Rijdt deze belangrijke schakel op de coureursmarkt zich opnieuw in the picture bij Red Bull?

Alex Albon heeft tot nu toe een bewogen carrière in de Formule 1
gehad. De Brit debuteerde bij Toro Rosso en werd na een halfjaar al
overgeheveld naar de hoofdmacht: Red Bull Racing. Albon verving
Pierre Gasly, die op dat moment ondermaats presteerde aan de zijde
van Max Verstappen. Zo nu en dan waren er glimpen van zijn klasse
zichtbaar, maar de resultaten bleven toch vaak uit. Albon werd aan
het einde van 2020 aan de kant geschoven ten faveure van Sergio
Perez en moest in 2021 vanaf de zijlijn toekijken. Aan het einde
van dat jaar hengelde Williams naar zijn diensten en kreeg Albon
een nieuwe kans in de koningsklasse van de autosport. Dat heeft hem
geen windeieren gelegd. De 27-jarige coureur laat verbluffende
resultaten noteren en kan zomaar eens de belangrijkste schakel op
de F1-rijdersmarkt worden. Rijdersmarkt voor 2025 De Formule 1-grid
voor het nieuwe seizoen blijft gelijk ten opzichte van het einde
van 2023, wat een zeldzaamheid is in de sport. Gevolg is wel dat er
een overvloed aan contracten afloopt aan het einde van 2024. Red
Bull, Ferrari en Alpine hebben (voorlopig) allemaal tenminste één
plaatsje vrij. Traditioneel moet er, als Silly Season rond de
zomerstop begint, een beweging plaatsvinden voor alle balletjes
gaan rollen. Op dit moment zou je verwachten dat er vooral naar de
positie van Sergio Perez gekeken wordt. De Mexicaan bevindt zich in
een lastige situatie, zeker omdat hij in 2023 veelal aan het
worstelen was naast Verstappen. Vaak is een coureur die
gecontracteerd wordt de doorslaggevende factor en niet degene die
opzij geschoven wordt in Silly Season . Daarom gaat de keuze van
Christian Horner en Helmut Marko waarschijnlijk belangrijk zijn.
Het is niet ondenkbaar dat Albon opnieuw naast Verstappen mag
plaatsnemen, gezien zijn prestaties van afgelopen seizoen. Albon
liet niet alleen een goede snelheid zien op de baan, hij pakte 27
punten en werd dertiende in de eindstand, maar ook sterk
leiderschap. Hij werkte nauw samen met de technische afdeling om de
bolides van Williams te verbeteren. Albon heeft zo, net als
Williams, duidelijk een stap gezet. De meeste toeschouwers en
kenners verwachtten dat Williams de grid weer zou opvullen, maar de
FW45 beschikte over meer dan genoeg snelheid op specifieke
circuits. De Williams had niet genoeg downforce, maar was een raket
op de rechte stukken. De prestaties waren zeer goed op circuits als
Canada en Italië. De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verbetering bij Williams? Het feit dat Albon op twee fronten sterk
voor de dag komt, is een grote bonus. Bovendien maakt hij veel
minder fouten dan in zijn tijd bij Red Bull en zit een terugkeer
naar de top van de grid er misschien wel in. Voor teams als Red
Bull of Ferrari is Albon waarschijnlijk de beste optie als het om
snelheid, ervaring, leiderschap en consistentie gaat. Hij is een
bekende en zou een aanwinst zijn voor elk F1-team. Maar om zijn
status te behouden, moet Albon wel zijn stijgende lijn van de
afgelopen jaren voortzetten met Williams. Alleen dan kan hij
zichzelf als topper presenteren. Uiteraard staat er nog niets vast
omtrent de prestaties van Albon en de verbeteringen van Williams.
De wensen van Albon kunnen er heel anders uitzien als Williams een
flinke stap zet en hem laten geloven dat het team de komende jaren
om podiums en overwinningen kan strijden. Williams heeft het
contract met motorleverancier Mercedes verlengd tot en met 2030 en
de nieuwe teambaas James Vowles is op de achtergrond hard bezig om
verbeteringen door te voeren in het management en de
infrastructuur. Pat Fry trad alvast toe. Stel dat het team in 2024
de top vijf van het constructeurskampioenschap kan betreden, kan
het zomaar zijn dat Albon wordt overgehaald om te blijven.
Natuurlijk zou de grid dan nog steeds veranderen, maar een
waarschijnlijke overstap van Albon betekent dat hij zomaar het
startpunt van een knotsgek Silly Season kan zijn.

Top Headlines

Oudere Top Headlines