Hoe blijven Horner en Wolff bij Red Bull en Mercedes al zo lang onaantastbaar?
Na het afscheid van Guenther Steiner als teambaas van Haas vorige
week is het nog duidelijker dat Christian Horner en Toto Wolff de
huidige teambazen met de langste staat van dienst zijn in de
Formule 1, bij één en hetzelfde team. De eindverantwoordelijken van
Red Bull en Mercedes staan samen al 29 seizoenen aan het roer, in
een periode dat het juist helemaal niet zo makkelijk is om teambaas
te zijn van een Formule 1-team. Zoveel is wel duidelijk na alle
wisselingen bij andere team in de laatste twee jaar . Hoe hebben
Horner en Wolff, die de afgelopen jaren meermaals met elkaar
overhoop lagen, zich gevestigd als dé teambazen van de Formule 1?
Christian Horner Horner is de langstzittende teambaas in de F1 en
heeft de leiding bij Red Bull sinds het team in 2005 zijn intrede
deed in de Formule 1. Sindsdien heeft de Brit het team zien
uitgroeien tot een team dat strijdt om de zeges; extreem dominant
was in de laatste twee jaar; een tweede team op de grid heeft met
AlphaTauri én de grootste coureursacademie in de autosport heeft.
Horner heeft een belangrijke rol gespeeld bij het binnenhalen van
topontwerper Adrian Newey en heeft nauw samengewerkt met
motorsportadviseur Helmut Marko om het merk Red Bull tot een succes
te maken. Zeven coureurstitels in negentien seizoenen is een
verbazingwekkend aantal voor elk team dat de F1 betreedt, laat
staan voor een team dat geen motorfabrikant is en zodoende (soms)
een motor van een rivaal moet afnemen. Een state-of-the-art
engineering-campus in Milton Keynes heeft onlangs een nieuwe plek
gemaakt voor de Red Bull Powertrains, omdat het team begint aan een
ambitieus motorontwikkelingsproject in samenwerking met Ford.
Horner is de drijvende kracht achter het initiatief, waarmee het
team in 2026 zal gaan racen in de Formule 1. De status van Red Bull
als grootmacht in de sport is natuurlijk deels te danken aan Red
Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, maar daarnaast heeft Horner er
veel baat bij en verhoogt ook zijn status als iemand die duidelijke
standpunten in neemt binnen de Formule 1. Zijn antwoorden aan de
media zijn altijd goed doordacht, bondig geformuleerd en vaak
doordringend. Een mooi voorbeeld daarvan was zijn reactie op de
gevolgen van de overschrijding van het budgetplafond voor 2021. De
manier waarop Horner om kon gaan met constante mediadruk en alles
op zijn schouders kon nemen om het succes van dat seizoen op het
circuit te laten doorschijnen, was een masterclass in leiderschap.
Het is moeilijk voor te stellen dat er een breuk zou komen tussen
Horner en Red Bull, ondanks geruchten in de afgelopen jaren over
gesprekken met Ferrari. Toto Wolff Wolff maakte in 2013 de overstap
van Williams naar Mercedes, waar hij in 2014 teambaas werd, als
opvolger van Ross Brawn. Het van oorsprong Duitse team heeft de
afgelopen tien seizoenen met Wolff aan het roer spectaculaire
successen geboekt met zeven rijderstitels (zes voor Lewis Hamilton,
één voor Nico Rosberg) en acht constructeurstitels in die periode.
Wat Wolff heeft neergezet is een winnende cultuur bij het team.
Hoewel er in de afgelopen twee seizoenen slechts één overwinning is
behaald, heeft Wolff de rest van het team luidkeels aangemoedigd om
te groeien en heeft hij een sleutelrol gespeeld in het behouden van
Hamilton als onderdeel van het team. Dit inclusief de verschillende
initiatieven die erop gericht zijn om de maatschappelijke problemen
aan te pakken die de Britse coureur na aan het hart liggen. Wolffs
lange staat van dienst betekent, net als bij Horner, dat hij zich
heeft gevestigd als een leidende stem als het gaat om politieke
zaken in de sport. Desondanks komen de twee vaak met elkaar in
botsing als ze gevoelige onderwerpen bespreken. De vergadering van
de teambazen bij Canadese Grand Prix, die in Netflix's Drive to
Survive werd besproken, is daar een goed voorbeeld van. Er zijn de
afgelopen jaren geruchten geweest dat Wolff de leiding uit handen
zou geven, iets waar hij zelf op zinspeelde. Maar hij heeft toch
tot en met 2026 bijgetekend. Zowel Horner als Wolff hebben zichzelf
neergezet als de benchmark als het gaat om het leiden van een team
in de F1. Elke teambaas die ook maar in de buurt komt van de impact
die zij op hun respectievelijke teams hebben gehad, kan als
succesvol worden beschouwd.
week is het nog duidelijker dat Christian Horner en Toto Wolff de
huidige teambazen met de langste staat van dienst zijn in de
Formule 1, bij één en hetzelfde team. De eindverantwoordelijken van
Red Bull en Mercedes staan samen al 29 seizoenen aan het roer, in
een periode dat het juist helemaal niet zo makkelijk is om teambaas
te zijn van een Formule 1-team. Zoveel is wel duidelijk na alle
wisselingen bij andere team in de laatste twee jaar . Hoe hebben
Horner en Wolff, die de afgelopen jaren meermaals met elkaar
overhoop lagen, zich gevestigd als dé teambazen van de Formule 1?
Christian Horner Horner is de langstzittende teambaas in de F1 en
heeft de leiding bij Red Bull sinds het team in 2005 zijn intrede
deed in de Formule 1. Sindsdien heeft de Brit het team zien
uitgroeien tot een team dat strijdt om de zeges; extreem dominant
was in de laatste twee jaar; een tweede team op de grid heeft met
AlphaTauri én de grootste coureursacademie in de autosport heeft.
Horner heeft een belangrijke rol gespeeld bij het binnenhalen van
topontwerper Adrian Newey en heeft nauw samengewerkt met
motorsportadviseur Helmut Marko om het merk Red Bull tot een succes
te maken. Zeven coureurstitels in negentien seizoenen is een
verbazingwekkend aantal voor elk team dat de F1 betreedt, laat
staan voor een team dat geen motorfabrikant is en zodoende (soms)
een motor van een rivaal moet afnemen. Een state-of-the-art
engineering-campus in Milton Keynes heeft onlangs een nieuwe plek
gemaakt voor de Red Bull Powertrains, omdat het team begint aan een
ambitieus motorontwikkelingsproject in samenwerking met Ford.
Horner is de drijvende kracht achter het initiatief, waarmee het
team in 2026 zal gaan racen in de Formule 1. De status van Red Bull
als grootmacht in de sport is natuurlijk deels te danken aan Red
Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz, maar daarnaast heeft Horner er
veel baat bij en verhoogt ook zijn status als iemand die duidelijke
standpunten in neemt binnen de Formule 1. Zijn antwoorden aan de
media zijn altijd goed doordacht, bondig geformuleerd en vaak
doordringend. Een mooi voorbeeld daarvan was zijn reactie op de
gevolgen van de overschrijding van het budgetplafond voor 2021. De
manier waarop Horner om kon gaan met constante mediadruk en alles
op zijn schouders kon nemen om het succes van dat seizoen op het
circuit te laten doorschijnen, was een masterclass in leiderschap.
Het is moeilijk voor te stellen dat er een breuk zou komen tussen
Horner en Red Bull, ondanks geruchten in de afgelopen jaren over
gesprekken met Ferrari. Toto Wolff Wolff maakte in 2013 de overstap
van Williams naar Mercedes, waar hij in 2014 teambaas werd, als
opvolger van Ross Brawn. Het van oorsprong Duitse team heeft de
afgelopen tien seizoenen met Wolff aan het roer spectaculaire
successen geboekt met zeven rijderstitels (zes voor Lewis Hamilton,
één voor Nico Rosberg) en acht constructeurstitels in die periode.
Wat Wolff heeft neergezet is een winnende cultuur bij het team.
Hoewel er in de afgelopen twee seizoenen slechts één overwinning is
behaald, heeft Wolff de rest van het team luidkeels aangemoedigd om
te groeien en heeft hij een sleutelrol gespeeld in het behouden van
Hamilton als onderdeel van het team. Dit inclusief de verschillende
initiatieven die erop gericht zijn om de maatschappelijke problemen
aan te pakken die de Britse coureur na aan het hart liggen. Wolffs
lange staat van dienst betekent, net als bij Horner, dat hij zich
heeft gevestigd als een leidende stem als het gaat om politieke
zaken in de sport. Desondanks komen de twee vaak met elkaar in
botsing als ze gevoelige onderwerpen bespreken. De vergadering van
de teambazen bij Canadese Grand Prix, die in Netflix's Drive to
Survive werd besproken, is daar een goed voorbeeld van. Er zijn de
afgelopen jaren geruchten geweest dat Wolff de leiding uit handen
zou geven, iets waar hij zelf op zinspeelde. Maar hij heeft toch
tot en met 2026 bijgetekend. Zowel Horner als Wolff hebben zichzelf
neergezet als de benchmark als het gaat om het leiden van een team
in de F1. Elke teambaas die ook maar in de buurt komt van de impact
die zij op hun respectievelijke teams hebben gehad, kan als
succesvol worden beschouwd.
