Hoe deze remmen F1-auto's juist sneller hebben gemaakt
Het seizoen 2023 was een van de langste ooit voor de Formule 1, met
een enorme verscheidenheid aan circuits, maar vooral een tastbare
sprong voorwaarts qua prestaties van de auto's. Een fundamenteel
element van deze prestaties ligt bij het remsysteem. Vorig seizoen
was Brembo voor het 49e jaar betrokken bij de Formule 1. Auto's met
Brembo-remmen zijn 28 keer wereldkampioen geworden bij de coureurs
en 33 keer bij de constructeurs. Ook werd er een groot aantal van
507 Grands Prix gewonnen. Eén van de onderscheidende kenmerken van
de geleverde apparatuur is het op maat maken van de nieuwe
remsystemen voor elk team, vooral de eenzitters met hydraulische-
(remklauwen, hoofdremcilinders en by-wire units ) en
frictiecomponenten (carbonschijven en remblokken). Je mag stellen
dat Brembo in de afgelopen twee decennia een revolutie teweeg heeft
gebracht in het concept van F1-remschijven. Aan het begin van de
jaren '00 hadden de carbonschrijven van Brembo een dikte van 28
millimeter, maximaal 72 gaten in een enkele rij en een diameter van
meer dan 10 mm. Vandaag de dag is de diameter van de carbonschijf
op de vooras van 278 mm naar 328 mm gegroeid en van 266 mm naar 280
mm op de achteras. Het gaat dan ook om een dikte van 32 mm, tussen
de 1.000 en 1.100 gaten aan de voorkant en 900 gaten aan de
achterkant. De maximale cijfers worden aangetikt in de meest
extreme werkomstandigheden op het gebied van koeling. Maar het
"streven naar uitmuntendheid", dat Brembo ambieert, is ook
zichtbaar in de constante gewichtsvermindering van de remsystemen.
Het afgelopen seizoen was het gewicht van een remsysteem ongeveer
300/350 gram lichter dan in 2022, toen het zwaarder was dan in
2021, om zo aan de eisen van de nieuwe generatie auto's te voldoen.
Om dit doel te bereiken, hebben de technici van Brembo gewerkt aan
het optimaliseren van het ontwerp van de verschillende onderdelen,
in de eerste plaats de remklauwen en carbononderdelen, waarbij alle
vormen van deze elementen tot het uiterste zijn doorgevoerd.
Strengere eisen voor de 2023-remmen Het spreekt voor zich dat
gewichtsreductie een belangrijke rol speelt in het verbeteren van
de prestaties. Het maakt het mogelijk om meer ballast op
strategische posities te plaatsen, zodat het zwaartepunt van de
auto's lager komt te liggen, het rijgedrag verbetert en de balans
van de bolide over het geheel verbetert. Het is interessant om te
weten dat opgeboorde remblokken in 2023 verboden werden in de
technische reglementen van de F1. De eisen waaraan de remmen
moesten voldoen, waren strenger dan in 2022. Om dit gegeven beter
te begrijpen, is het goed om te weten dat vorig seizoen de
benodigde remkoppel van elke auto meer dan vijf procent was
toegenomen ten opzichte van 2022. In 2023 leverde Brembo remklauwen
aan alle tien de teams. Negen teams gebruikten daadwerkelijk
Brembo-remklauwen, terwijl één team AP Racing-remklauwen inzette.
AP Racing is een bekend bedrijf uit Coventry dat eigendom is van de
Brembo, het Italiaanse merk uit Bergamo. Dat betekent dat alle
bolides op de Formule 1-grid van 2023 waren uitgerust met nieuw
ontworpen, geproduceerde, vernikkelde remklauwen, bestaande uit zes
zuigers (het maximum aantal zuigers dat volgens de regels is
toegestaan). Het is opmerkelijk dat vijf teams ook gebruik maakten
van de by wire -systemen die zowel door Brembo als AP Racing zijn
ontwikkeld. De functie van de systemen is om de achterremmen te
beheren, zodat de vraag naar remkoppel tussen de voor- en achteras
in balans wordt gebracht. De absorberende rembijdrage wijzigt
onmiddellijk in functie van de regeneratieve fase, zodat de juiste
balans tussen de voor- en achteras wordt gegarandeerd. Het is
logisch dat elke auto anders is en dus een hoge mate van maatwerk
vereist, zelfs voor het remsysteem. In dit opzicht is de relatie
tussen elk team en de technische staf van Brembo afgestemd op de
specifieke behoeften van het individuele team. Deze benadering werd
duidelijk weerspiegeld in het ontwerp en de productie van een
specifieke remklauw voor elk team, zodat een perfecte verhouding
tussen stijfheid en gewicht werd bereikt. Dat geldt ook voor een
nauwkeurig beheer van de warmteafvoer. Test Mexico Deze factor is
bijzonder strategisch geworden sinds de invoering van de nieuwe
reglementen in 2022. Het zichtbare resultaat is het duidelijke
verschil qua warmte afvoerende externe oppervlakken van de
remklauwen. We bedoelen daarmee dat het ontwerp van dergelijke
oppervlakken in 2023 een interessante verandering is ondergaan.
Scherpe pinnen, verdeeld in een verschillend aantal, afhankelijk
van de specifieke behoeften van teams die een dergelijke oplossing
gebruiken, werden voornamelijk toegepast door Red Bull. Het team
uit Milton Keynes gebruikte 'enorm versierde' remklauwen met
puntige, warmte afvoerende oppervlaktes. Andere teams, zoals
Ferrari, waren meer geneigd om warmte afvoerende dwarsbladen op hun
remklauwen te monteren. Warmteafvoer is niet alleen een belangrijke
factor voor remklauwen, maar ook voor de schijven. Een duidelijke
demonstratie van deze veronderstelling was de test die Red Bull
uitvoerde in Mexico, waarbij in de eerste trainingssessie
Brembo-schijven met 1.050 ontluchtingsgaten werden gebruikt,
dezelfde specificatie die Ferrari gebruikt. De test werd gehouden
in Mexico vanwege de verdunning van de lucht aldaar (het circuit
ligt op ruim 2 kilometer hoogte), waardoor de luchtdichtheid
ongeveer dertig procent lager is dan op zeeniveau. Dit vertaalt
zich in een drastisch verminderde warmteafvoer die kan leiden tot
verhoogde remslijtage. Om te voorkomen dat de hitte uit de hand
loopt, zijn er sensoren geplaatst in de wielhoeken, waardoor de
teams de temperatuur van de schijven en remklauwen op elk moment
kunnen controleren. Dankzij deze sensoren waren de engineers van de
teams in staat om hun coureurs het juiste beheer van de temperatuur
en de rembalans voor te stellen voor elke race. Dit maakt de
relevantie van Brembo-remsystemen in de prestatievergelijking van
elke eenzitter nog begrijpelijker.
een enorme verscheidenheid aan circuits, maar vooral een tastbare
sprong voorwaarts qua prestaties van de auto's. Een fundamenteel
element van deze prestaties ligt bij het remsysteem. Vorig seizoen
was Brembo voor het 49e jaar betrokken bij de Formule 1. Auto's met
Brembo-remmen zijn 28 keer wereldkampioen geworden bij de coureurs
en 33 keer bij de constructeurs. Ook werd er een groot aantal van
507 Grands Prix gewonnen. Eén van de onderscheidende kenmerken van
de geleverde apparatuur is het op maat maken van de nieuwe
remsystemen voor elk team, vooral de eenzitters met hydraulische-
(remklauwen, hoofdremcilinders en by-wire units ) en
frictiecomponenten (carbonschijven en remblokken). Je mag stellen
dat Brembo in de afgelopen twee decennia een revolutie teweeg heeft
gebracht in het concept van F1-remschijven. Aan het begin van de
jaren '00 hadden de carbonschrijven van Brembo een dikte van 28
millimeter, maximaal 72 gaten in een enkele rij en een diameter van
meer dan 10 mm. Vandaag de dag is de diameter van de carbonschijf
op de vooras van 278 mm naar 328 mm gegroeid en van 266 mm naar 280
mm op de achteras. Het gaat dan ook om een dikte van 32 mm, tussen
de 1.000 en 1.100 gaten aan de voorkant en 900 gaten aan de
achterkant. De maximale cijfers worden aangetikt in de meest
extreme werkomstandigheden op het gebied van koeling. Maar het
"streven naar uitmuntendheid", dat Brembo ambieert, is ook
zichtbaar in de constante gewichtsvermindering van de remsystemen.
Het afgelopen seizoen was het gewicht van een remsysteem ongeveer
300/350 gram lichter dan in 2022, toen het zwaarder was dan in
2021, om zo aan de eisen van de nieuwe generatie auto's te voldoen.
Om dit doel te bereiken, hebben de technici van Brembo gewerkt aan
het optimaliseren van het ontwerp van de verschillende onderdelen,
in de eerste plaats de remklauwen en carbononderdelen, waarbij alle
vormen van deze elementen tot het uiterste zijn doorgevoerd.
Strengere eisen voor de 2023-remmen Het spreekt voor zich dat
gewichtsreductie een belangrijke rol speelt in het verbeteren van
de prestaties. Het maakt het mogelijk om meer ballast op
strategische posities te plaatsen, zodat het zwaartepunt van de
auto's lager komt te liggen, het rijgedrag verbetert en de balans
van de bolide over het geheel verbetert. Het is interessant om te
weten dat opgeboorde remblokken in 2023 verboden werden in de
technische reglementen van de F1. De eisen waaraan de remmen
moesten voldoen, waren strenger dan in 2022. Om dit gegeven beter
te begrijpen, is het goed om te weten dat vorig seizoen de
benodigde remkoppel van elke auto meer dan vijf procent was
toegenomen ten opzichte van 2022. In 2023 leverde Brembo remklauwen
aan alle tien de teams. Negen teams gebruikten daadwerkelijk
Brembo-remklauwen, terwijl één team AP Racing-remklauwen inzette.
AP Racing is een bekend bedrijf uit Coventry dat eigendom is van de
Brembo, het Italiaanse merk uit Bergamo. Dat betekent dat alle
bolides op de Formule 1-grid van 2023 waren uitgerust met nieuw
ontworpen, geproduceerde, vernikkelde remklauwen, bestaande uit zes
zuigers (het maximum aantal zuigers dat volgens de regels is
toegestaan). Het is opmerkelijk dat vijf teams ook gebruik maakten
van de by wire -systemen die zowel door Brembo als AP Racing zijn
ontwikkeld. De functie van de systemen is om de achterremmen te
beheren, zodat de vraag naar remkoppel tussen de voor- en achteras
in balans wordt gebracht. De absorberende rembijdrage wijzigt
onmiddellijk in functie van de regeneratieve fase, zodat de juiste
balans tussen de voor- en achteras wordt gegarandeerd. Het is
logisch dat elke auto anders is en dus een hoge mate van maatwerk
vereist, zelfs voor het remsysteem. In dit opzicht is de relatie
tussen elk team en de technische staf van Brembo afgestemd op de
specifieke behoeften van het individuele team. Deze benadering werd
duidelijk weerspiegeld in het ontwerp en de productie van een
specifieke remklauw voor elk team, zodat een perfecte verhouding
tussen stijfheid en gewicht werd bereikt. Dat geldt ook voor een
nauwkeurig beheer van de warmteafvoer. Test Mexico Deze factor is
bijzonder strategisch geworden sinds de invoering van de nieuwe
reglementen in 2022. Het zichtbare resultaat is het duidelijke
verschil qua warmte afvoerende externe oppervlakken van de
remklauwen. We bedoelen daarmee dat het ontwerp van dergelijke
oppervlakken in 2023 een interessante verandering is ondergaan.
Scherpe pinnen, verdeeld in een verschillend aantal, afhankelijk
van de specifieke behoeften van teams die een dergelijke oplossing
gebruiken, werden voornamelijk toegepast door Red Bull. Het team
uit Milton Keynes gebruikte 'enorm versierde' remklauwen met
puntige, warmte afvoerende oppervlaktes. Andere teams, zoals
Ferrari, waren meer geneigd om warmte afvoerende dwarsbladen op hun
remklauwen te monteren. Warmteafvoer is niet alleen een belangrijke
factor voor remklauwen, maar ook voor de schijven. Een duidelijke
demonstratie van deze veronderstelling was de test die Red Bull
uitvoerde in Mexico, waarbij in de eerste trainingssessie
Brembo-schijven met 1.050 ontluchtingsgaten werden gebruikt,
dezelfde specificatie die Ferrari gebruikt. De test werd gehouden
in Mexico vanwege de verdunning van de lucht aldaar (het circuit
ligt op ruim 2 kilometer hoogte), waardoor de luchtdichtheid
ongeveer dertig procent lager is dan op zeeniveau. Dit vertaalt
zich in een drastisch verminderde warmteafvoer die kan leiden tot
verhoogde remslijtage. Om te voorkomen dat de hitte uit de hand
loopt, zijn er sensoren geplaatst in de wielhoeken, waardoor de
teams de temperatuur van de schijven en remklauwen op elk moment
kunnen controleren. Dankzij deze sensoren waren de engineers van de
teams in staat om hun coureurs het juiste beheer van de temperatuur
en de rembalans voor te stellen voor elke race. Dit maakt de
relevantie van Brembo-remsystemen in de prestatievergelijking van
elke eenzitter nog begrijpelijker.
