Eigenaar Haas onthult ware reden achter ontslag Steiner
Guenther Steiner is na tien jaar de laan uitgestuurd bij Haas.
Teameigenaar Gene Haas deelt het verhaal achter het ontslag in
gesprek met F1.com . De eerste vraag is natuurlijk de waarom-vraag.
Het antwoord van Gene is simpel. "Het kwam neer op performance."
"Hier staan we dan, in ons achtste jaar in F1, na 160 races - nog
zonder podium. De laatste jaren eindigden we negende of tiende in
het kampioenschap. Ik ga hier niet zitten en zeggen dat dat Steiner
zijn fout is, of zoiets, maar het leek gewoon het goede moment om
verandering door te voeren en iets anders uit te proberen. Het leek
er namelijk niet op dat het zou werken om op deze voet door te
gaan." Haas vindt het jammer dat het zo is gelopen. "Het was een
lastige beslissing. Ik mag Guenther, hij is een heel mooi persoon,
met een goede persoonlijkheid. We hebben een lastig einde van het
vorige jaar gekend. Ik snap dat niet. Echt niet. Het zijn goede
vragen om aan Guenther te stellen, wat er nou fout is gegaan.
Uiteindelijk draait het om performance. Tiende eindigen in het
kampioenschap, daar kom ik niet meer voor uit mijn bed." Nieuwe
teambaas De nieuwe Haas-teambaas is Ayao Komatsu, een 47-jarige
Japanner die bij alle 160 races al aanwezig was bij het team. Hij
werkte onder meer als race-engineer en groeide door tot Director of
Engineering. Met 20 jaar aan F1-ervaring was het volgens Gene Haas
een logische keuze. "We hebben intern gekeken wie de meeste
ervaring had. Ayao is al sinds dag één bij het team en kent het
reilen en zeilen. Mijn grootste zorg op weg naar de testdagen in
Bahrein is om een auto te hebben die klaar is om de baan op te
gaan. Misschien hebben we een meer manager- en engineeringachtige
aanpak nodig." "Guenther had meer een menselijke aanpak. De manier
waarop hij met de mensen omging, daar was hij heel goed in. Ayao is
daarentegen een technisch persoon, die alles op basis van data
bekijkt - dit doen we fout, hier kunnen we beter. Een andere
aanpak. We moesten echt iets anders doen, want we waren echt niet
goed bezig. Zoals ik al zei: na acht jaar staan we helemaal
achteraan. Meer kan ik niet zeggen." Waarom geen grote naam van
buitenaf? Grote beschikbare namen, zoals Mattia Binotto, heeft Gene
Haas niet voor de rol overwogen. "Als je extern mensen aantrekt,
dan duurt het zes maanden tot een jaar voordat ze gewend zijn aan
een nieuwe omgeving. Vaak mag je die mensen ook niet eens. Het is
beter om iemand te kiezen die je al kent, ook al zijn ze geen
perfecte fit. Je weet dan tenminste wat je krijgt." "Bij mijn eigen
bedrijf Haas Automation werkt dat ook goed, dus dat pas ik nu ook
toe binnen het F1-team. Ik hou ervan om mensen die ik al ken binnen
het team te hebben, die weten hoe alles eraan toe gaat en de mensen
begrijpt. Dat doe ik liever dan een vreemdeling die alles overhoop
gooit en er een zooitje van maakt." Door de jaren heen bleef Gene
Haas vaak in de schaduw bij Haas, maar dat is verleden tijd. Hij
kondigt aan meer op de voorgrond te zullen treden en gaat in Europa
op zoek naar een Chief Operating Officer die naast Komatsu het team
kan leiden vanuit Banbury, Groot-Brittannië, waar het team naast
haar hoofdkwartier in de VS ook een uitvalsbasis heeft.
Teameigenaar Gene Haas deelt het verhaal achter het ontslag in
gesprek met F1.com . De eerste vraag is natuurlijk de waarom-vraag.
Het antwoord van Gene is simpel. "Het kwam neer op performance."
"Hier staan we dan, in ons achtste jaar in F1, na 160 races - nog
zonder podium. De laatste jaren eindigden we negende of tiende in
het kampioenschap. Ik ga hier niet zitten en zeggen dat dat Steiner
zijn fout is, of zoiets, maar het leek gewoon het goede moment om
verandering door te voeren en iets anders uit te proberen. Het leek
er namelijk niet op dat het zou werken om op deze voet door te
gaan." Haas vindt het jammer dat het zo is gelopen. "Het was een
lastige beslissing. Ik mag Guenther, hij is een heel mooi persoon,
met een goede persoonlijkheid. We hebben een lastig einde van het
vorige jaar gekend. Ik snap dat niet. Echt niet. Het zijn goede
vragen om aan Guenther te stellen, wat er nou fout is gegaan.
Uiteindelijk draait het om performance. Tiende eindigen in het
kampioenschap, daar kom ik niet meer voor uit mijn bed." Nieuwe
teambaas De nieuwe Haas-teambaas is Ayao Komatsu, een 47-jarige
Japanner die bij alle 160 races al aanwezig was bij het team. Hij
werkte onder meer als race-engineer en groeide door tot Director of
Engineering. Met 20 jaar aan F1-ervaring was het volgens Gene Haas
een logische keuze. "We hebben intern gekeken wie de meeste
ervaring had. Ayao is al sinds dag één bij het team en kent het
reilen en zeilen. Mijn grootste zorg op weg naar de testdagen in
Bahrein is om een auto te hebben die klaar is om de baan op te
gaan. Misschien hebben we een meer manager- en engineeringachtige
aanpak nodig." "Guenther had meer een menselijke aanpak. De manier
waarop hij met de mensen omging, daar was hij heel goed in. Ayao is
daarentegen een technisch persoon, die alles op basis van data
bekijkt - dit doen we fout, hier kunnen we beter. Een andere
aanpak. We moesten echt iets anders doen, want we waren echt niet
goed bezig. Zoals ik al zei: na acht jaar staan we helemaal
achteraan. Meer kan ik niet zeggen." Waarom geen grote naam van
buitenaf? Grote beschikbare namen, zoals Mattia Binotto, heeft Gene
Haas niet voor de rol overwogen. "Als je extern mensen aantrekt,
dan duurt het zes maanden tot een jaar voordat ze gewend zijn aan
een nieuwe omgeving. Vaak mag je die mensen ook niet eens. Het is
beter om iemand te kiezen die je al kent, ook al zijn ze geen
perfecte fit. Je weet dan tenminste wat je krijgt." "Bij mijn eigen
bedrijf Haas Automation werkt dat ook goed, dus dat pas ik nu ook
toe binnen het F1-team. Ik hou ervan om mensen die ik al ken binnen
het team te hebben, die weten hoe alles eraan toe gaat en de mensen
begrijpt. Dat doe ik liever dan een vreemdeling die alles overhoop
gooit en er een zooitje van maakt." Door de jaren heen bleef Gene
Haas vaak in de schaduw bij Haas, maar dat is verleden tijd. Hij
kondigt aan meer op de voorgrond te zullen treden en gaat in Europa
op zoek naar een Chief Operating Officer die naast Komatsu het team
kan leiden vanuit Banbury, Groot-Brittannië, waar het team naast
haar hoofdkwartier in de VS ook een uitvalsbasis heeft.
