Red Bull-kopstuk onthult de problemen van Verstappen tijdens GP Singapore

Lang hulde Red Bull zich in nevelen over de oorzaak van de
problemen in Singapore. Vorig jaar kwam Max Verstappen namelijk
niet verder dan de vijfde plaats op het Marina Bay Street Circuit,
terwijl hij van de 21 andere races er negentien won en twee keer op
de tweede plek eindigde. Het was Carlos Sainz die met de
overwinning aan de haal ging. Beide Red Bull-coureurs zaten er het
hele weekend niet lekker in en schopten het niet eens tot Q3. In
gesprek met Racecar Engineering vertelt de Head of Performance
Engineering van Red Bull, Ben Waterhouse, wat er nou mis ging. "Het
was een pijnlijke ervaring", zo opent hij het bal. Toch ziet hij er
het positieve van in. "Op een manier was het zeer positief voor de
rest van het seizoen. Het betekende dat we echt moesten gaan
inventariseren en moesten begrijpen wat er was gebeurd." Toeval?
Dat lukte en op weg naar 2024 zijn er maatregelen genomen. "Op die
slechte dagen leer je het meest, waardoor je die lessen in de
toekomst toe kan passen", aldus Waterhouse, die vindt dat zijn team
steken heeft laten vallen in Singapore. "We hadden last van een
instabiele wagen, veel onderstuur op lage snelheid en waardeloze
tractie. Zodra je in die situatie terecht komt, dan heb je het
lastig met bandentemperaturen, waardoor elke verstoring, of het nou
verkeerd schakelen of een hobbel is, elkaar louter verergeren. Dat
de auto niet in het goede window zat, verergerde de problemen
alleen nog maar meer." "Destijds zijn we daar niet goed mee
omgesprongen en waren we niet goed voorbereid om de auto wel snel
terug in het goede window te krijgen. We reageerden niet snel
genoeg en daardoor lukte het ons niet op tijd om de problemen te
begrijpen." "Dat had verschillende oorzaken, die we uiteindelijk
uitvoerig en in detail hebben besproken in de debriefing. Nu
snappen we grotendeels wat er daar is gebeurd en we weten nu wat we
destijds anders zouden hebben gedaan", aldus Waterhouse. Verstappen
slaat terug Het teleurstellende Red Bull-weekend in Singapore viel
samen met een nieuwe technical directive van de FIA. Sommige
F1-teams opereerden in grijs gebied qua flexibiliteit van de
voorvleugel. Daarom moesten er aanpassingen worden gemaakt bij
sommige teams. Dat Red Bull terugviel, deed de alarmbellen bij
sommige concurrenten rinkelen, maar uiteindelijk bleek dat het
gewoon een incident was. Een week later ging Verstappen in Japan
weer als een bullet train . "Die TD heeft ons niet geraakt, dat
durf ik wel te zeggen", verklaart Waterhouse. "Het was een
FIA-directive, maar niet op ons gericht. Er waren wat andere teams
die, hoe zal ik het zeggen, profiteerden van de grillen van de
reglementen. Wij hoefden geen wijzigingen door te voeren aan onze
F1-bolide." "De beste race qua performance van ons was denk ik die
in Japan", vervolgt hij. "Na Singapore moesten we even onszelf
herpakken en hadden we de hele week de data van in Japan
bestudeerd, om zo te begrijpen wat er mis was gegaan. Er was
onvermijdelijk wat twijfel, maar zodra Verstappen de pitbox
uitreed, was het heel snel duidelijk dat alle problemen waren
opgelost", zo sluit de Brit met een lach af. Verstappen won de GP
van Japan met twintig seconden voorsprong op Lando Norris. De rest
van het veld werd op een nog grotere achterstand gereden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines