Formule 1 in Duitsland: wat is er in hemelsnaam gebeurd?
Duitsland. Het enige land in Europa met wegen zonder
snelheidslimiet. Het land waar legendarische merken als Mercedes,
Porsche, BMW en Audi werden geboren. Het land, met schitterende
circuits als de Nürburgring, Hockenheim, Oschersleben, de Norisring
en de Lausitzring. Het land dat van haar eigen nationale klasse de
Deutsche Tourenwagen-Masters (DTM) een sport maakte die mondiale
aandacht kreeg. Hét land, waar grootheden als Michael Schumacher en
Sebastian Vettel hun eerste rondjes reden, races wonnen en
gehuldigd werden als Formule 1-wereldkampioenen. Het rijk van onze
oosterburen vormde ooit - tezamen met het Verenigd Koninkrijk - het
kloppend hart van de autosport wereldwijd. Van Mexicanen tot
Australiërs en van tot Japanners tot Amerikanen: allen kwamen ze
naar het westen om een carrière in de autosport op te bouwen.
Sergio Perez begon zijn loopbaan in de Formule BMW, Christijan
Albers stroomde via de DTM door naar de Formule 1 en Max Verstappen
viel op door uitzonderlijk te presteren op de Norisring. Begin van
het eind De tijd dat Duitsland zó'n belangrijke rol speelde in de
autosport, is echter voorbij. Ja, diverse Duitse circuits maken nog
altijd deel uit van de kalenders van verschillende
juniorcategorieën en de het Duitse (ADAC) F4-kampioenschap bestaat
nog steeds. En ja, de DTM bestaat nog en de jaarlijkse 24 uur van
de Nürburgring trekt nog altijd veel bezoekers. Maar dat is het ook
wel. Met name het formule-racen ligt in Duitsland volledig op zijn
gat. Waar ging het mis? Het antwoord? Na 2006. In dat jaar hing
Michael Schumacher zijn helm voor de eerste keer aan de wilgen.
Voor wie het zich niet meer kan herinneren: de Schumacher-fans
waren net zo gepassioneerd als het zogeheten Orange Army dat
momenteel Max Verstappen steunt. Met het vertrek van hun nationale
held bleef er weinig over om voor te juichen. In 2007 reden er maar
liefst vijf Duitsers in de Formule 1, maar geen van hen kon aan het
niveau van de Rode Baron tippen. Nico Rosberg reed in een trage
Williams, Sebastian Vettel en Adrian Sutil kwamen net kijken,
Markus Winkelhock reed slechts één race en Ralf Schumachers
hoogtijdagen waren reeds voorbij. Vanaf midden jaren negentig tot
en met 2006 organiseerde Duitsland twee Grands Prix per jaar. De
Formule 1 reed haar rondjes over de Hockenheimring en de
Nürburgring. Na Schumachers vertrek kwam daar echter verandering
in. De populariteit van de F1 in Duitsland liep drastisch terug en
vanaf 2007 organiseerden de Hockenheimring en Nürburgring om en om
een race. In 2007 reed men in de Eifel, in 2008 in Hockenheim and
so on. Tekst gaat verder onder afbeelding. Verdere ondergang In
2008 kwam er een wereldwijde economische crisis. Ook
F1-gerelateerde organisaties leden onder de recessie. BMW trok zich
terug uit de sport, de Nürburgring hikte tegen haar faillissement
aan en er was nog altijd geen Duitse coureur die kon doen wat
Schumacher kon. Dat laatste veranderde beetje bij beetje toen
Vettel plots de Grand Prix van Italië won (2008) en de stap maakte
naar Red Bull in 2009. Even was er weer hoop: Vettel won alles wat
er te winnen viel, Rosberg sleepte steeds vaker een zege binnen en
ook de komst van Verstappen zorgde voor meer bezoekers tijdens de
Duitse GP. Maar dié Schumacher-gekte? Nee, die werd niet
geëvenaard. Sterker nog: na Vettels hoogtijdagen ging het pas écht
mis. Wegens financiële problemen ging er een streep door de Grands
Prix die in 2015 en 2017 op Nürburgring verreden zouden worden. En
hoewel Rosberg in 2014, 2015 en 2016 titelkandidaat was (en won in
'16), was hij niet erg geliefd in eigen land - iets dat mogelijk
lag aan de afkomst van zijn vader (Finland) en het feit dat Rosberg
al zijn hele leven in Monaco woonde. Tekst gaat verder onder
afbeelding. Het doek valt voor toekomst van de Duitse GP In 2018
was Vettel titelkandidaat. Gedurende de eerste seizoenshelft gingen
hij en titelrivaal Lewis Hamilton nek aan nek. De elfde ronde van
het seizoen vond plaats op de Hockenheimring, een race die Vettel
als kampioenschapsleider inging. De Duitser claimde pole, leidde de
race maar crashte onfortuinlijk voor zijn thuispubliek. De reden?
Een stuurfout op een half natte baan. Vettel was uiterst
teleurgesteld, en zo ook 'zijn' Duitse fans. Later bleek dat dát
moment in Hockenheim het keerpunt was in Vettels carrière - de man
uit Heppenheim werd nooit meer kampioenschapsleider in de
koningsklasse. En met de 'downfall' van Seb ging ook de Duitse
Grand Prix definitief ten onder. In 2019 werd er voor het laatst
gereden in Hockenheim; een spannende race die Max Verstappen met
overmacht won. Juist tijdens dat evenement liet publiekslieveling
Vettel zien nog altijd een aardig potje te kunnen sturen, door als
tweede te finishen na een spectaculaire inhaalrace. Maar de
gloriejaren van Vettel en de F1 in Duitsland, die waren ondanks die
prachtige zondag in juli toch echt voorbij. Of toch niet? Tekst
gaat verder onder afbeelding. Hoop In 2020 stond er geen Duitse
Grand Prix op de kalender. Tenminste, aan het begin van het
seizoen. Naarmate het jaar vorderde veranderde de F1-kalender
drastisch. De reden? De coronapandemie. De Formule 1 zocht extra
races in Europa en keerde zo onverwachts terug naar de Nürburgring.
Een spannende race, waar Nico Hulkenberg uit het niets zijn
comeback maakte. Even was er weer hoop. Eén zwaluw maakt echter nog
geen zomer. De eenmalige terugkeer van de Eifel Grand Prix bleek
écht eenmalig en oktober 2020 was dan ook de laatste keer dat de F1
in Duitsland reed. Ook het debuut van Mick Schumacher, zoon van
grootheid Michael, kon een comeback van de Duitse GP op Hockenheim
dan wel de Nurburgring niet teweegbrengen. Toen Schumacher zijn
zitje verloor aan het einde van 2022, was die hoop definitief
verdwenen. Waar er in 2011 nog zeven(!) Duitse coureurs op de grid
stonden, is Nico Hulkenberg op dit moment de enige Duitser van het
veld. Spijtig genoeg rijdt The Hulk roemloos rond in het middenveld
en lijkt ook hij niet populair genoeg te zijn om de Duitse Grand
Prix terug te kunnen laten keren op de kalender. Kortom: er moet
heel wat gebeuren, wil de Duitse Grand Prix terugkeren op de
F1-kalender. Het feit dat zowel de Nurburgring als de
Hockenheimring financieel in zwaar weer verkeren én locaties als
Qatar, Miami en Las Vegas niet naar geld hoeven te kijken, maakt
dat de toekomst voor de F1 in Duitsland er niet rooskleurig
uitziet... Wat denk jij - zien we de koningsklasse ooit terug in
het land van onze oosterburen?
snelheidslimiet. Het land waar legendarische merken als Mercedes,
Porsche, BMW en Audi werden geboren. Het land, met schitterende
circuits als de Nürburgring, Hockenheim, Oschersleben, de Norisring
en de Lausitzring. Het land dat van haar eigen nationale klasse de
Deutsche Tourenwagen-Masters (DTM) een sport maakte die mondiale
aandacht kreeg. Hét land, waar grootheden als Michael Schumacher en
Sebastian Vettel hun eerste rondjes reden, races wonnen en
gehuldigd werden als Formule 1-wereldkampioenen. Het rijk van onze
oosterburen vormde ooit - tezamen met het Verenigd Koninkrijk - het
kloppend hart van de autosport wereldwijd. Van Mexicanen tot
Australiërs en van tot Japanners tot Amerikanen: allen kwamen ze
naar het westen om een carrière in de autosport op te bouwen.
Sergio Perez begon zijn loopbaan in de Formule BMW, Christijan
Albers stroomde via de DTM door naar de Formule 1 en Max Verstappen
viel op door uitzonderlijk te presteren op de Norisring. Begin van
het eind De tijd dat Duitsland zó'n belangrijke rol speelde in de
autosport, is echter voorbij. Ja, diverse Duitse circuits maken nog
altijd deel uit van de kalenders van verschillende
juniorcategorieën en de het Duitse (ADAC) F4-kampioenschap bestaat
nog steeds. En ja, de DTM bestaat nog en de jaarlijkse 24 uur van
de Nürburgring trekt nog altijd veel bezoekers. Maar dat is het ook
wel. Met name het formule-racen ligt in Duitsland volledig op zijn
gat. Waar ging het mis? Het antwoord? Na 2006. In dat jaar hing
Michael Schumacher zijn helm voor de eerste keer aan de wilgen.
Voor wie het zich niet meer kan herinneren: de Schumacher-fans
waren net zo gepassioneerd als het zogeheten Orange Army dat
momenteel Max Verstappen steunt. Met het vertrek van hun nationale
held bleef er weinig over om voor te juichen. In 2007 reden er maar
liefst vijf Duitsers in de Formule 1, maar geen van hen kon aan het
niveau van de Rode Baron tippen. Nico Rosberg reed in een trage
Williams, Sebastian Vettel en Adrian Sutil kwamen net kijken,
Markus Winkelhock reed slechts één race en Ralf Schumachers
hoogtijdagen waren reeds voorbij. Vanaf midden jaren negentig tot
en met 2006 organiseerde Duitsland twee Grands Prix per jaar. De
Formule 1 reed haar rondjes over de Hockenheimring en de
Nürburgring. Na Schumachers vertrek kwam daar echter verandering
in. De populariteit van de F1 in Duitsland liep drastisch terug en
vanaf 2007 organiseerden de Hockenheimring en Nürburgring om en om
een race. In 2007 reed men in de Eifel, in 2008 in Hockenheim and
so on. Tekst gaat verder onder afbeelding. Verdere ondergang In
2008 kwam er een wereldwijde economische crisis. Ook
F1-gerelateerde organisaties leden onder de recessie. BMW trok zich
terug uit de sport, de Nürburgring hikte tegen haar faillissement
aan en er was nog altijd geen Duitse coureur die kon doen wat
Schumacher kon. Dat laatste veranderde beetje bij beetje toen
Vettel plots de Grand Prix van Italië won (2008) en de stap maakte
naar Red Bull in 2009. Even was er weer hoop: Vettel won alles wat
er te winnen viel, Rosberg sleepte steeds vaker een zege binnen en
ook de komst van Verstappen zorgde voor meer bezoekers tijdens de
Duitse GP. Maar dié Schumacher-gekte? Nee, die werd niet
geëvenaard. Sterker nog: na Vettels hoogtijdagen ging het pas écht
mis. Wegens financiële problemen ging er een streep door de Grands
Prix die in 2015 en 2017 op Nürburgring verreden zouden worden. En
hoewel Rosberg in 2014, 2015 en 2016 titelkandidaat was (en won in
'16), was hij niet erg geliefd in eigen land - iets dat mogelijk
lag aan de afkomst van zijn vader (Finland) en het feit dat Rosberg
al zijn hele leven in Monaco woonde. Tekst gaat verder onder
afbeelding. Het doek valt voor toekomst van de Duitse GP In 2018
was Vettel titelkandidaat. Gedurende de eerste seizoenshelft gingen
hij en titelrivaal Lewis Hamilton nek aan nek. De elfde ronde van
het seizoen vond plaats op de Hockenheimring, een race die Vettel
als kampioenschapsleider inging. De Duitser claimde pole, leidde de
race maar crashte onfortuinlijk voor zijn thuispubliek. De reden?
Een stuurfout op een half natte baan. Vettel was uiterst
teleurgesteld, en zo ook 'zijn' Duitse fans. Later bleek dat dát
moment in Hockenheim het keerpunt was in Vettels carrière - de man
uit Heppenheim werd nooit meer kampioenschapsleider in de
koningsklasse. En met de 'downfall' van Seb ging ook de Duitse
Grand Prix definitief ten onder. In 2019 werd er voor het laatst
gereden in Hockenheim; een spannende race die Max Verstappen met
overmacht won. Juist tijdens dat evenement liet publiekslieveling
Vettel zien nog altijd een aardig potje te kunnen sturen, door als
tweede te finishen na een spectaculaire inhaalrace. Maar de
gloriejaren van Vettel en de F1 in Duitsland, die waren ondanks die
prachtige zondag in juli toch echt voorbij. Of toch niet? Tekst
gaat verder onder afbeelding. Hoop In 2020 stond er geen Duitse
Grand Prix op de kalender. Tenminste, aan het begin van het
seizoen. Naarmate het jaar vorderde veranderde de F1-kalender
drastisch. De reden? De coronapandemie. De Formule 1 zocht extra
races in Europa en keerde zo onverwachts terug naar de Nürburgring.
Een spannende race, waar Nico Hulkenberg uit het niets zijn
comeback maakte. Even was er weer hoop. Eén zwaluw maakt echter nog
geen zomer. De eenmalige terugkeer van de Eifel Grand Prix bleek
écht eenmalig en oktober 2020 was dan ook de laatste keer dat de F1
in Duitsland reed. Ook het debuut van Mick Schumacher, zoon van
grootheid Michael, kon een comeback van de Duitse GP op Hockenheim
dan wel de Nurburgring niet teweegbrengen. Toen Schumacher zijn
zitje verloor aan het einde van 2022, was die hoop definitief
verdwenen. Waar er in 2011 nog zeven(!) Duitse coureurs op de grid
stonden, is Nico Hulkenberg op dit moment de enige Duitser van het
veld. Spijtig genoeg rijdt The Hulk roemloos rond in het middenveld
en lijkt ook hij niet populair genoeg te zijn om de Duitse Grand
Prix terug te kunnen laten keren op de kalender. Kortom: er moet
heel wat gebeuren, wil de Duitse Grand Prix terugkeren op de
F1-kalender. Het feit dat zowel de Nurburgring als de
Hockenheimring financieel in zwaar weer verkeren én locaties als
Qatar, Miami en Las Vegas niet naar geld hoeven te kijken, maakt
dat de toekomst voor de F1 in Duitsland er niet rooskleurig
uitziet... Wat denk jij - zien we de koningsklasse ooit terug in
het land van onze oosterburen?
