Totaal slagveld in bizarre marathonetappe Dakar Rally, toppers verliezen veel tijd

Een marathonetappe van 48 uur, ga er maar aan staan. De deelnemers
rijden verdeeld over twee dagen een lus rond Shubaytah en moesten
op donderdag om 14:00 uur Nederlandse tijd verplicht stoppen bij
het eerstvolgende bivak. Onderweg zijn er, midden in de woestijn,
namelijk zeven kleine bivakjes opgetuigd waar de deelnemers kunnen
overnachten. De organisatie beloofde zo eigenlijk al een knotsgekke
etappe in The Empty Quarter . Extra probleem voor de auto's: de
motoren reden een andere route en lieten zo geen sporen achter.
Nasser Al-Attiyah beet de spits af als etappewinnaar en al snel
bleek dat de lastige navigatie voor tijdsverlies zorgde. De
Qatarees verloor bij het eerste waypoint al veel tijd en zou
uiteindelijk meer dan twintig minuten moeten toegeven. Dat is
echter heel weinig als je het lot van klassementsleider Yazeed
Al-Rajhi bekijkt. De man uit Saoedi-Arabië crashte ontzettend hard
na 51 kilometer en werd zo de eerste en tevens belangrijkste
uitvaller van de dag. De Audi-coureurs Carlos Sainz, Stephane
Peterhansel en Mattias Ekstrom speelden juist tactische spelletjes
voor de marathonetappe, verloren expres tijd en mochten verder in
het veld starten. Zij profiteerden in de openingsfase optimaal van
de uitvalbeurt van Al-Rajhi én de sporen van Al-Attiyah. Het
drietal stond constant in de top vijf, tot kilometer 225. Grote
problemen voor Peterhansel Daar ging het fout voor Peterhansel, die
met mechanische problemen stilviel. De Fransman verloor ongeveer
twee uur en kan een vijftiende eindzege uit zijn hoofd zetten. De
betrouwbaarheid van de elektrisch aangedreven Audi liet (weer) te
wensen over. Dat gold niet voor Sainz en Ekstrom, want zij bleven
maar vlammen en reden na vijfenhalf uur al bij het vierde bivak.
Sebastien Loeb, nog een man die expres tijd verloor in de vijfde
etappe, bleef nog het beste bij. Peterhansel vervolgde zijn weg,
maar vertelde tegen de organisatie dat hij een uitvalbeurt vreest.
"We hadden een lekke band, waarna het hydraulische kriksysteem
begon te haperen. We hebben geen handkrik, dus we weten niet hoe we
het wiel moeten verwisselen. Door de schade aan het hydraulische
systeem ben ik de stuurbekrachtiging kwijt en weet ik niet hoe we
de etappe moeten finishen." Om 16:00 uur plaatselijke tijd moesten
de deelnemers dus stoppen en op dat moment werd goed duidelijk wat
voor bizar slagveld het is geweest. Sainz en Loeb besloten eerder
te stoppen bij het vierde bivak, terwijl Ekstrom, Al-Attiyah en
Guerlain Chicherit wél doorreden naar het vijfde bivak. Ekstrom is
daar negentien minuten sneller dan zijn Qatarese concurrent. Sainz
staat virtueel aan de leiding van de etappe en het klassement,
afgaande op de tijden bij het vierde bivak. Vrijdag om 07:00 uur
mogen de deelnemers hun weg richting Shubaytah vervolgen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines