Mercedes-lobby voor regelwijzigingen werkte averechts: Red Bull profiteert
De RB18 en RB19 waren beide pareltjes, want Max Verstappen won er
een enorm aantal races mee. De opvolger was echter aanzienlijk
beter dan zijn voorganger. Toen Red Bull in 2022 echter aan de
start van het jaar verscheen met de RB18, hadden ze nog geen idee
hoe goed de wagen zou gaan zijn, zo moet Ben Waterhouse, Head of
Performance Engineering, toegeven in gesprek met Racecar
Engineering . "Als we twee jaar teruggaan in de tijd, dan draaide
het er allemaal om hoe de nieuwe reglementen zouden begrijpen.
Kunnen we alle verschillende parameters optimaliseren? Daarnaast
waren er nog vele andere onbekende factoren. Ja, we wisten al wat
over de nieuwe banden en ja, je hebt een idee hoe de aeromaps eruit
gaan zien, maar totdat je het in het echt aan het werk ziet, is
niets echt helemaal zeker." RB18 vs. RB19 De 2023-bolide was een
doorontwikkeling van de al succesvolle RB18. Er kon heel wat beter
aan die auto, herinnert Waterhouse zich. Vooral het gewicht was een
heikel punt. "Na een heel seizoen met de RB18 wisten we dat het een
goede auto was, maar ook dat er nog veel beperkingen waren. Daarom
hadden we een duidelijk doel voor ogen wat betreft de manier waarop
we de auto beter wilden maken." "De RB19 was aan het begin van 2023
veel beter (dan zijn voorganger was, red.) Het is geen geheim dat
de RB18 met veel overgewicht aan het seizoen begon. Door het jaar
heen bleef hij wat aan de zware kant, dus er zat nog 'gratis'
rondetijd in de auto. Met de RB19 hebben we die extra kilo's weten
te lozen." Geen ramp De auto van vorig jaar moest wat verder van de
grond af liggen, nadat de FIA uit veiligheidsoverwegingen vanwege
porpoising enkele regels had doorgevoerd. Onder meer Mercedes had
hard gelobbyd voor die wijzigingen, maar volgens Waterhouse hielpen
die zijn team juist. "Bij de RB18 waren er wat problemen met
bijvoorbeeld de randen van de vloer, die het asfalt regelmatig
aanraakten. Dat zorgde voor schade aan verschillende onderdelen van
de zijkant en de vloer. Vanuit onze kant was het dan ook geen ramp
om de vloerrand verplicht te moeten verhogen, zodat we dat soort
dingen tegen konden gaan." "Als gevolg daarvan, dat je niet meer zo
dicht op de grond zit, kom je in aerodynamisch rustiger vaarwater
terecht. Dan wordt de auto minder gevoelig. Vanuit ons oogpunt leek
het erop dat we niet het meest last hadden van het gestuiter, maar
we profiteerden misschien niet heel veel van het contact van de
vloer met het asfalt. Daarom was het voor ons dus niet zo'n slechte
wijziging", aldus Waterhouse.
een enorm aantal races mee. De opvolger was echter aanzienlijk
beter dan zijn voorganger. Toen Red Bull in 2022 echter aan de
start van het jaar verscheen met de RB18, hadden ze nog geen idee
hoe goed de wagen zou gaan zijn, zo moet Ben Waterhouse, Head of
Performance Engineering, toegeven in gesprek met Racecar
Engineering . "Als we twee jaar teruggaan in de tijd, dan draaide
het er allemaal om hoe de nieuwe reglementen zouden begrijpen.
Kunnen we alle verschillende parameters optimaliseren? Daarnaast
waren er nog vele andere onbekende factoren. Ja, we wisten al wat
over de nieuwe banden en ja, je hebt een idee hoe de aeromaps eruit
gaan zien, maar totdat je het in het echt aan het werk ziet, is
niets echt helemaal zeker." RB18 vs. RB19 De 2023-bolide was een
doorontwikkeling van de al succesvolle RB18. Er kon heel wat beter
aan die auto, herinnert Waterhouse zich. Vooral het gewicht was een
heikel punt. "Na een heel seizoen met de RB18 wisten we dat het een
goede auto was, maar ook dat er nog veel beperkingen waren. Daarom
hadden we een duidelijk doel voor ogen wat betreft de manier waarop
we de auto beter wilden maken." "De RB19 was aan het begin van 2023
veel beter (dan zijn voorganger was, red.) Het is geen geheim dat
de RB18 met veel overgewicht aan het seizoen begon. Door het jaar
heen bleef hij wat aan de zware kant, dus er zat nog 'gratis'
rondetijd in de auto. Met de RB19 hebben we die extra kilo's weten
te lozen." Geen ramp De auto van vorig jaar moest wat verder van de
grond af liggen, nadat de FIA uit veiligheidsoverwegingen vanwege
porpoising enkele regels had doorgevoerd. Onder meer Mercedes had
hard gelobbyd voor die wijzigingen, maar volgens Waterhouse hielpen
die zijn team juist. "Bij de RB18 waren er wat problemen met
bijvoorbeeld de randen van de vloer, die het asfalt regelmatig
aanraakten. Dat zorgde voor schade aan verschillende onderdelen van
de zijkant en de vloer. Vanuit onze kant was het dan ook geen ramp
om de vloerrand verplicht te moeten verhogen, zodat we dat soort
dingen tegen konden gaan." "Als gevolg daarvan, dat je niet meer zo
dicht op de grond zit, kom je in aerodynamisch rustiger vaarwater
terecht. Dan wordt de auto minder gevoelig. Vanuit ons oogpunt leek
het erop dat we niet het meest last hadden van het gestuiter, maar
we profiteerden misschien niet heel veel van het contact van de
vloer met het asfalt. Daarom was het voor ons dus niet zo'n slechte
wijziging", aldus Waterhouse.
