Waarom de 'mislukte' crashtest van Red Bull mogelijk slecht nieuws is voor de concurrentie
Goed, wat is een crashtest precies? Om de veiligheid van de Formule
1 te waarborgen, moeten de teams ieder jaar het chassis aan een
crashtest onderwerpen. Zakt een team voor de test, mag het chassis
niet deelnemen aan de races. Een chassis wordt bij zowel een klap
van voren, een klap van achteren, als ook op de veiligheid bij
zijdelingse impacts getest. De snelheid ligt meestal tussen de 36
en 54 kilometer per uur. Deze snelheden leveren de meest accurate
resultaten op als het gaat om hoe een chassis de klap absorbeert.
De zogenaamde surviving cell van een coureur moet altijd volledig
intact blijven en bij een frontale impact aan de voorkant mag een
coureur bijvoorbeeld niet meer dan 60G te verwerken krijgen binnen
0,03 seconde na de impact. In totaal worden er bijna twintig tests
uitgevoerd. Bij Red Bull ging naar verluidt de eerste crashtest
voor de nieuwe bolide fout, waar veel rumoer over ontstond. Toen
Helmut Marko er vragen over kreeg, reageerde de Red Bull-adviseur
op kenmerkende wijze. "Lachwekkend. Als we de eerste crashtest
hadden doorstaan, dan zou dat juist een probleem zijn. Dan zouden
we het niet goed hebben gedaan!" Waarschuwing voor de concurrentie?
En daar zit een belangrijke kern van waarheid in. Als het chassis
de crashtest doorstaat, heeft dat ook met het gewicht te maken. Hoe
zwaarder de auto, hoe beter het chassis de klap kan absorberen. Als
je dus risico's wil nemen met het gewicht van je nieuwe bolide, kan
het zijn dat je een crashtest eens niet doorstaat in de zoektocht
naar betere rondetijden. In het verleden is dat al meermaals
voorgekomen, zonder gevolgen, welteverstaan. Het toont alleen nog
maar eens aan dat Red Bull niet stil heeft gezeten na de dominantie
in 2023. Het team is na 21 zeges en de beide wereldtitels nog niet
verzadigd en neemt, wellicht, nieuwe risico's met de RB20. De
ontwikkeling van de superieure RB19 werd al vroeg stopgezet, waarna
de focus op 2024 ging. De geruchten rond de 'mislukte' crashtest
laten zien dat Red Bull opnieuw de limieten opzoekt binnen de
huidige reglementen en hongerig is om de concurrentie opnieuw te
verslaan in 2024. Uiteraard gaat Red Bull echt wel een crashtest
doorstaan voor het nieuwe seizoen, dus het is niet uitgesloten dat
de concurrentie de ontwikkelingen met argusogen bekijkt. Een
crashtest zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de bolide,
maar dat Red Bull met iets radicaals op de proppen komt, lijkt wel
vast te staan. Stilstand is achteruitgang in de Formule 1 en binnen
de huidige ground effect-reglementen is het, ook volgens Max
Verstappen, lastiger om de auto te ontwikkelen. Misschien moeten er
wel risico's worden genomen. We gaan natuurlijk tijdens de Grand
Prix van Bahrein pas daadwerkelijk zien wat Red Bull heeft
verzonnen en ontworpen. De huidige ontwikkelingen zorgen in elk
geval voor veel nieuwsgierigheid. Is de RB20 een nieuwe raket, of
krijgen we een felle concurrentiestrijd te zien? De tijd zal het
uitwijzen. Denk jij dat Red Bull weer gaat domineren? Laat het
weten in de poll!
1 te waarborgen, moeten de teams ieder jaar het chassis aan een
crashtest onderwerpen. Zakt een team voor de test, mag het chassis
niet deelnemen aan de races. Een chassis wordt bij zowel een klap
van voren, een klap van achteren, als ook op de veiligheid bij
zijdelingse impacts getest. De snelheid ligt meestal tussen de 36
en 54 kilometer per uur. Deze snelheden leveren de meest accurate
resultaten op als het gaat om hoe een chassis de klap absorbeert.
De zogenaamde surviving cell van een coureur moet altijd volledig
intact blijven en bij een frontale impact aan de voorkant mag een
coureur bijvoorbeeld niet meer dan 60G te verwerken krijgen binnen
0,03 seconde na de impact. In totaal worden er bijna twintig tests
uitgevoerd. Bij Red Bull ging naar verluidt de eerste crashtest
voor de nieuwe bolide fout, waar veel rumoer over ontstond. Toen
Helmut Marko er vragen over kreeg, reageerde de Red Bull-adviseur
op kenmerkende wijze. "Lachwekkend. Als we de eerste crashtest
hadden doorstaan, dan zou dat juist een probleem zijn. Dan zouden
we het niet goed hebben gedaan!" Waarschuwing voor de concurrentie?
En daar zit een belangrijke kern van waarheid in. Als het chassis
de crashtest doorstaat, heeft dat ook met het gewicht te maken. Hoe
zwaarder de auto, hoe beter het chassis de klap kan absorberen. Als
je dus risico's wil nemen met het gewicht van je nieuwe bolide, kan
het zijn dat je een crashtest eens niet doorstaat in de zoektocht
naar betere rondetijden. In het verleden is dat al meermaals
voorgekomen, zonder gevolgen, welteverstaan. Het toont alleen nog
maar eens aan dat Red Bull niet stil heeft gezeten na de dominantie
in 2023. Het team is na 21 zeges en de beide wereldtitels nog niet
verzadigd en neemt, wellicht, nieuwe risico's met de RB20. De
ontwikkeling van de superieure RB19 werd al vroeg stopgezet, waarna
de focus op 2024 ging. De geruchten rond de 'mislukte' crashtest
laten zien dat Red Bull opnieuw de limieten opzoekt binnen de
huidige reglementen en hongerig is om de concurrentie opnieuw te
verslaan in 2024. Uiteraard gaat Red Bull echt wel een crashtest
doorstaan voor het nieuwe seizoen, dus het is niet uitgesloten dat
de concurrentie de ontwikkelingen met argusogen bekijkt. Een
crashtest zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van de bolide,
maar dat Red Bull met iets radicaals op de proppen komt, lijkt wel
vast te staan. Stilstand is achteruitgang in de Formule 1 en binnen
de huidige ground effect-reglementen is het, ook volgens Max
Verstappen, lastiger om de auto te ontwikkelen. Misschien moeten er
wel risico's worden genomen. We gaan natuurlijk tijdens de Grand
Prix van Bahrein pas daadwerkelijk zien wat Red Bull heeft
verzonnen en ontworpen. De huidige ontwikkelingen zorgen in elk
geval voor veel nieuwsgierigheid. Is de RB20 een nieuwe raket, of
krijgen we een felle concurrentiestrijd te zien? De tijd zal het
uitwijzen. Denk jij dat Red Bull weer gaat domineren? Laat het
weten in de poll!
