Wolff wil aandeelhouders Mercedes belonen door Verstappen te verslaan

Toto Wolff zegt dat zijn wens om Mercedes weer een titel te
bezorgen hem gemotiveerd heeft om bij te tekenen bij de Duitse
renstal. Wolff heeft een verlenging voor drie jaar getekend om tot
ten minste eind 2026 teambaas te blijven bij Mercedes. De
Oostenrijker stond aan het hoofd van het team toen het in de
succesvolle jaren van 2014 tot 2020 zeven opeenvolgende
kampioenschappen won. Het team viel echter terug in de pikorde toen
in 2022 de nieuwe technische reglementen van kracht gingen. Sinds
die tijd heeft het team slechts één race gewonnen, met dank aan
George Russell tijdens de Grand Prix van Brazilië in 2022. "Ik
begreep toen dat mijn plek hier was" Wolff geeft toe dat er enkele
jaren geleden een moment was waarbij hij zijn positie binnen het
team in twijfel trok: "Ik ben al heel lang aandeelhouder met een
positie in het bestuur en dat zal niet veranderen met deze rol",
legt Wolff uit aan La Gazzetta dello Sport . "Ik ben al elf jaar
verantwoordelijk voor alle sportieve activiteiten van Mercedes,
naast mijn rol als teambaas van Mercedes." "Winnen is het enige
rendement dat de aandeelhouders willen uit hun investeringen en ik
werk eraan om dat voor elkaar te krijgen", zo vertelt hij. "Ik zou
niet blijven als ik niet zeker wist dat ik het maximale kan geven.
Er was een moment in 2020, na het winnen van zoveel wereldtitels,
dat ik mezelf de vraag stelde: 'wil je in de Formule 1 blijven of
terug naar de financiële wereld?' Ik begreep toen dat mijn plek
hier was." Red Bull en Verstappen verslaan Hoewel Mercedes voor het
eerst sinds 2011 geen GP zege won in een seizoen, eindigde het team
vorig jaar wel op de tweede plaats in het
constructeurskampioenschap achter Red Bull. Ondanks dat is er nog
werk te verrichten om weer terug te kunnen keren naar de top van
het veld: "Het succes van een team hangt af van de motivatie en
energie van individuen. Een team is als een levend organisme dat
zich moet aanpassen aan verschillende omstandigheden." "Wat we nu
doen, is een organisatie vormen die er komt. We hebben een berg te
beklimmen tegen Red Bull, Ferrari en McLaren, die allemaal sterk
zijn, maar 2026 staat al op de radar. Duurzame brandstof en een
totaal andere motor en aerodynamisch pakket. Het meest simulerende
is om deel uit te maken van een groep in transformatie om weer te
winnen." Toch wordt niet alle focus al op 2026 gelegd: "Dat zou
fout zijn. Om alle energie op 2026 te zetten is gevaarlijk. Enkele
teams hebben dit in het verleden gedaan en het pakte altijd
verkeerd uit. Je moet altijd op de maximale snelheid reizen, want
zo leer je." Bovendien verwijst de Mercedes-teambaas nog even naar
de ijzersterke concurrentie. "Red Bull heeft qua pakket een
voorsprong, de coureur daarbij inbegrepen, maar het is mooi om te
proberen hen al in 2024 of het jaar erna te verslaan."

Top Headlines

Oudere Top Headlines