Viaplay kondigt grote verandering aan in Nederland; bevestigt nieuw bod op F1-rechten

Op woensdag gaven de aandeelhouders van Viaplay in Zweden tijdens
een speciaal ingelaste aandeelhoudersvergadering groen licht voor
een nieuw financieel plan. De streamingdienst zit namelijk in zwaar
weer en zal enkele markten afstoten. In Scandinavië én in Nederland
blijft men echter actief. Viaplay Group heeft meteen doorgepakt en
maakt een dag na de goedkeuring van de plannen bekend dat men in
Nederland een CEO heeft aangesteld, die leiding zal geven aan
Viaplay Nederland. Het gaat om Roger Lodewick, iemand met twintig
jaar aan ervaring in management. Hij komt over van ESL FACEIT, 's
werelds grootste esports en gamingfestivalbedrijf. Daar was hij de
President Sports Games. In zijn nieuwe rol als Senior Vice
President en CEO van Viaplay Nederland is hij verantwoordelijk voor
de commerciële en operationele tak van de streamingdienst Viaplay
in de Nederlandse markt. Lodewick rapporteert aan Peter Nørrelund,
EVP en Chief Sports & Business Development Officer van Viaplay
Group. De focus verschuift van een internationale structuur naar
een lokale organisatie waarbij hij de aansturing van de Nederlandse
markt voor zijn rekening neemt. De afgelopen vier jaar stond de
Nederlander aan het hoofd van ondernemingen die eigendom zijn van
esports- en gaming-investeringsmaatschappij Modern Times Group
(MTG). Hij bekleedde onder meer functie als CEO van DreamHack
Sports Games en Co-CEO van DreamHack. Daarvoor was Lodewick twaalf
jaar werkzaam als Media Sales & Product Executive bij TEAM
Marketing AG, het exclusieve wereldwijde marketingbureau voor de
UEFA Champions League en UEFA Europa League. In zijn functie was
hij verantwoordelijk voor de verkoop van mediarechten in meerdere
Europese landen en een groot deel van Afrika. Daarnaast maakte
Lodewick deel uit van het team dat de UEFA Europa League en de
commerciële rechten centraliseerde naar de UEFA. "Ik ben trots om
bij Viaplay aan de slag te gaan en leiding te geven aan het team
dat het meest aansprekende sportaanbod van Nederland produceert en
commercialiseert", zo laat Lodewick optekenen. "De afgelopen twee
jaar heeft Viaplay in Nederland tal van gedurfde innovaties
doorgevoerd en een nieuwe productionele standaard neergezet mede
dankzij het combineren van nationaal en internationaal
geproduceerde content binnen de Viaplay Group." "De internationale
samenwerking zal blijven bestaan, maar dankzij het lokale
bedrijfsmodel krijgen we meer kansen om ons lokaal te onderscheiden
en flexibeler te opereren binnen de Nederlandse markt. Ik heb er
alle vertrouwen in dat we kunnen blijven groeien en de positie van
Viaplay als benchmark in Nederlandse sportstreaming kunnen
versterken." F1 Natuurlijk is F1 het paradepaardje van Viaplay
Nederland. Het contract loopt eind dit jaar af. Lodewick heeft er
alle vertrouwen in dat Viaplay een goede kans maakt om nog een
aantal jaar langer de uitzendrechten te behouden. Dat vertelt hij
in De Telegraaf . Een nieuw bod op de uitzendrechten na 2024 is dus
een realiteit. "De onderhandelingen over de uitzendrechten F1 vanaf
2025 worden internationaal door Peter Nørrelund en zijn team
gedaan. Ik ben er van overtuigd dat wij een goede kans maken onze
rechten te behouden. Overigens krijgt onze trouwe F1-abonnee ook
dit komend seizoen een mooi extraatje. We werken nog nauwer samen
met de Formule 1 en kunnen nu ook gratis F1 TV Pro aanbieden. Met
die combinatie van onze verslaggeving en die samenwerking zit je
nog dichter op de actie." Het doel van Lodewick is om Viaplay
dieper te verankeren in de Nederlandse samenleving, om de
streamingdienst zo tot een vaste waarde te maken. "Er is zeker werk
aan de winkel. Het is ook zo dat de gesprekken om een rol te gaan
spelen bij Viaplay voor mij juist tijdens die turbulente laatste
maanden concreter zijn geworden. Er zitten nieuwe mensen aan het
roer en er is een strategie waar ik in geloof. Nederland krijgt
alle ruimte een eigen koers te kiezen. Een eigen, voor onze lokale
abonnees, herkenbaar gezicht te krijgen." "We zijn snel groot
geworden met onze mooie content, niet alleen Max maar ook trekkers
als de Premier League en het darts overigens, maar het ontbreekt
Viaplay wel aan een eigen gezicht in Nederland. We gaan onze eigen
marketing doen, ons als bedrijf neerzetten in de Nederlandse
cultuur. Of dat veel impact gaat hebben op de manier waarop we ons
product richting de consument brengen? Nou, we zijn nu wel soms wat
perfectionistisch. Te netjes misschien. Nederlanders houden van
ouwehoeren, dat weten we allemaal. Ik denk dat het soms wel wat
lichtvoetiger mag."

Top Headlines

Oudere Top Headlines