Silly Season 2025: durven de topteams te verrassen?
In 2026 gaan de technische regels van de Formule 1 flink op de
schop, wat betekent dat het 2025-seizoen een belangrijke rol gaat
spelen ter voorbereiding. Daardoor zullen veel F1-teams
waarschijnlijk voor ervaring kiezen in 2025, want je wil in het
nieuwe tijdperk zo snel mogelijk goed presteren. Ervaring zal het
in de eerste jaren vaak winnen van talent en dus lijkt het erop dat
ook in 2025 en 2026 er veel ervaren en oudere coureurs op de grid
zullen staan. Er komen echter ook enkele sterke talenten aan. Als
team wil je die natuurlijk niet missen. Een dilemma voor de
F1-teams, dus. Ondanks dat het 2024-seizoen nog van start moet
gaan, hebben we de contracten van de huidige coureurs op een rijtje
gezet en kijken we ook naar de kandidaten die azen op de zitjes van
de huidige coureurs per team. Red Bull Racing Max Verstappen ligt
nog tot en met 2028 vast bij Red Bull Racing en het lijkt er ook
niet op dat de drievoudig wereldkampioen het team vroegtijdig wil
verlaten. Wel wordt het interessant om te zien hoe goed de nieuwe
Ford/Red Bull Powertrains-motor zal worden in 2026. Waar Verstappen
rustig kan toekijken hoe alles bij het team zal verlopen in de
komende jaren, moet teamgenoot Sergio Perez nog een beslissing over
zijn toekomst afwachten. Ondanks een tweede plaats in het
wereldkampioenschap in 2023, maakte Perez geen stabiele indruk en
daar is hij wel voor aangenomen. Op basis van zijn ervaring hoopt
Red Bull in Perez een coureur te hebben die constant kan presteren.
Dat was in 2023 niet het geval en Perez zal dan ook beter moeten
presteren in 2024. Toch kan zijn contract zomaar verlengd worden
wanneer de prestaties wel goed zijn in 2024. Naast de sportieve
aspecten, is Perez namelijk ook financieel een interessante coureur
voor Red Bull Racing. De Mexicaanse markt is groot en daarnaast
brengt Perez zelf ook nog wat sponsoren mee naar het team. Coureurs
die op het zitje van Perez azen zijn in de eerste plaats Daniel
Ricciardo en Liam Lawson. De laatste liet een sterke indruk achter
tijdens een aantal races in 2023, maar zal voorlopig nog geen
volledig F1-seizoen afwerken. De vraag is dan ook of Lawson in
staat zal zijn om aan de zijde van Verstappen te presteren. Een
terugkeer van Alex Albon lijkt op dit moment nog niet voor de hand
te liggen. Albon zal gezien zijn prestaties echter wel geloven dat
hij het ditmaal beter zou doen aan de zijde van Verstappen, dus
ongetwijfeld zal het management van Albon dit jaar aankloppen bij
Red Bull. Gezien het korte lijntje van het Albon-management naar
Red Bull, is dit wellicht zelfs al gebeurd. Waar de coureurs moeten
presteren, moeten de managers natuurlijk ook de gesprekken met de
verschillende teams aan blijven gaan. Voorlopige line-up Red Bull
2025 : Max Verstappen & Sergio Perez Opties om Perez te
vervangen : Daniel Ricciardo, Alexander Albon, Liam Lawson Mercedes
In 2023 waren er hier en daar wel wat geruchten over de toekomst
van Lewis Hamilton, maar desondanks tekende de zevenvoudig
wereldkampioen bij tot en met 2025. Ook teamgenoot George Russell
zal tot het einde van 2025 bij Mercedes blijven. Het is de vraag of
Hamilton daarna ook nog bij het team zal blijven. In 2026 wordt hij
namelijk 41 jaar. Mocht hij vertrekken, bestaat er zomaar een kans
dat Toto Wolff een risico gaat nemen met Andrea Kimi Antonelli. Het
veelbelovende Italiaanse talent krijgt in 2024 de kans om zich te
bewijzen in de Formule 2 en mocht dat goed uitpakken, zou hij in
2025 zomaar de kans kunnen krijgen in de Formule 1. Mocht dat
scenario uitkomen, zou hij dan met één jaar F1-ervaring klaar zijn
om het zitje van Hamilton over te nemen? Voorlopige line-up
Mercedes 2025 : Lewis Hamilton & George Russell Ferrari Eind
2023 waren de Italiaanse media ervan overtuigd dat zowel Charles
Leclerc als Carlos Sainz nog voor het einde van het jaar zouden
bijtekenen bij de Scuderia. Het jaar ging voorbij en nog altijd
staan er geen handtekeningen onder de nieuwe contracten. Toch lijkt
de kans steeds groter te worden dat beide coureurs voor minimaal
twee seizoenen bij zullen tekenen. Leclerc en Sainz zouden op die
manier minimaal tot het einde van 2026 onder contract staan bij
Ferrari. In het geval van Leclerc lijkt het erop dat hij zelfs de
kans zal krijgen om een contract van vijf jaar te ondertekenen. Op
die manier kiest Ferrari duidelijk voor een toekomst met Leclerc en
zal Sainz zich toch afvragen of hij niet de tweede coureur zal
worden. Gezien de intenties van alle partijen lijkt Ferrari op
dezelfde weg door te gaan in 2025 en 2026. Toch zullen coureurs als
Alexander Albon en Pierre Gasly op de loer liggen om te kijken of
ze kans maken om het zitje van Sainz over te nemen. Hoe langer de
contractonderhandelingen met Sainz en Leclerc zullen duren, hoe
meer geruchten er omtrent de Scuderia naar buiten zullen komen.
Voorlopige line-up Ferrari 2025 : Charles Leclerc & Carlos
Sainz Mogelijke opties om Carlos Sainz te vervangen : Pierre Gasly,
Alexander Albon McLaren Andrea Stella en Zak Brown hebben duidelijk
een lange termijnstrategie voor ogen. Zo werden meerdere engineers
weggeplukt bij andere teams en werden de contracten van de beide
coureurs in 2023 verlengd. Daardoor staat Lando Norris tot en met
2025 onder contract en Oscar Piastri tot en met 2026. Gaat deze
visie en daadkracht ervoor zorgen dat we McLaren in 2024 en 2025
zien uitgroeien tot een uitdager van Red Bull? In ieder geval is er
in de top van het team ook meer duidelijkheid, zeker omdat een
vermogensfonds uit Bahrein nu de volledige aandelen in handen
heeft. De fundering voor het boeken van successen lijkt in ieder
geval te zijn gelegd bij McLaren. Voorlopige line-up McLaren 2025 :
Lando Norris & Oscar Piastri Aston Martin Op het eerste oog
lijkt er bij Aston Martin weinig te gaan veranderen in 2025. Zowel
Fernando Alonso als Lance Stroll zouden we moeten terugzien in
2025. Geregeld horen we geruchten voorbij komen dat eigenaar
Lawrence Stroll het team en het automerk zou willen verkopen, maar
voorlopig blijft het bij die geruchten. Aramco is vanaf 2024 wel de
enige hoofdsponsor van het team en wordt af en toe genoemd als
mogelijke partij om het team te kopen. Concreet zijn ook die
geruchten nog altijd niet. Daarnaast zal Honda in 2026 de motoren
gaan leveren en is het nog maar de vraag of de Japanners verder
willen gaan met Alonso. De Spanjaard en het Japanse automerk hebben
op zijn zachtst gezegd niet de beste relatie met elkaar. Voorlopige
line-up Aston Martin 2025 : Fernando Alonso & Lance Stroll
Alpine Zowel Pierre Gasly als Esteban Ocon hebben te maken met een
aflopend contract bij Alpine. Gasly heeft een optie in het contract
staan, waardoor hij ook in 2025 voor het team kan rijden. Ocon
lijkt deze optie niet te hebben en zal daarom weer om tafel moeten
met het management van het team. Natuurlijk zal Ocon ook
rondkijken, maar in 2025 lijken er nog niet veel opties te zijn
voor de Fransman. Ocon zal zich dit jaar opnieuw moeten bewijzen
ten opzichte van Gasly. Gasly pakte in zijn debuutjaar bij het team
namelijk meer punten dan Ocon. Waar Gasly zal kijken of er een
opening komt bij Ferrari, lijkt Ocon zich het beste meteen te
kunnen richten op een verlenging van het contract bij Alpine. Bij
Alpine is hij een vertrouwd gezicht, hij won een Grand Prix voor
het team en als een fabrieksteam, heeft hij altijd de kans om
stappen vooruit te zetten. Het lijkt voor Ocon dan ook niet zinvol
om naar een team over te stappen dat in 2023 nog onder de Franse
renstal eindigde. Voorlopige line-up Alpine 2025 : Pierre Gasly
& Esteban Ocon Opties : Alexander Albon, Logan Sargeant, Felipe
Drugovich, Theo Pourchaire, Jack Doohan, Viktor Martins Williams
Ook bij Williams zien we aflopende contracten. Alex Albon en Logan
Sargeant zien eind 2024 hun contract aflopen. Sargeant zal een
forse verbetering moeten laten zien om een nieuw contract te kunnen
veroveren, terwijl Albon in eerste instantie zal kijken of hij een
stap omhoog kan zetten. Albon doet het geweldig bij Williams en
daarom is het logisch dat hij hoopt op een zitje bij een groter
team. Die zitjes liggen echter niet voor het oprapen en dus zou het
op dit moment een verrassing zijn wanneer Albon de stap naar
bijvoorbeeld Ferrari of Red Bull kan maken in 2025. Sainz lijkt
namelijk de deur bij Ferrari dicht te gooien en bij Red Bull is het
nog maar de vraag of Christian Horner en Helmut Marko daadwerkelijk
bereid zijn om Albon een tweede kans te geven. Natuurlijk zullen
Albon en zijn management dit jaar wel zoveel mogelijk rondkijken
bij de grote teams, want in de vorm waarin Albon verkeert, lijkt
hij een ideale coureur te zijn voor een topteam. Williams zal op
haar beurt echter ook vooruit kijken. In 2025 kan men weleens aan
de start verschijnen met een verrassing. Geruchten doen namelijk de
ronde dat Kimi Antonelli direct de stap naar de Formule 1 zou
kunnen zetten als hij goed presteert tijdens zijn debuutjaar in de
Formule 2. Manager Toto Wolff zou de Italiaan dan graag in actie
laten komen bij Williams, waar Mercedes de motoren levert. Zo neemt
de druk op Sargeant al toe voordat het seizoen überhaupt van start
is gegaan. Voorlopige line-up Williams 2025 : Alexander Albon
Opties : Logan Sargeant, Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Felipe
Drugovich AlphaTauri Het team dat geen opleidingsteam meer wil zijn
van Red Bull, maar toch nog altijd een B-team zal blijven. En zo
wordt de Italiaanse renstal ongetwijfeld gedwongen om in 2025 een
Red Bull-talent in de bolide te zetten. Daarmee lijken de kansen
van Liam Lawson op een definitief zitje in de Formule 1 te stijgen.
De Nieuw-Zeelander maakte namelijk indruk tijdens zijn debuutraces
in 2023 en als het aan Helmut Marko ligt, krijgt Lawson in 2025 dan
ook een zitje in de Formule 1. Logischerwijs zou dat een zitje
worden bij AlphaTauri, waar zowel het contract van Daniel Ricciardo
als Yuki Tsunoda aan het einde van 2024 afloopt. Ricciardo hoopt
daarna de terugkeer naar Red Bull te maken, terwijl Tsunoda juist
hoopt zijn teamgenoot te kunnen verslaan. In dat scenario zal dat
met veel overtuiging moeten gebeuren voordat de Japanner een kans
zal krijgen bij Red Bull. Zowel Horner als Marko lijken namelijk
niet overtuigd te zijn van Tsunoda. Daarmee is een zitje voor hem
bij AlphaTauri in 2025 ook niet zeker en kunnen er dus twee zitjes
vrijkomen bij het team. Lawson is dan een kanshebber op een zitje,
en daarnaast wordt ook Ayumu Iwasa af en toe gelinkt aan het team.
Honda zou de carrière van Iwasa willen pushen. Met die geruchten is
het duidelijk dat de druk wederom op de schouders van Tsunoda komt
te liggen. De Japanner maakte een grote verbetering mee in de
afgelopen jaren, maar zal ook in 2024 weer een grote stap moeten
zetten om zijn zitje voor 2025 te verzekeren. Daarmee wordt het een
belangrijk seizoen voor Tsunoda, aangezien een sterk jaar hem ook
op de radar van Aston Martin kan zetten voor 2026. Vanaf dat jaar
zal het team uit Silverstone in actie komen met Honda-motoren en
wil de motorleverancier wellicht een Japanse coureur terugzien in
het team. Voorlopige line-up AlphaTauri 2025 : Yuki Tsunoda Opties
: Daniel Ricciardo, Liam Lawson, Ayumu Iwasa Stake F1 Team Valtteri
Bottas en Guanyu Zhou hebben allebei te maken met een aflopend
contract en lijken aan het einde van het seizoen het in Zwitserland
gevestigde team te gaan verlaten. In 2025 wil het team zich
namelijk voorbereiden op de toekomst met Audi. Het Duitse automerk
heeft vanaf 2026 het team in handen en lijkt haar pijlen alvast te
hebben gericht op Nico Hulkenberg. De ervaren Duitse coureur moet
een grote rol gaan spelen in de overgangsfase van het team. Een
mooie stap voor Hulkenberg, die in 2026 zomaar het geluk kan hebben
dat Audi een dijk van een motor bouwt waarmee ze plots vooraan mee
zouden kunnen strijden. Er zijn gekkere dingen in de Formule 1
gebeurd, dus zeg nooit nooit. Wat betreft het tweede zitje is het
nog onduidelijk wat het team wil doen in 2025. Wanneer Hulkenberg
daadwerkelijk binnen is gehaald zal men moeten beslissen of ze een
ervaren tweede coureur willen hebben of dat men juist een jong
talent de kans wil geven. Bottas en Zhou vallen wellicht onder de
ervaren coureurs voor 2025, maar voorlopig lijken zij niet hoog op
het lijstje van het team te staan. Talenten zijn er genoeg, maar
het is nog onduidelijk wie op dit moment de beste papieren in
handen heeft. Zowel Audi als het team hebben nog de tijd om te
beslissen. Voorlopige line-up : Geen Opties : Nico Hulkenberg,
Guanyu Zhou, Esteban Ocon, Gabriel Bortoleto, Felipe Drugovich,
Theo Pourchaire, Carlos Sainz Haas F1 Haas ging na mindere
prestaties van Mick Schumacher en Nikita Mazepin op de ervaren
tour. De inmiddels vertrokken teambaas Guenther Steiner koos voor
Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen, maar de prestaties werden er
niet veel beter op. Sterker nog, Haas eindigde als laatste in het
constructeurskampioenschap. Doordat Hulkenberg hoogstwaarschijnlijk
vertrekt aan het einde van 2024, komt er voor 2025 minimaal een
plaatsje vrij bij Haas. Die zou weleens ingevuld kunnen worden door
Oliver Bearman. De talentvolle Britse coureur komt in 2024 voor het
tweede jaar uit in de Formule 2 en zal daar mee moeten strijden om
de titel om de stap te kunnen maken. Bearman lijkt als coureur van
de Ferrari Academy wel een voordeel te hebben, gezien de relatie
die Haas heeft met Ferrari. Het team zal ongetwijfeld een ervaren
coureur naast Bearman of een andere rookie willen hebben, dus maakt
Magnussen nog altijd kans op een verlenging van het contract.
Wellicht is Bottas ook een optie voor het Amerikaanse team wanneer
hij niet zou verlengen bij Stake F1 Team. Voorlopige line-up : Geen
Opties : Kevin Magnussen, Oliver Bearman, Felipe Drugovich,
Valtteri Bottas
schop, wat betekent dat het 2025-seizoen een belangrijke rol gaat
spelen ter voorbereiding. Daardoor zullen veel F1-teams
waarschijnlijk voor ervaring kiezen in 2025, want je wil in het
nieuwe tijdperk zo snel mogelijk goed presteren. Ervaring zal het
in de eerste jaren vaak winnen van talent en dus lijkt het erop dat
ook in 2025 en 2026 er veel ervaren en oudere coureurs op de grid
zullen staan. Er komen echter ook enkele sterke talenten aan. Als
team wil je die natuurlijk niet missen. Een dilemma voor de
F1-teams, dus. Ondanks dat het 2024-seizoen nog van start moet
gaan, hebben we de contracten van de huidige coureurs op een rijtje
gezet en kijken we ook naar de kandidaten die azen op de zitjes van
de huidige coureurs per team. Red Bull Racing Max Verstappen ligt
nog tot en met 2028 vast bij Red Bull Racing en het lijkt er ook
niet op dat de drievoudig wereldkampioen het team vroegtijdig wil
verlaten. Wel wordt het interessant om te zien hoe goed de nieuwe
Ford/Red Bull Powertrains-motor zal worden in 2026. Waar Verstappen
rustig kan toekijken hoe alles bij het team zal verlopen in de
komende jaren, moet teamgenoot Sergio Perez nog een beslissing over
zijn toekomst afwachten. Ondanks een tweede plaats in het
wereldkampioenschap in 2023, maakte Perez geen stabiele indruk en
daar is hij wel voor aangenomen. Op basis van zijn ervaring hoopt
Red Bull in Perez een coureur te hebben die constant kan presteren.
Dat was in 2023 niet het geval en Perez zal dan ook beter moeten
presteren in 2024. Toch kan zijn contract zomaar verlengd worden
wanneer de prestaties wel goed zijn in 2024. Naast de sportieve
aspecten, is Perez namelijk ook financieel een interessante coureur
voor Red Bull Racing. De Mexicaanse markt is groot en daarnaast
brengt Perez zelf ook nog wat sponsoren mee naar het team. Coureurs
die op het zitje van Perez azen zijn in de eerste plaats Daniel
Ricciardo en Liam Lawson. De laatste liet een sterke indruk achter
tijdens een aantal races in 2023, maar zal voorlopig nog geen
volledig F1-seizoen afwerken. De vraag is dan ook of Lawson in
staat zal zijn om aan de zijde van Verstappen te presteren. Een
terugkeer van Alex Albon lijkt op dit moment nog niet voor de hand
te liggen. Albon zal gezien zijn prestaties echter wel geloven dat
hij het ditmaal beter zou doen aan de zijde van Verstappen, dus
ongetwijfeld zal het management van Albon dit jaar aankloppen bij
Red Bull. Gezien het korte lijntje van het Albon-management naar
Red Bull, is dit wellicht zelfs al gebeurd. Waar de coureurs moeten
presteren, moeten de managers natuurlijk ook de gesprekken met de
verschillende teams aan blijven gaan. Voorlopige line-up Red Bull
2025 : Max Verstappen & Sergio Perez Opties om Perez te
vervangen : Daniel Ricciardo, Alexander Albon, Liam Lawson Mercedes
In 2023 waren er hier en daar wel wat geruchten over de toekomst
van Lewis Hamilton, maar desondanks tekende de zevenvoudig
wereldkampioen bij tot en met 2025. Ook teamgenoot George Russell
zal tot het einde van 2025 bij Mercedes blijven. Het is de vraag of
Hamilton daarna ook nog bij het team zal blijven. In 2026 wordt hij
namelijk 41 jaar. Mocht hij vertrekken, bestaat er zomaar een kans
dat Toto Wolff een risico gaat nemen met Andrea Kimi Antonelli. Het
veelbelovende Italiaanse talent krijgt in 2024 de kans om zich te
bewijzen in de Formule 2 en mocht dat goed uitpakken, zou hij in
2025 zomaar de kans kunnen krijgen in de Formule 1. Mocht dat
scenario uitkomen, zou hij dan met één jaar F1-ervaring klaar zijn
om het zitje van Hamilton over te nemen? Voorlopige line-up
Mercedes 2025 : Lewis Hamilton & George Russell Ferrari Eind
2023 waren de Italiaanse media ervan overtuigd dat zowel Charles
Leclerc als Carlos Sainz nog voor het einde van het jaar zouden
bijtekenen bij de Scuderia. Het jaar ging voorbij en nog altijd
staan er geen handtekeningen onder de nieuwe contracten. Toch lijkt
de kans steeds groter te worden dat beide coureurs voor minimaal
twee seizoenen bij zullen tekenen. Leclerc en Sainz zouden op die
manier minimaal tot het einde van 2026 onder contract staan bij
Ferrari. In het geval van Leclerc lijkt het erop dat hij zelfs de
kans zal krijgen om een contract van vijf jaar te ondertekenen. Op
die manier kiest Ferrari duidelijk voor een toekomst met Leclerc en
zal Sainz zich toch afvragen of hij niet de tweede coureur zal
worden. Gezien de intenties van alle partijen lijkt Ferrari op
dezelfde weg door te gaan in 2025 en 2026. Toch zullen coureurs als
Alexander Albon en Pierre Gasly op de loer liggen om te kijken of
ze kans maken om het zitje van Sainz over te nemen. Hoe langer de
contractonderhandelingen met Sainz en Leclerc zullen duren, hoe
meer geruchten er omtrent de Scuderia naar buiten zullen komen.
Voorlopige line-up Ferrari 2025 : Charles Leclerc & Carlos
Sainz Mogelijke opties om Carlos Sainz te vervangen : Pierre Gasly,
Alexander Albon McLaren Andrea Stella en Zak Brown hebben duidelijk
een lange termijnstrategie voor ogen. Zo werden meerdere engineers
weggeplukt bij andere teams en werden de contracten van de beide
coureurs in 2023 verlengd. Daardoor staat Lando Norris tot en met
2025 onder contract en Oscar Piastri tot en met 2026. Gaat deze
visie en daadkracht ervoor zorgen dat we McLaren in 2024 en 2025
zien uitgroeien tot een uitdager van Red Bull? In ieder geval is er
in de top van het team ook meer duidelijkheid, zeker omdat een
vermogensfonds uit Bahrein nu de volledige aandelen in handen
heeft. De fundering voor het boeken van successen lijkt in ieder
geval te zijn gelegd bij McLaren. Voorlopige line-up McLaren 2025 :
Lando Norris & Oscar Piastri Aston Martin Op het eerste oog
lijkt er bij Aston Martin weinig te gaan veranderen in 2025. Zowel
Fernando Alonso als Lance Stroll zouden we moeten terugzien in
2025. Geregeld horen we geruchten voorbij komen dat eigenaar
Lawrence Stroll het team en het automerk zou willen verkopen, maar
voorlopig blijft het bij die geruchten. Aramco is vanaf 2024 wel de
enige hoofdsponsor van het team en wordt af en toe genoemd als
mogelijke partij om het team te kopen. Concreet zijn ook die
geruchten nog altijd niet. Daarnaast zal Honda in 2026 de motoren
gaan leveren en is het nog maar de vraag of de Japanners verder
willen gaan met Alonso. De Spanjaard en het Japanse automerk hebben
op zijn zachtst gezegd niet de beste relatie met elkaar. Voorlopige
line-up Aston Martin 2025 : Fernando Alonso & Lance Stroll
Alpine Zowel Pierre Gasly als Esteban Ocon hebben te maken met een
aflopend contract bij Alpine. Gasly heeft een optie in het contract
staan, waardoor hij ook in 2025 voor het team kan rijden. Ocon
lijkt deze optie niet te hebben en zal daarom weer om tafel moeten
met het management van het team. Natuurlijk zal Ocon ook
rondkijken, maar in 2025 lijken er nog niet veel opties te zijn
voor de Fransman. Ocon zal zich dit jaar opnieuw moeten bewijzen
ten opzichte van Gasly. Gasly pakte in zijn debuutjaar bij het team
namelijk meer punten dan Ocon. Waar Gasly zal kijken of er een
opening komt bij Ferrari, lijkt Ocon zich het beste meteen te
kunnen richten op een verlenging van het contract bij Alpine. Bij
Alpine is hij een vertrouwd gezicht, hij won een Grand Prix voor
het team en als een fabrieksteam, heeft hij altijd de kans om
stappen vooruit te zetten. Het lijkt voor Ocon dan ook niet zinvol
om naar een team over te stappen dat in 2023 nog onder de Franse
renstal eindigde. Voorlopige line-up Alpine 2025 : Pierre Gasly
& Esteban Ocon Opties : Alexander Albon, Logan Sargeant, Felipe
Drugovich, Theo Pourchaire, Jack Doohan, Viktor Martins Williams
Ook bij Williams zien we aflopende contracten. Alex Albon en Logan
Sargeant zien eind 2024 hun contract aflopen. Sargeant zal een
forse verbetering moeten laten zien om een nieuw contract te kunnen
veroveren, terwijl Albon in eerste instantie zal kijken of hij een
stap omhoog kan zetten. Albon doet het geweldig bij Williams en
daarom is het logisch dat hij hoopt op een zitje bij een groter
team. Die zitjes liggen echter niet voor het oprapen en dus zou het
op dit moment een verrassing zijn wanneer Albon de stap naar
bijvoorbeeld Ferrari of Red Bull kan maken in 2025. Sainz lijkt
namelijk de deur bij Ferrari dicht te gooien en bij Red Bull is het
nog maar de vraag of Christian Horner en Helmut Marko daadwerkelijk
bereid zijn om Albon een tweede kans te geven. Natuurlijk zullen
Albon en zijn management dit jaar wel zoveel mogelijk rondkijken
bij de grote teams, want in de vorm waarin Albon verkeert, lijkt
hij een ideale coureur te zijn voor een topteam. Williams zal op
haar beurt echter ook vooruit kijken. In 2025 kan men weleens aan
de start verschijnen met een verrassing. Geruchten doen namelijk de
ronde dat Kimi Antonelli direct de stap naar de Formule 1 zou
kunnen zetten als hij goed presteert tijdens zijn debuutjaar in de
Formule 2. Manager Toto Wolff zou de Italiaan dan graag in actie
laten komen bij Williams, waar Mercedes de motoren levert. Zo neemt
de druk op Sargeant al toe voordat het seizoen überhaupt van start
is gegaan. Voorlopige line-up Williams 2025 : Alexander Albon
Opties : Logan Sargeant, Kimi Antonelli, Gabriel Bortoleto, Felipe
Drugovich AlphaTauri Het team dat geen opleidingsteam meer wil zijn
van Red Bull, maar toch nog altijd een B-team zal blijven. En zo
wordt de Italiaanse renstal ongetwijfeld gedwongen om in 2025 een
Red Bull-talent in de bolide te zetten. Daarmee lijken de kansen
van Liam Lawson op een definitief zitje in de Formule 1 te stijgen.
De Nieuw-Zeelander maakte namelijk indruk tijdens zijn debuutraces
in 2023 en als het aan Helmut Marko ligt, krijgt Lawson in 2025 dan
ook een zitje in de Formule 1. Logischerwijs zou dat een zitje
worden bij AlphaTauri, waar zowel het contract van Daniel Ricciardo
als Yuki Tsunoda aan het einde van 2024 afloopt. Ricciardo hoopt
daarna de terugkeer naar Red Bull te maken, terwijl Tsunoda juist
hoopt zijn teamgenoot te kunnen verslaan. In dat scenario zal dat
met veel overtuiging moeten gebeuren voordat de Japanner een kans
zal krijgen bij Red Bull. Zowel Horner als Marko lijken namelijk
niet overtuigd te zijn van Tsunoda. Daarmee is een zitje voor hem
bij AlphaTauri in 2025 ook niet zeker en kunnen er dus twee zitjes
vrijkomen bij het team. Lawson is dan een kanshebber op een zitje,
en daarnaast wordt ook Ayumu Iwasa af en toe gelinkt aan het team.
Honda zou de carrière van Iwasa willen pushen. Met die geruchten is
het duidelijk dat de druk wederom op de schouders van Tsunoda komt
te liggen. De Japanner maakte een grote verbetering mee in de
afgelopen jaren, maar zal ook in 2024 weer een grote stap moeten
zetten om zijn zitje voor 2025 te verzekeren. Daarmee wordt het een
belangrijk seizoen voor Tsunoda, aangezien een sterk jaar hem ook
op de radar van Aston Martin kan zetten voor 2026. Vanaf dat jaar
zal het team uit Silverstone in actie komen met Honda-motoren en
wil de motorleverancier wellicht een Japanse coureur terugzien in
het team. Voorlopige line-up AlphaTauri 2025 : Yuki Tsunoda Opties
: Daniel Ricciardo, Liam Lawson, Ayumu Iwasa Stake F1 Team Valtteri
Bottas en Guanyu Zhou hebben allebei te maken met een aflopend
contract en lijken aan het einde van het seizoen het in Zwitserland
gevestigde team te gaan verlaten. In 2025 wil het team zich
namelijk voorbereiden op de toekomst met Audi. Het Duitse automerk
heeft vanaf 2026 het team in handen en lijkt haar pijlen alvast te
hebben gericht op Nico Hulkenberg. De ervaren Duitse coureur moet
een grote rol gaan spelen in de overgangsfase van het team. Een
mooie stap voor Hulkenberg, die in 2026 zomaar het geluk kan hebben
dat Audi een dijk van een motor bouwt waarmee ze plots vooraan mee
zouden kunnen strijden. Er zijn gekkere dingen in de Formule 1
gebeurd, dus zeg nooit nooit. Wat betreft het tweede zitje is het
nog onduidelijk wat het team wil doen in 2025. Wanneer Hulkenberg
daadwerkelijk binnen is gehaald zal men moeten beslissen of ze een
ervaren tweede coureur willen hebben of dat men juist een jong
talent de kans wil geven. Bottas en Zhou vallen wellicht onder de
ervaren coureurs voor 2025, maar voorlopig lijken zij niet hoog op
het lijstje van het team te staan. Talenten zijn er genoeg, maar
het is nog onduidelijk wie op dit moment de beste papieren in
handen heeft. Zowel Audi als het team hebben nog de tijd om te
beslissen. Voorlopige line-up : Geen Opties : Nico Hulkenberg,
Guanyu Zhou, Esteban Ocon, Gabriel Bortoleto, Felipe Drugovich,
Theo Pourchaire, Carlos Sainz Haas F1 Haas ging na mindere
prestaties van Mick Schumacher en Nikita Mazepin op de ervaren
tour. De inmiddels vertrokken teambaas Guenther Steiner koos voor
Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen, maar de prestaties werden er
niet veel beter op. Sterker nog, Haas eindigde als laatste in het
constructeurskampioenschap. Doordat Hulkenberg hoogstwaarschijnlijk
vertrekt aan het einde van 2024, komt er voor 2025 minimaal een
plaatsje vrij bij Haas. Die zou weleens ingevuld kunnen worden door
Oliver Bearman. De talentvolle Britse coureur komt in 2024 voor het
tweede jaar uit in de Formule 2 en zal daar mee moeten strijden om
de titel om de stap te kunnen maken. Bearman lijkt als coureur van
de Ferrari Academy wel een voordeel te hebben, gezien de relatie
die Haas heeft met Ferrari. Het team zal ongetwijfeld een ervaren
coureur naast Bearman of een andere rookie willen hebben, dus maakt
Magnussen nog altijd kans op een verlenging van het contract.
Wellicht is Bottas ook een optie voor het Amerikaanse team wanneer
hij niet zou verlengen bij Stake F1 Team. Voorlopige line-up : Geen
Opties : Kevin Magnussen, Oliver Bearman, Felipe Drugovich,
Valtteri Bottas
