FIA-president verwijst Red Bull-noodkreet naar de prullenbak: "Dat zou oneerlijk zijn"
Als het aan Red Bull ligt, dan verandert er nog wat aan de nieuwe
motoren voor 2026. De verhouding tussen vermogen opgewekt door de
verbrandingsmotor en vermogen via het elektrische deel, staat op
ongeveer 50-50, maar als het aan Christian Horner, Max Verstappen
en co. ligt, dan wordt het aandeel verbrandingsmotor toch nog wat
groter. Volgens de Red Bull-simulaties kunnen er namelijk
ongewenste situaties ontstaan door de nieuwe motoren, waarbij
coureurs op een lang recht stuk terug zouden moeten schakelen om de
batterij verder op te laden. FIA-president Mohammed Ben Sulayem
benadrukt echter dat zoiets niet gaat gebeuren. Minimale
wijzigingen zouden nog mogelijk zijn, maar verder zullen de
2026-motoren zijn zoals de regels nu voorschrijven. Dat vertelt hij
in een interview met onder meer RacingNews365 . "We moeten een stap
zetten, we moeten dapper zijn. We moeten open staan en voorwaarts
bewegen. Het is normaal dat er verzet is, maar nu is Audi er.
Technologie ontwikkelt zich elke dag, dus kleine wijzigingen, zoals
het gewicht of nieuw materiaal, kunnen altijd." "Daar zal niemand
door" afhaken, we zorgen ervoor dat we Audi binnenboord houden. We
hebben veel tijd en moeite geïnvesteerd om hen naar de sport te
krijgen en om de interesse van Porsche aan te wakkeren. Nee, dit
gaat niet gebeuren. Om iets te doen, om het vervolgens weer te
veranderen, zou oneerlijk zijn." Ben Sulayem: "Je moet open staan
voor verandering" Er is er de FIA-president veel aan gelegen om
Audi in de Formule 1 te houden en andere motorleveranciers aan te
trekken. Zo heeft General Motors aangegeven dat het in 2028 met
eigen motoren aan de start van het F1-seizoen wil staan met
Cadillac. Bang om Audi weg te jagen, is de FIA-president dus niet.
"De nieuwe motor is onze verantwoordelijkheid. De FIA werkte er al
voor mijn tijd als president aan. Ik zal onze technische afdeling
altijd dankbaar zijn en ik zal altijd respect voor hen tonen. Toen
we het eens werden over de regels, hebben de motorleveranciers ook
ingestemd." "Als we dat niet hadden gedaan, dan had Audi of Porsche
geen interesse getoond, net als alle andere partijen. Je moet open
staan voor verandering, want als je dat niet doet en iedereen in
hun comfortzone houdt, dan zullen er geen nieuwe teams toetreden
tot de sport", aldus de Emiraat.
motoren voor 2026. De verhouding tussen vermogen opgewekt door de
verbrandingsmotor en vermogen via het elektrische deel, staat op
ongeveer 50-50, maar als het aan Christian Horner, Max Verstappen
en co. ligt, dan wordt het aandeel verbrandingsmotor toch nog wat
groter. Volgens de Red Bull-simulaties kunnen er namelijk
ongewenste situaties ontstaan door de nieuwe motoren, waarbij
coureurs op een lang recht stuk terug zouden moeten schakelen om de
batterij verder op te laden. FIA-president Mohammed Ben Sulayem
benadrukt echter dat zoiets niet gaat gebeuren. Minimale
wijzigingen zouden nog mogelijk zijn, maar verder zullen de
2026-motoren zijn zoals de regels nu voorschrijven. Dat vertelt hij
in een interview met onder meer RacingNews365 . "We moeten een stap
zetten, we moeten dapper zijn. We moeten open staan en voorwaarts
bewegen. Het is normaal dat er verzet is, maar nu is Audi er.
Technologie ontwikkelt zich elke dag, dus kleine wijzigingen, zoals
het gewicht of nieuw materiaal, kunnen altijd." "Daar zal niemand
door" afhaken, we zorgen ervoor dat we Audi binnenboord houden. We
hebben veel tijd en moeite geïnvesteerd om hen naar de sport te
krijgen en om de interesse van Porsche aan te wakkeren. Nee, dit
gaat niet gebeuren. Om iets te doen, om het vervolgens weer te
veranderen, zou oneerlijk zijn." Ben Sulayem: "Je moet open staan
voor verandering" Er is er de FIA-president veel aan gelegen om
Audi in de Formule 1 te houden en andere motorleveranciers aan te
trekken. Zo heeft General Motors aangegeven dat het in 2028 met
eigen motoren aan de start van het F1-seizoen wil staan met
Cadillac. Bang om Audi weg te jagen, is de FIA-president dus niet.
"De nieuwe motor is onze verantwoordelijkheid. De FIA werkte er al
voor mijn tijd als president aan. Ik zal onze technische afdeling
altijd dankbaar zijn en ik zal altijd respect voor hen tonen. Toen
we het eens werden over de regels, hebben de motorleveranciers ook
ingestemd." "Als we dat niet hadden gedaan, dan had Audi of Porsche
geen interesse getoond, net als alle andere partijen. Je moet open
staan voor verandering, want als je dat niet doet en iedereen in
hun comfortzone houdt, dan zullen er geen nieuwe teams toetreden
tot de sport", aldus de Emiraat.
