Nog één team in onzekerheid over motor voor 2026

Wie in 2024 in de paddock van de Formule 1 rondloopt, zal zien dat
er dit jaar (wederom) 'slechts' vier fabrikanten motoren leveren
voor de Formule 1-bolides. Mercedes, Ferrari, Honda en Renault zijn
de gelukkigen. Samen voorzien zij alle tien de teams van een
krachtbron. Mercedes levert zelfs aan drie andere teams een motor:
Aston Martin, McLaren en Williams. In 2026 veranderen de
reglementen voor onder meer het chassis en de motor van de Formule
1-wagens. Dit wordt gedaan om de sport aantrekkelijker te maken
voor nieuwe motorfabrikanten en om de onderlinge verschillen tussen
teams te verkleinen. De V6-motoren blijven, maar de MGU-H
verdwijnt. Dit is een systeem in de motor dat verspilde warmte
omzet naar elektrische energie. Om dit verlies op te vangen wordt
de hybride-energie van de MGU-K vergroot naar 350 Kilowatt. Het
vermogen van de auto's zou zo gelijk moeten blijven. De eerste
effecten van de nieuwe regels zijn direct merkbaar, want in 2026
zullen er zeker zes motorleveranciers vertegenwoordigd zijn in de
Formule 1. Audi maakt zijn entree en ook Ford zullen we gaan zien.
Ford gaat samenwerken met Red Bull. Alle huidige teams op de grid
zijn al zeker met welke motor zij vanaf 2026 gaan rijden, op eentje
na. Haas rijdt al sinds haar komst met een Ferrari-motor, maar
beschikt nog niet over een contract voor na 2026. De kans is groot
dat de samenwerking wordt verlengd, maar zekerheid blijft voorlopig
nog even uit. Mogelijk zien we in 2026 ook een nieuw team op de
grid in de Formule 1. Andretti wil zich graag bij de andere tien
teams voegen. Het Amerikaanse team gaat in principe met een motor
van General Motors rijden als ze al worden toegelaten. General
Motors wil echter pas in 2028 toetreden, dus Andretti zou dan een
paar jaar moeten overbruggen. Renault lijkt een gegadigde te zijn
om Andretti te helpen, al moeten er eerst wel gesprekken
plaatsvinden. Bekijk hieronder het overzicht van de
motorleverancier per team. Motorleverancier per team vanaf 2026

Top Headlines

Oudere Top Headlines