Mercedes ziet fouten in en komt met compleet andere auto voor 2024

Mercedes domineerde de Formule van 2014 tot en met 2021. Een
ijzersterke motor en een efficiënt aerodynamisch pakket hielpen de
Duits-Britse renstal aan acht constructeurs- en zeven rijderstitels
in die periode. Vanaf 2022 ging het bergafwaarts met het team van
Lewis Hamilton en George Russell. Het team sloeg de plank compleet
mis toen de nieuwe F1-reglementen van kracht gingen. Mercedes
presenteerde - in tegenstelling tot haar concurrenten - een auto
zonder sidepods. Gaaf om te zien, minder gaaf voor de resultaten,
zo bleek al na een handjevol raceweekenden. Mercedes-kopstuk James
Allison geeft toe dat het team een verkeerde richting had gekozen
en is ervan overtuigd dat het team inmiddels wél het juiste pad
bewandelt, zo vertelt hij in een interview met Sky Sports. Verschil
in mening Allison legt uit dat hij uit de wereld wil helpen dat het
'concept' van Mercedes niet klopte. "Voor een designer heeft een
'concept' niets te maken met de auto. Het gaat om het proces en hoe
je kijkt naar wat wel en geen positieve invloed heeft op de
prestaties. Het is de methode waarbij je kijkt naar alle kleine
details op de auto en doorpakt met datgene dat de rondetijd
verbetert. De auto zelf is daar slechts een resultaat van." Hij
vervolgt: "Dus als je tegen ons praat over het concept, dan zijn
wij in de veronderstelling dat je denkt dat onze windtunnel niet
efficiënt is of iets dergelijks. En ja, de manier waarom we de
luchtstroom van onze auto simuleerden klopte niet, maar dat is
inmiddels opgelost." "Dus, natuurlijk hebben de afgelopen twee jaar
van ons gevraagd om onze aanpak en methodologie aan te passen, ons
concept, zogezegd, en als gevolg daarvan zal de hardware (Mercedes
W15, red.) die aan de andere kant daaruit voortkomt
noodzakelijkerwijs verschillend zijn. Dit omdat deze wordt bepaald
door andere beslissingen en andere meningen over wat belangrijk is
en wat niet." Sidepods van (grote) invloed op prestaties? "Het
spijt me, maar ik zie de wereld niet helemaal op dezelfde manier
als jullie. Voor mij is een sidepod geen concept", besluit Allison.
"We hebben zeker een bepaalde koers gekozen voor onze auto en ik
zou zeggen dat dit vanaf de punt van de neus tot helemaal achteraan
de staart was. Dat was inderdaad geen competitieve koers. Het meest
opvallende visuele aspect daarvan waren onze sidepods, maar deze
waren zeker niet de doorslaggevende factor (in de tegenvallende
prestaties, red.)" "De auto was niet correct van voor naar achter
en dat is iets waar we mee hebben moeten leren omgaan - dat heeft
langer geduurd dan we zouden hebben gewild." "Maar de sidepods zijn
misschien symbolisch voor een team dat een beetje te lang heeft
moeten uitzoeken welke richting de juiste was, maar zeker niet het
onderscheidende kenmerk dat ons lot bezegelde", aldus de 55-jarige
Brit. Mercedes presenteert de W15 op Valentijnsdag - 14 februari
2024.

Top Headlines

Oudere Top Headlines