Newey prijst Verstappen: "Alleen echte grootheden kunnen dat"
Bij het horen van de term 'F1-legende' denken veel fans aan
personen als Michael Schumacher, Ayrton Senna en Lewis Hamilton.
Maar een F1-legende kan ook naast de baan staan, zeker als je
Adrian Newey heet. Het Red Bull-kopstuk won door de jaren heen 25
coureurs- en constructeurstitels en dat met verschillende teams en
verschillende coureurs, wat hem een ware F1-legende maakt. Doordat
Newey al tientallen jaren in de koningsklasse werkt én zo veel won,
is hij inmiddels in staat om te oordelen welke coureurs echt top of
the bill zijn. Hoort Max Verstappen in dat rijtje thuis? Newey
geeft antwoord op die vraag in een interview met Autosport. "Dat is
lastig te beoordelen, het zijn verschillende gebieden,
verschillende auto's, et cetera." "Ik denk dat Max, net als alle
écht grote coureurs, de indruk geeft dat hij de auto bijna onbewust
kan besturen. Dankzij die overcapaciteit kan hij inschatten wat de
auto doet. Newey vervolgt en geeft voorbeelden: "[Dat zie je in,
red.] hoe hij zijn rijstijl kan aanpassen aan de auto, hoe hij de
set-up via de elektronische tools op het stuurwiel kan wijzigen om
een specifiek moment in de race te optimaliseren... Zijn beheersing
van de hoeveelheid bandenslijtage - wat dan ook." "Max kan een race
volledig lezen" De Brit gaat verder: "Hij kan een race eigenlijk
volledig lezen. En ik denk dat dit iets is wat hij min of meer had
toen hij voor het eerst in de Formule 1 kwam, maar dat hij nu echt
op een zeer hoog niveau heeft weten te ontwikkelen. Dus, die
capaciteit om de auto extreem snel te besturen, maar toch constant
reserve te hebben, is iets wat Max heel duidelijk heeft en ik zou
zeggen dat alle echte grootheden waarmee ik heb samengewerkt,
hetzelfde zijn geweest." Gevraagd of Verstappen een makkelijke
coureur is om mee samen te werken, antwoordt Newey: "Ja, hij is een
zeer makkelijke coureur om mee samen te werken. Hij is natuurlijk
veeleisend, absoluut. Maar zijn feedback is goed én niet overdreven
ingewikkeld. Hij weet hoe hij kan uitdrukken wat hij van de auto
wil. En dan heeft hij met GP [Gianpiero Lambiase, red], zijn
race-engineer, het vertrouwen dat wij met oplossingen zullen komen.
We doen dat niet altijd - Singapore is een schoolvoorbeeld! Maar we
doen ons best."
personen als Michael Schumacher, Ayrton Senna en Lewis Hamilton.
Maar een F1-legende kan ook naast de baan staan, zeker als je
Adrian Newey heet. Het Red Bull-kopstuk won door de jaren heen 25
coureurs- en constructeurstitels en dat met verschillende teams en
verschillende coureurs, wat hem een ware F1-legende maakt. Doordat
Newey al tientallen jaren in de koningsklasse werkt én zo veel won,
is hij inmiddels in staat om te oordelen welke coureurs echt top of
the bill zijn. Hoort Max Verstappen in dat rijtje thuis? Newey
geeft antwoord op die vraag in een interview met Autosport. "Dat is
lastig te beoordelen, het zijn verschillende gebieden,
verschillende auto's, et cetera." "Ik denk dat Max, net als alle
écht grote coureurs, de indruk geeft dat hij de auto bijna onbewust
kan besturen. Dankzij die overcapaciteit kan hij inschatten wat de
auto doet. Newey vervolgt en geeft voorbeelden: "[Dat zie je in,
red.] hoe hij zijn rijstijl kan aanpassen aan de auto, hoe hij de
set-up via de elektronische tools op het stuurwiel kan wijzigen om
een specifiek moment in de race te optimaliseren... Zijn beheersing
van de hoeveelheid bandenslijtage - wat dan ook." "Max kan een race
volledig lezen" De Brit gaat verder: "Hij kan een race eigenlijk
volledig lezen. En ik denk dat dit iets is wat hij min of meer had
toen hij voor het eerst in de Formule 1 kwam, maar dat hij nu echt
op een zeer hoog niveau heeft weten te ontwikkelen. Dus, die
capaciteit om de auto extreem snel te besturen, maar toch constant
reserve te hebben, is iets wat Max heel duidelijk heeft en ik zou
zeggen dat alle echte grootheden waarmee ik heb samengewerkt,
hetzelfde zijn geweest." Gevraagd of Verstappen een makkelijke
coureur is om mee samen te werken, antwoordt Newey: "Ja, hij is een
zeer makkelijke coureur om mee samen te werken. Hij is natuurlijk
veeleisend, absoluut. Maar zijn feedback is goed én niet overdreven
ingewikkeld. Hij weet hoe hij kan uitdrukken wat hij van de auto
wil. En dan heeft hij met GP [Gianpiero Lambiase, red], zijn
race-engineer, het vertrouwen dat wij met oplossingen zullen komen.
We doen dat niet altijd - Singapore is een schoolvoorbeeld! Maar we
doen ons best."
