Gaat Ford met Verstappen de Formule 1 veroveren? "Voor ons de beste partner"
De echte Formule 1-kenners weten natuurlijk dat Ford in het
verleden zeer succesvol was in de Formule 1. In de jaren 60, 70 en
80 leverde de motorfabrikant de motor aan teams als Lotus, Tyrrell
en Williams en werden er vele kampioenschappen (bij rijders en
constructeurs) binnengehaald. Het laatste kunststukje van Ford
dateert uit 1994. Michael Schumacher werd met Benetton (met een
Ford-motor) wereldkampioen. Ford staat nog altijd op de derde plek
van motorfabrikanten die de meeste races hebben gewonnen in de
Formule 1. Alleen Ferrari (244) en Mercedes (212) wonnen meer GP's
dan Ford (176). Vanaf 2026 moeten nieuwe successen volgen als Ford
de handen ineenslaat met Red Bull. Een samenwerking waar veel van
wordt verwacht. "We werken erg goed samen met Red Bull. Ze zijn
onze partner en onze focus ligt op winnen. Wij willen dat dat
mogelijk is en hebben gezocht naar de beste partner", vertelt Ford
performance directeur Mark Rushbrook tegen Motorsport.com . In 2026
veranderen de reglementen voor onder meer het chassis en de motor
van de Formule 1-wagens. Dit wordt gedaan om de sport
aantrekkelijker te maken voor nieuwe motorfabrikanten en om de
onderlinge verschillen tussen teams te verkleinen. De V6-motoren
blijven, maar de MGU-H verdwijnt. Dit is een systeem in de motor
dat verspilde warmte omzet naar elektrische energie. Om dit verlies
op te vangen wordt de hybride-energie van de MGU-K vergroot naar
350 Kilowatt. Het vermogen van de auto's zou zo gelijk moeten
blijven. Voordat Red Bull in 2026 met de Ford/Red Bull Powertrains
kan gaan strijden om de zeges, zal er de komende jaren nog flink
wat werk verzet moeten worden, weet ook Rushbrook. "We hebben
afgelopen jaar flink wat progressie geboekt, maar om in 2026 goed
voorbereid op de grid te staan moet er nog heel wat gebeuren."
verleden zeer succesvol was in de Formule 1. In de jaren 60, 70 en
80 leverde de motorfabrikant de motor aan teams als Lotus, Tyrrell
en Williams en werden er vele kampioenschappen (bij rijders en
constructeurs) binnengehaald. Het laatste kunststukje van Ford
dateert uit 1994. Michael Schumacher werd met Benetton (met een
Ford-motor) wereldkampioen. Ford staat nog altijd op de derde plek
van motorfabrikanten die de meeste races hebben gewonnen in de
Formule 1. Alleen Ferrari (244) en Mercedes (212) wonnen meer GP's
dan Ford (176). Vanaf 2026 moeten nieuwe successen volgen als Ford
de handen ineenslaat met Red Bull. Een samenwerking waar veel van
wordt verwacht. "We werken erg goed samen met Red Bull. Ze zijn
onze partner en onze focus ligt op winnen. Wij willen dat dat
mogelijk is en hebben gezocht naar de beste partner", vertelt Ford
performance directeur Mark Rushbrook tegen Motorsport.com . In 2026
veranderen de reglementen voor onder meer het chassis en de motor
van de Formule 1-wagens. Dit wordt gedaan om de sport
aantrekkelijker te maken voor nieuwe motorfabrikanten en om de
onderlinge verschillen tussen teams te verkleinen. De V6-motoren
blijven, maar de MGU-H verdwijnt. Dit is een systeem in de motor
dat verspilde warmte omzet naar elektrische energie. Om dit verlies
op te vangen wordt de hybride-energie van de MGU-K vergroot naar
350 Kilowatt. Het vermogen van de auto's zou zo gelijk moeten
blijven. Voordat Red Bull in 2026 met de Ford/Red Bull Powertrains
kan gaan strijden om de zeges, zal er de komende jaren nog flink
wat werk verzet moeten worden, weet ook Rushbrook. "We hebben
afgelopen jaar flink wat progressie geboekt, maar om in 2026 goed
voorbereid op de grid te staan moet er nog heel wat gebeuren."
