Dakar Rally 2024: Pad naar eeuwige roem wordt na knotsgekke toevoeging zwaarder dan ooit

Van 5 tot en met 19 januari is het weer tijd voor de Dakar Rally.
In Saoedi-Arabië, voor de vijfde keer het decor van de zwaarste
rally ter wereld, zijn twaalf loodzware etappes uitgestippeld. In
totaal moeten de deelnemers 7.289 kilometer overbruggen tussen Al
Ula en Yanbu. RacingNews365 zet de nieuwtjes en de belangrijkste
favorieten voor je op een rij. Wat is er nieuw? Marathonetappe van
48 uur De organisatie had een spectaculaire verrassing in petto
tijdens de presentatie: een marathonetappe van 48 uur rond
Shubaytah. De zesde etappe duurt twee dagen en zit vol met gevaren.
Onderweg zijn er acht kleine, primitieve bivakjes opgetuigd, waar
de deelnemers op dag één na 16:00 uur plaatselijke tijd verplicht
moeten stoppen. Arriveer je bij een bivak voor 16:00 uur? Dan mag
je zelf kiezen of je doorrijdt of stopt. Geheel op eigen risico,
uiteraard. Het volgende bivak is wel een stukje rijden, waardoor je
mogelijk in het donker terechtkomt. Een belangrijke bijkomstigheid
is dat de marathonetappe in het Empty Quarter wordt verreden. Zand,
zand en nog eens zand, dus. Navigatie en risicovermijding gaan een
belangrijke rol spelen. Op de tweede dag mag iedereen weer om 7:00
uur vertrekken en de totale tijd telt voor het algemeen klassement.
Uiteraard krijgen de deelnemers geen hulp van de monteurs. De
volledige route van de Dakar Rally vind je hier. M1000 De Dakar
Rally staat al een tijdje in het teken van innovaties. Gert Huzink
nam al een aantal keren deel in een hybride Renault-truck, terwijl
Audi zelfs nog een stapje verder ging bij de auto's met een
elektrisch aangedreven bolide. Dit jaar wordt er zelfs een duurzame
klasse opgetuigd: de M1000. De deelnemers van deze klasse, speciaal
opgezet voor elektrische-, hybride- en waterstofvoertuigen, rijden
een gedeelte van een etappe. Favorieten auto's Is het
deelnemersveld bij de auto's ooit zo sterk geweest? Waarschijnlijk
niet. Vijfvoudig winnaar Nasser Al-Attiyah is de titelverdediger,
maar liet de rallywereld verbaasd achter met zijn recente overstap
naar Prodrive Hunter, dat vanaf 2025 gaat samenwerken met Dacia. De
Qatarees is zo de nieuwe teamgenoot van Sebastien Loeb , die nog
steeds op zoek is naar zijn eerste Dakar-zege. Prodrive Hunter
krijgt normaal gesproken veel concurrentie van Toyota, het oude
team van Al-Attiyah. Yazeed Al-Rajhi wil maar al te graag
schitteren op zijn eigen grondgebied, terwijl zijn teamgenoot
Giniel de Villiers de rally al eens won in 2009. Een gevaarlijke
outsider is Seth Quintero , die overkwam van de SSV's en het plekje
van Al-Attiyah innam. De 21-jarige Quintero werd tweede in 2023 en
maakte furore door twaalf(!) etappes te winnen in 2022. De
Amerikaan doet voor het eerst mee bij de auto's. Lucas Moraes , de
nummer drie van vorig jaar, maakt de line-up van Toyota compleet.
Is Audi een favoriet voor de zege? Kijkend naar de coureurs zou je
zeggen van wel, maar is de betrouwbaarheid op orde? Stephane
Peterhansel , Carlos Sainz senior en Mattias Ekstrom zullen met
bibberende handjes van start gaan, want de hybridewagen valt
regelmatig stil door technische problemen. Indien alles heel
blijft, zou Audi haar Dakar-avontuur zomaar eens jubelend af kunnen
sluiten. Aan de coureurs zal het namelijk niet liggen. Tim en Tom
Coronel doen uiteraard ook weer mee en willen in de top twintig
eindigen. Michel Kremer en Thomas de Bois staan hun bij in de
andere Century. Maik Willems en Robert van Pelt nemen namens
Nederland deel in een Toyota. De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Favorieten trucks Nederland heeft weer ontzettend veel
ijzers in het vuur bij de trucks. Janus van Kasteren wil maar al te
graag zijn Dakar-zege prolongeren in de Iveco van Team de Rooy,
maar krijgt felle concurrentie. Wat te denken van Mitchell van den
Brink ? De jonge Brabander werd vorig jaar vierde en is hongerig om
meer te bereiken. Zijn vader Martin van den Brink , een bekende
naam bij de rallyvolger, heeft al laten weten dat hij zijn zoon
gaat helpen. Een betere steun is er niet, zou je zeggen! Uiteraard
komt het gevaar niet alleen van de Nederlanders. Martin Macik
(Iveco), Jaroslav Valtr (Tatra) en Ales Loprais (Pagra) zijn
belangrijke tegenstanders, net als Pascal de Baar , die ook in een
Tatra gaat deelnemen. De Nederlander vervangt de geblesseerde
Martin Soltys, die vorig jaar vijfde werd. Verder blijft het toch
wel een Nederlands feestje. Vick Versteijnen en Richard de Groot
zijn namelijk ook namen die op een goede dag een etappe kunnen
winnen en meestal uit de problemen blijven. Speciale aandacht is er
nog voor Anja van Loon , de vrouw van de reeds gestopte Erik van
Loon. Zij doet voor het eerst mee in een truck, met een team
bestaande uit alleen vrouwen. RacingNews365 doet ook in 2024
uitgebreid verslag van de Dakar Rally. Iedere dag blijf je op de
hoogte van het laatste nieuws en de mooiste video's uit
Saoedi-Arabië.

Top Headlines

Oudere Top Headlines