Is het einde van de brullende F1-motoren definitief in zicht?

De FIA zegt dat de richting die de Formule 1-motoren op de lange
termijn ingaan, wordt bepaald door relevantie voor autofabrikanten.
2026 is het eerstvolgende moment dat er grote wijzigingen komen in
de Formule 1. Zo is Red Bull al volop in ontwikkeling met Red Bull
Powertrains, in samenwerking met Ford. Maar hoe de generatie
motoren er daarna uit gaan zien, is nog onbekend. Wordt het (nog)
meer elektrisch en betekent dit het einde van de brullende
F1-motoren? "De stap voor 2026 is gedefinieerd, maar wat we daarna
doen is nog onderwerp van discussie", vertelt Nikolas Tombazis,
Single Seater Director van de FIA, aan geselecteerde media
waaronder RacingNews365.. "Er liggen een heleboel opties op tafel;
of het nu duurzamere brandstoffen zijn, of waterstof - waar we
binnen de FIA al heel wat werk in hebben zitten - of meer
elektrisch. Maar we willen altijd relevant blijven voor wat de
deelnemende motorfabrikanten willen doen. We kunnen niet een
compleet willekeurige richting inslaan die niet gerelateerd is aan
de wegauto", zegt Tombazis. "We moeten relevant blijven voor de
weg. Dat is de belangrijkste doelstelling en ik denk dat iedereen
die in de paddock rondloopt kan zien dat er een enorme uitdaging
ligt die we aan moeten gaan." Omdat de uitstoot van de raceauto's
slechts een klein percentage is van de totale CO2-voetafdruk van de
F1, weet de FIA dat er buiten de technische reglementen veel moet
gebeuren om dingen te verbeteren. "Het aandeel van de auto's zelf
is erg laag", voegt Tombazis toe. "Ik denk dat het in totaal minder
dan 2% is. Het is dus duidelijk dat onze algehele
verantwoordelijkheid voor de sport is om ook de andere 98% aan te
pakken, en dat moet gebeuren op het gebied van logistiek,
materialen, aantallen onderdelen, kalenders, een heleboel dingen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines