Brown klaar met samenwerking Red Bull en AlphaTauri: "Dan ben je geen constructeur"

Het is al een tijdje duidelijk dat Zak Brown en McLaren niet blij
zijn met de intensieve samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri.
Brown liet zich er al eerder over uit in een lange brief. Maar wat
is er nu precies aan de hand? Het zit zo: AlphaTauri koopt vanaf
2024 zoveel mogelijk onderdelen van Red Bull en werkt intensief met
de hoofdmacht samen op allerlei vlakken. Brown vindt dat
'schadelijk' en benadrukt dat de regels aangepast moeten worden, zo
vertelt de CEO tegen onder meer RacingNews365. "Ik denk dat alle
regels heel duidelijk zijn, maar ze verdienen een herziening en
aanpassingen", vertelt Brown. "Het mede-eigenaarschap is gedateerd
als er gekeken wordt naar de redenen waarom ze zijn ingevoerd.
Jaren geleden, voor de budgetcap en toen er een groot verschil zat
tussen de budgetten van bijvoorbeeld McLaren, Mercedes en Force
India, werd het ingevoerd om kleinere teams te helpen. Nu hebben we
een budgetcap, waardoor er financieel een gelijker speelveld is
ontstaan. En daarom moeten we de eerlijkheid voor de sport en de
fans behouden." "Ze profiteren allebei" Brown laat in duidelijke
bewoordingen weten dat Red Bull en AlphaTauri die eerlijkheid
ondermijnen. "Dat teams samenwerken, gaat volgens mij tegen de
definitie van een constructeur in. Bovendien helpt het niet alleen
het B-team, maar ook het A-team. Het gaat niet om het voordeel voor
één team. Ze profiteren allebei en volgens mij is er geen andere
grote sport die dat toestaat." De Amerikaan vergelijkt het met het
voetbal. "Stel je voor dat een A- en B-team tegen elkaar spelen op
de laatste speeldag van de Premier League en het B-team degradeert
als ze verliezen. Dat is geen positie waar je je als sport in wil
bevinden. De fans vragen zich af wat er gebeurt op het speelveld en
of het eerlijk is. Dus je hebt de regels, die als het aan mij ligt
snel bekeken moeten worden. Ik weet niet wie de grenzen opzoekt
rond regels met een lange historie. Dat gaat niet alleen om
samenwerkingen met B-teams, maar ook heel wat andere regels. Ik
vind simpelweg dat de regels snel besproken moeten worden zodat we
tien onafhankelijke constructeurs hebben."

Top Headlines

Oudere Top Headlines