Je
hebt absoluut een auto nodig die goed voor de banden zorgt. Anders
ben je gedoemd. Dat zie je bij Haas. Ik denk niet dat Nico
(Hulkenberg, red) en Kevin (Magnussen, red.) idioten zijn. Als de
auto de banden overbelast, kun je niet veel doen. Allereerst heb je
de basis nodig - en dat is de auto. Als coureur kun je één à twee
tienden van een seconde per ronde winnen door meer aandacht aan de
banden te besteden", zo onthult hij. Banden maskeren veel In de
race is het verschil tussen Red Bull en de concurrentie altijd
groot. In de kwalificatie zaten andere teams het afgelopen seizoen
veel dichter op Verstappen en teamgenoot Sergio Perez. De
concurrenten hebben in de kwalificatie dus duidelijk meer voordeel
van nieuwe banden dan Red Bull. "Nieuwe banden maskeren zeker veel.
Je kunt een auto heel anders afstellen voor een kwalificatieronde
dan voor de race. Misschien is dat een van de redenen waarom we het
op zondag zo goed doen." "Vooral aan het begin van de race, met
volle tanks, is het gedrag van de auto heel anders dan tijdens de
kwalificatie. Sommigen kiezen voor een zeer agressieve aanpak. Onze
auto is daarentegen heel veelzijdig, zoals ik al zei, maar heeft
niet van die schommelingen over één ronde."
