Afgeschafte Italiaanse 'Beckham-wet' treft ook Ferrari

Per 1 januari is er een streep gegaan door de 'Decreto
Crescita-wet' in Italië. Deze wet leverde mensen die vanaf medio
2019 in Italië kwamen wonen en werken een groot belastingvoordeel
op. Zo maakten veel niet-Italiaanse voetballers dankbaar gebruik
van de regel in de afgelopen jaren en ook de Italiaanse
voetbalclubs profiteerden mee van de wet. Doordat de
niet-Italiaanse voetballers geen belasting hoefden te betalen over
de eerste 50% van hun inkomen, kon ook de club minder betalen aan
de spelers, maar hield de speler toch het gewenste netto-inkomen
over. Daarom waren veel clubs en spelers blij met de wet, aangezien
beide partijen er voordeel uit haalden. De wet werd in het
buitenland ook wel de 'Beckham-wet' genoemd, vernoemd naar David
Beckham. Toen de beroemde Brit van Man Utd naar Real Madrid
vertrok, werd van te voren namelijk een nieuwe wet ingevoerd in
Spanje. Daardoor kunnen mensen die vanuit het buitenland naar
Spanje verhuizen en daar ook gaan werken, profiteren van speciale
belastingregelingen, mits ze worden gezien als mensen met een
buitengewoon talent. Natuurlijk werd Beckham gezien als een persoon
met een buitengewoon talent die het land veel extra waarde zou
opleveren. De in medio 2019 ingevoerde 'Decreto Crescita-wet' in
Italië zat wat anders in elkaar, maar werd gezien het grote
voordeel dat het opleverde voor voetballers vergeleken met de
Beckham-wet. Nu, 5 jaar later, is de Decreto Crescita-wet in Italië
komen te vervallen. Eind 2022 is er een nieuw kabinet aan de macht
gekomen in Italië en zij waren het erover eens dat de wet geen
voordeel bracht aan het land. Daarom is de regel per 1 januari van
dit jaar komen te vervallen. Ongetwijfeld ook een teleurstelling
voor Ferrari, dat bezig is om mensen uit de Formule 1, die veelal
in het buitenland werken, naar Maranello te halen. Artikel gaat
verder onder de afbeelding Ferrari Engineers die Ferrari uit het
buitenland hoopte te halen, of beter gezegd, weg te halen bij
andere F1-teams die voornamelijk in Groot-Brittannië zijn
gevestigd, kunnen vanaf nu dus niet meer profiteren van de
beschreven wet. Daarmee verliest Ferrari een interessant voordeel
om personeel vanuit het buitenland te overtuigen om de stap naar
Maranello te maken. Een tegenvaller voor Ferrari, dat de afgelopen
jaren relatief weinig personeel weg zou hebben gehaald bij andere
teams. Veel engineers lijken op dit moment namelijk niet de stap
naar Italië te willen maken, doordat ze het een te grote
verandering vinden ten opzichte van hun leven in bijvoorbeeld
Groot-Brittannië. Daarnaast worden veel engineers van F1-teams op
het moment ook benaderd en weggehaald door bedrijven buiten het
F1-circus. Door de costcap kunnen teams namelijk niet altijd de
competitieve salarissen bieden die de engineers bij bedrijven
buiten de Formule 1 wel kunnen verdienen. Logischerwijs, zijn er
daarom engineers die met het oog op hun eigen carrière de Formule 1
vroegtijdig vaarwel zeggen. Dat is ook een van de redenen dat de
F1-teams met de FIA en F1 kijken naar mogelijkheden om de costcap
aan te passen. Je wil als sport namelijk niet de je beste mensen
verliezen aan een andere sector. Dat was niet het idee achter het
invoeren van de costcap en daarmee het proberen te creëren van een
gelijk speelveld voor de teams. Overigens is dat gelijke speelveld
er nog altijd niet, aangezien teams die zijn gevestigd buiten
Groot-Brittannië te maken hebben met andere belastingregels en
gemiddelde salarissen in hun landen. Daar zitten voor- en nadelen
aan, voor zowel de teams gevestigd in Groot-Brittannië als
daarbuiten. Men zal goed moeten kijken naar hoe men de costcap zo
eerlijk mogelijk weet te maken, maar tegelijkertijd ook naar hoe
men de industrie in de breedte (financieel) competitief kan houden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines