Regerend kampioen sneert naar Audi bij start Dakar Rally: "Na drie dagen gaan ze naar huis"
In potentie kan de Dakar Rally ontzettend spannend worden bij de
auto's, want met Audi, Toyota en Prodrive Hunter doen er grote
merken mee. Tel daar de namen van Stephane Peterhansel, Carlos
Sainz sr., Sebastien Loeb en Nasser Al-Attiyah bij op en het is
zeker dat er een mooie strijd gaat volgen. Al-Attiyah is de
titelverdediger en denkt in gesprek met Autosport dat één team in
ieder geval niet ver gaat komen... De Qatarees heeft het dan over
de Audi van Peterhansel, Sainz sr. en Mattias Ekstrom. Het Duitse
merk doet mee met een elektrisch aangedreven bolide, al ging dat de
afgelopen twee edities niet altijd even goed. De betrouwbaarheid
van de RS Q e-tron E2 laat vaak te wensen over en Al-Attiyah heeft
dat ook gezien. "Audi? Ik geef ze drie dagen en dan gaan ze naar
huis", stelt Al-Attiyah. "Je zag het in Marokko en Aragon na
honderd kilometer", zo verwijst hij naar de tests in aanloop naar
de Dakar Rally. De titelverdediger heeft dan weer geen mening over
het feit dat de FIA Audi vorig jaar meer vermogen heeft 'gegund'.
Daar ontstond veel rumoer over, omdat alle auto's in principe onder
dezelfde reglementen acteren. "Dat is niet mijn beslissing. We
moeten het besluit van de FIA accepteren, want ze hebben een andere
visie. Audi gaat snel zijn in de eerste drie etappes." Al-Attiyah
legt uit waarom hij is overgestapt Al-Attiyah vertrok verrassend
bij Toyota en stapte over naar Prodrive Hunter, het team waar Loeb
ook voor rijdt. Prodrive slaat volgend jaar de handen ineen met
Dacia. Volgens Al-Attiyah, die in 2025 namens Dacia de Dakar gaat
rijden, was een vroege overstap logisch. "Ik stapte over omdat ik
volgend jaar een contract bij Dacia heb getekend. Dat contract is
voor drie seizoenen, dus we hebben op zijn minst de feedback al.
Bovendien ken ik nu de mensen." De Qatarees maakt zich geen zorgen
over de betrouwbaarheid van de Hunter. Het team kende zo haar
problemen, net als Audi. "Als je naar de prestaties van Toyota
kijkt, had iedere auto een probleem, behalve de mijne. De Dakar
Rally bevat heel wat valkuilen en alle auto's zijn hetzelfde.
Vandaag de dag kan je niet iedere keer tot de limiet gaan, want dan
kom je in de problemen. Het gaat niet om de betrouwbaarheid van de
Toyota of de Hunter."
auto's, want met Audi, Toyota en Prodrive Hunter doen er grote
merken mee. Tel daar de namen van Stephane Peterhansel, Carlos
Sainz sr., Sebastien Loeb en Nasser Al-Attiyah bij op en het is
zeker dat er een mooie strijd gaat volgen. Al-Attiyah is de
titelverdediger en denkt in gesprek met Autosport dat één team in
ieder geval niet ver gaat komen... De Qatarees heeft het dan over
de Audi van Peterhansel, Sainz sr. en Mattias Ekstrom. Het Duitse
merk doet mee met een elektrisch aangedreven bolide, al ging dat de
afgelopen twee edities niet altijd even goed. De betrouwbaarheid
van de RS Q e-tron E2 laat vaak te wensen over en Al-Attiyah heeft
dat ook gezien. "Audi? Ik geef ze drie dagen en dan gaan ze naar
huis", stelt Al-Attiyah. "Je zag het in Marokko en Aragon na
honderd kilometer", zo verwijst hij naar de tests in aanloop naar
de Dakar Rally. De titelverdediger heeft dan weer geen mening over
het feit dat de FIA Audi vorig jaar meer vermogen heeft 'gegund'.
Daar ontstond veel rumoer over, omdat alle auto's in principe onder
dezelfde reglementen acteren. "Dat is niet mijn beslissing. We
moeten het besluit van de FIA accepteren, want ze hebben een andere
visie. Audi gaat snel zijn in de eerste drie etappes." Al-Attiyah
legt uit waarom hij is overgestapt Al-Attiyah vertrok verrassend
bij Toyota en stapte over naar Prodrive Hunter, het team waar Loeb
ook voor rijdt. Prodrive slaat volgend jaar de handen ineen met
Dacia. Volgens Al-Attiyah, die in 2025 namens Dacia de Dakar gaat
rijden, was een vroege overstap logisch. "Ik stapte over omdat ik
volgend jaar een contract bij Dacia heb getekend. Dat contract is
voor drie seizoenen, dus we hebben op zijn minst de feedback al.
Bovendien ken ik nu de mensen." De Qatarees maakt zich geen zorgen
over de betrouwbaarheid van de Hunter. Het team kende zo haar
problemen, net als Audi. "Als je naar de prestaties van Toyota
kijkt, had iedere auto een probleem, behalve de mijne. De Dakar
Rally bevat heel wat valkuilen en alle auto's zijn hetzelfde.
Vandaag de dag kan je niet iedere keer tot de limiet gaan, want dan
kom je in de problemen. Het gaat niet om de betrouwbaarheid van de
Toyota of de Hunter."
