Twee Nederlandse zwaargewichten openen titeljacht in Formule E

Vorig jaar viel er voor de Nederlandse autosport fan weinig te
juichen in de Formule E. Robin Frijns moest in zijn eentje de eer
hoog houden, maar slaagde daar in de kansarme bolide van Abt Cupra
nauwelijks in. Gelukkig voor hem keert hij dit seizoen terug bij
Envision, het team waar hij in het verleden al wél mee won en vorig
seizoen nota bene constructeurskampioen werd. Een bewezen
racewinnaar in de kampioensauto dus. En dan hebben we het nog niet
gehad over de comeback van voormalig Formule E-wereldkampioen Nyck
de Vries. Na een uitstapje naar de Formule 1 keert hij bij Mahindra
terug in de elektrische raceklasse. Dat team kwam vorig jaar niet
heel lekker uit de verf, dus het is te hopen dat zij dit seizoen de
weg naar voren weet te vinden. Je moet hopen dat deze twee coureurs
titelkandidaten zijn, maar in dat lijstje mogen Jake Dennis, Nick
Cassidy en Mitch Evans niet worden vergeten. Dennis omdat hij de
regerend kampioen is en de twee laatstgenoemden omdat ze vorig jaar
prominente uitdagers waren. Dit seizoen vormen zij een ijzersterk
duo bij Jaguar en vergeet ook António Félix Da Costa en Pascal
Wehrlein namens TAG Heuer Porsche niet. De kalender In totaal
worden er zestien races, zogenaamde ePrix, verreden in 2024. Het
nieuwe seizoen wordt afgetrapt in Mexico, waar zaterdag 13 januari
om 21:00 uur Nederlandse tijd de lampen uitgaan. Daarna reist het
circus door naar Diriyah, Saoedi-Arabië, voor twee races. De
klapper van het seizoen is wel de ePrix van Monaco, die op 27 april
gaat plaatsvinden! Uiteindelijk wordt het seizoen afgesloten met
respectievelijk twee races in China, de Verenigde Staten én
Groot-Brittannië. De laatste twee races vinden in Londen plaats,
waar op 21 juli duidelijk gaat zijn wie zich wereldkampioen Formule
E mag noemen. Nieuwe regel Toen de Formule E werd opgezet, was het
nog niet mogelijk om met één auto een race te voltooien. Coureurs
stapten tussendoor over op een nieuwe bolide. Nu liggen de zaken
helemaal anders. De auto's zijn sterk genoeg om een hele
raceafstand af te leggen en beschikken over een aantal foefjes. Zo
kan een coureur ook dit seizoen tijdelijk een 'Attack Mode'
gebruiken als diegene besluit om een andere, langzamere lijn te
rijden. Dat allemaal om 50 kilowatt extra vermogen te verkrijgen.
Vanaf de zesde race in Italië introduceert de Formule E ook iets
nieuws: 'Attack Charge'. Coureurs moeten een pitstop maken om de
'Attack Mode' later in te kunnen zetten. Deze pitstop mogen
coureurs alleen maken op het moment dat de wedstrijdleiding dat
aangeeft. De stop duurt langer vanwege de veiligheid en er wordt
een zogenaamde 'Boost Charger' toegepast om de auto snel op te
laden. Daarna kunnen de coureurs twee keer van de 'Attack Mode'
gebruikmaken én hebben ze sowieso vier kilowatt meer vermogen
gedurende het restant van de race. De puntentelling? Die is gelijk
aan de Formule 1. Als je poleposition pakt, krijg je wel drie
punten extra. Zo kijk je Formule E live op tv In Nederland zit je
goed om de Formule E live te volgen. Je bekijkt de races live op
Ziggo Sport Motorsport en Ziggo Sport Go en ook Eurosport zendt de
races live uit. De eerste race in Mexico is zaterdagavond vanaf
21:00 uur te volgen. Het circuit, Autodromo Hermanos Rodriguez, is
welbekend uit: de Formule 1!

Top Headlines

Oudere Top Headlines