Hoe een F1-team een Dakar-zege letterlijk in rook op zag gaan

F1-liefhebbers zullen de naam Minardi vooral kennen uit de Formule
1. De Italiaanse renstal was tussen 1985 en 2005 actief in de
koningsklasse en bekende coureurs als Fernando Alonso, Mark Webber
en Jos Verstappen reden ooit voor het team. Het team werd later
verkocht aan Red Bull en verscheen in 2006 op de grid als Toro
Rosso, het huidige AlphaTauri. Eén jaar nadat Minardi in de Formule
1 had gedebuteerd, nam het team ook deal aan een ander groot auto-
en motorsportevenement. In 1986 besloot het team om mee te doen aan
de Dakar Rally. Eigenaar en naamgever van het F1-team, Giancarlo
Minardi, onthulde aan RacingNews365 dat een goede vriend van hem
met het idee kwam. Het F1-team 'voelde er wel wat voor' en daarom
werd besloten om deel te nemen. Die goede vriend had ook nog een
vrachtwagen staan en vandaar dat het team zich inschreef bij de
trucks. "Het was niet makkelijk om een truck, die eigenlijk niet
gemaakt was om mee te racen, om te bouwen tot een snelle
racetruck", geeft Minardi toe. De fout die Minardi fataal werd "Dat
was een enorme uitdaging, die we gedurende het seizoen naast de
F1-activiteiten nog op moesten pakken. Toch lukte het ons om een
wagen te maken die snel over de duinen ging, ondanks dat we dus met
een gebrek aan ervaring te maken hadden." De Italiaan is dan ook
van mening dat ze met meer ervaring verder hadden kunnen komen in
de Dakar Rally. "Ik denk dat we het goed hadden kunnen doen in de
toekomst, maar we waren simpelweg te veel tijd kwijt met ons
Formule 1-project. Daardoor konden we er niet nog een fulltime
project, gericht op de Dakar, bij nemen. Het ging natuurlijk ook
veel meer om een vriendschappelijk project, het was absoluut niet
alleen maar gericht op prestaties", aldus Minardi. Desondanks
presteerde het team beter dan verwacht. "Richting het einde van de
rally stonden we zelfs op de tweede plaats in het klassement bij de
trucks." Toch viel alles uiteindelijk nog in het water door een
fout bij het ombouwen van de vrachtwagen. "De elektrische bedrading
werd niet goed geplaatst en dat is ons uiteindelijk duur komen te
staan." "Doordat de bedrading niet helemaal perfect lag kon er
uiteindelijk vuur ontstaan in de de vrachtwagen. Dat was natuurlijk
onwijs zonde voor het team, maar ook voor onze coureurs. Zij konden
niks meer veranderen aan de situatie en daardoor brandde onze truck
uiteindelijk compleet uit en kwam ons Dakar-avontuur ten einde." De
tekst gaat verder onder de afbeelding. 'Later was dat anders
geweest' Het Dakar-avontuur van Minardi eindigde in tranen, maar
toch is de Italiaan trots op wat het team destijds heeft neergezet.
Hij verwacht ook dat het team bij een herhaling hoge ogen had
kunnen gooien. "Ik denk dat we nog competitiever hadden kunnen zijn
als we meer tijd hadden gehad in de jaren daarna. Nu moesten de
engineers en monteurs in het team alles doen zonder ervaring, in de
jaren erna was dat anders geweest." Minardi heeft daarna nooit meer
deelgenomen aan de Dakar Rally en stortte zich weer op de
koningsklasse van de autosport, de Formule 1.

Top Headlines

Oudere Top Headlines