Nieuwe F1-trend zichtbaar na vertrek Steiner
Met Ayao Komatsu als nieuwe teambaas van Haas zet het team uit
Kannapolis een trend voort die zich de laatste jaren steeds vaker
voordoet in de Formule 1. Komatsu heeft namelijk een technische
achtergrond en vaak spelen deze personen op de achtergrond een
sleutelrol om het succes van het team te garanderen. Ze zijn
weliswaar verantwoordelijk voor de prestaties van de auto, maar ze
zijn niet noodzakelijk de woordvoerder van hun team en dragen niet
direct het gewicht en de verantwoordelijkheid op hun schouders mee.
Haas heeft de afgelopen seizoenen niet naar tevredenheid
gepresteerd en is de afgelopen drie jaar twee keer onderaan
geëindigd in het constructeurskampioenschap. Verandering Om
verandering in gang te zetten, is Guenther Steiner na tien jaar
vertrokken als teambaas. In plaats van extern op zoek te gaan naar
een opvolger, heeft Haas ervoor gekozen om iemand binnen de
organisatie naar voren te schuiven. Dat in het belang van het team
en het verlangen naar groei, verklaarde eigenaar Gene Haas.
"Guenther had meer een menselijke aanpak", stelde Haas tegenover
Formula 1 . "De manier waarop hij met de mensen omging, daar was
hij heel goed in. Ayao is daarentegen een technisch persoon, die
alles op basis van data bekijkt - dit doen we fout, hier kunnen we
beter. Een andere aanpak. We moesten echt iets anders doen, want we
waren echt niet goed bezig." De aanhoudende trend Hoe anders staan
de zaken ervoor bij teams als Mercedes en Red Bull. Toto Wolff en
Christian Horner, misschien wel de bekendste teambazen van de
Formule 1, hebben geen technische achtergrond. Wolff is puur een
zakenman, al was hij in het verleden wel coureur. Hetzelfde geldt
voor Horner, die als coureur de koningsklasse van de autosport
probeerde te bereiken voor hij zich ging richten op het
managementaspect. Het duo zit al vrij lang op hun positie bij de
respectievelijke teams en heeft de afgelopen vijftien jaar voor
bijzondere successen gezorgd. Veel van de teamleiders, met name
degenen die recentelijk zijn aangenomen, komen echter rechtstreeks
vanuit een technische achtergrond. Aston Martin ging recentelijk
met Mike Krack, die vroeger onder andere Head of Engineering was
bij BMW, de uitdaging aan om de top te bestormen, een beslissing
die goed uitpakte als je kijkt naar de sprong in 2023. McLaren
maakte eenzelfde ontwikkeling door met Andrea Stella. De Italiaan
werkte onder andere als engineer van Fernando Alonso bij Ferrari en
hielp het team uit Woking substantieel vooruit in 2023. McLaren
begon in de achterhoede, maar was na een grote update vaak de
naaste belager van Red Bull. 2023 stond ook in het teken van het
debuutseizoen voor James Vowles bij Williams. De Brit verliet
Mercedes om als teambaas aan de slag te gaan. Hoewel Vowles heeft
verklaard dat het nieuwe seizoen pas de echte test gaat zijn, hij
begon immers te laat om de auto voor 2023 ook te ontwikkelen, is de
mindset van Williams duidelijk: de voormalige wereldkampioenen
moeten weer stijgen in de pikorde. Zelfs AlphaTauri, het zusterteam
van Red Bull, doet dit jaar een beroep op de expertise van Laurent
Mekies na het vertrek van Franz Tost. Wat nu voor Haas? Haas ziet
er heel anders uit als het seizoen begin maart van start gaat.
Teambaas Komatsu belichaamt samen met de coureurs de
persoonlijkheid van het team, omdat zij simpelweg de meeste
media-aandacht krijgen. Het is misschien veelzeggend dat Steiner
meer bekend staat om zijn tirades in video's dan om alles wat het
team op de baan heeft gepresteerd. Het is correct dat Steiner Haas
tijdens een matige periode in de spotlights heeft gezet door zijn
komische persoonlijkheid. De aanstelling van de nieuwe teambaas
betekent dat de organisatie gaat veranderen. Er komt een nieuwe
denkwijze en het team gaat anders opereren en werken. Wat het
eindresultaat moet gaan zijn? Een opleving. Haas wil afscheid nemen
van de moeilijke positie waarin het team nu verkeert. Komatsu gaat
als nieuwe, onervaren teambaas wel een grote uitdaging tegemoet.
Haas hoopt dat een werknemer uit het eigen team zijn vruchten af
gaat werpen. De Japanner beschikt over veel technische kennis en
ervaring in dat vakgebied.
Kannapolis een trend voort die zich de laatste jaren steeds vaker
voordoet in de Formule 1. Komatsu heeft namelijk een technische
achtergrond en vaak spelen deze personen op de achtergrond een
sleutelrol om het succes van het team te garanderen. Ze zijn
weliswaar verantwoordelijk voor de prestaties van de auto, maar ze
zijn niet noodzakelijk de woordvoerder van hun team en dragen niet
direct het gewicht en de verantwoordelijkheid op hun schouders mee.
Haas heeft de afgelopen seizoenen niet naar tevredenheid
gepresteerd en is de afgelopen drie jaar twee keer onderaan
geëindigd in het constructeurskampioenschap. Verandering Om
verandering in gang te zetten, is Guenther Steiner na tien jaar
vertrokken als teambaas. In plaats van extern op zoek te gaan naar
een opvolger, heeft Haas ervoor gekozen om iemand binnen de
organisatie naar voren te schuiven. Dat in het belang van het team
en het verlangen naar groei, verklaarde eigenaar Gene Haas.
"Guenther had meer een menselijke aanpak", stelde Haas tegenover
Formula 1 . "De manier waarop hij met de mensen omging, daar was
hij heel goed in. Ayao is daarentegen een technisch persoon, die
alles op basis van data bekijkt - dit doen we fout, hier kunnen we
beter. Een andere aanpak. We moesten echt iets anders doen, want we
waren echt niet goed bezig." De aanhoudende trend Hoe anders staan
de zaken ervoor bij teams als Mercedes en Red Bull. Toto Wolff en
Christian Horner, misschien wel de bekendste teambazen van de
Formule 1, hebben geen technische achtergrond. Wolff is puur een
zakenman, al was hij in het verleden wel coureur. Hetzelfde geldt
voor Horner, die als coureur de koningsklasse van de autosport
probeerde te bereiken voor hij zich ging richten op het
managementaspect. Het duo zit al vrij lang op hun positie bij de
respectievelijke teams en heeft de afgelopen vijftien jaar voor
bijzondere successen gezorgd. Veel van de teamleiders, met name
degenen die recentelijk zijn aangenomen, komen echter rechtstreeks
vanuit een technische achtergrond. Aston Martin ging recentelijk
met Mike Krack, die vroeger onder andere Head of Engineering was
bij BMW, de uitdaging aan om de top te bestormen, een beslissing
die goed uitpakte als je kijkt naar de sprong in 2023. McLaren
maakte eenzelfde ontwikkeling door met Andrea Stella. De Italiaan
werkte onder andere als engineer van Fernando Alonso bij Ferrari en
hielp het team uit Woking substantieel vooruit in 2023. McLaren
begon in de achterhoede, maar was na een grote update vaak de
naaste belager van Red Bull. 2023 stond ook in het teken van het
debuutseizoen voor James Vowles bij Williams. De Brit verliet
Mercedes om als teambaas aan de slag te gaan. Hoewel Vowles heeft
verklaard dat het nieuwe seizoen pas de echte test gaat zijn, hij
begon immers te laat om de auto voor 2023 ook te ontwikkelen, is de
mindset van Williams duidelijk: de voormalige wereldkampioenen
moeten weer stijgen in de pikorde. Zelfs AlphaTauri, het zusterteam
van Red Bull, doet dit jaar een beroep op de expertise van Laurent
Mekies na het vertrek van Franz Tost. Wat nu voor Haas? Haas ziet
er heel anders uit als het seizoen begin maart van start gaat.
Teambaas Komatsu belichaamt samen met de coureurs de
persoonlijkheid van het team, omdat zij simpelweg de meeste
media-aandacht krijgen. Het is misschien veelzeggend dat Steiner
meer bekend staat om zijn tirades in video's dan om alles wat het
team op de baan heeft gepresteerd. Het is correct dat Steiner Haas
tijdens een matige periode in de spotlights heeft gezet door zijn
komische persoonlijkheid. De aanstelling van de nieuwe teambaas
betekent dat de organisatie gaat veranderen. Er komt een nieuwe
denkwijze en het team gaat anders opereren en werken. Wat het
eindresultaat moet gaan zijn? Een opleving. Haas wil afscheid nemen
van de moeilijke positie waarin het team nu verkeert. Komatsu gaat
als nieuwe, onervaren teambaas wel een grote uitdaging tegemoet.
Haas hoopt dat een werknemer uit het eigen team zijn vruchten af
gaat werpen. De Japanner beschikt over veel technische kennis en
ervaring in dat vakgebied.
