Hoe Verstappen een voorkeurspositie heeft afgedwongen binnen Red Bull

De Formule 1 mag dan een teamsport zijn, het zijn vaak de coureurs
die lovende reacties van de miljoenen kijkers verkrijgen. Toch zijn
de coureurs ook verplicht om hun uiterste best te doen voor het
team. Het is tenslotte het constructeurskampioenschap dat voor het
prijzengeld en de bonussen van de fabrieksmedewerkers zorgt. Vaak
kregen bepaalde coureurs een voorkeurspositie in de geschiedenis
van de Formule 1. Teamorders of voorkeursposities zorgen regelmatig
voor consternatie, omdat het de vraag is hoe eerlijk het eigenlijk
is. Bij Red Bull wordt bijvoorbeeld vaak de lijn van drievoudig
wereldkampioen Max Verstappen gevolgd, maar hoe heeft hij die
status afgedwongen in de afgelopen jaren? Het jaar 2018 In de
podcast Secrets of Success ging Red Bull-teambaas Christian Horner
in op de situatie bij zijn team. Volgens de Brit is het logisch dat
Verstappen veel krediet heeft. "Het is onvermijdelijk in elke
sport, denk ik", stelt Horner. "Max kwam bij ons als tiener en is
nu wereldkampioen. Hetzelfde zie je bij Lewis Hamilton. Hij is de
succesvolste coureur aller tijden en heeft meer invloed binnen
Mercedes dan George Russell. Zijn waarde voor het team is
aanzienlijk groter. Natuurlijk zijn er bepaalde privileges die je
als sterspeler mag hebben. Desondanks maakt diegene deel uit van
een team en is er geen ruimte voor een machtspositie. Op dat moment
wordt hij groter dan het team." Horner legt stiekem de situatie van
Verstappen glashelder uit. De Nederlander is duidelijk de nummer
één bij Red Bull, zeker gezien zijn prestaties van de afgelopen
drie seizoenen. Teamgenoot Sergio Perez kwam niet echt in de buurt
van Verstappen, die drie keer glorieus wereldkampioen werd en zo nu
en dan de Mexicaan alle hoeken van de baan liet zien. Toch heeft
Verstappen die status ook moeten verdienen. Het jaar 2018 lijkt
daar een cruciale rol in te hebben gespeeld. Dat jaar ging
Verstappen zijn derde seizoen bij Red Bull in, met Daniel Ricciardo
aan zijn zijde. Het goedlachse duo zat dicht bij elkaar qua
prestaties en moest flink in de achtervolging op Mercedes. De
Zilverpijlen beschikten over verreweg de snelste auto van het veld
en aan het begin van het seizoen maakte Verstappen een aantal
cruciale foutjes. Mooie klasseringen vielen in het water in China,
Azerbeidzjan - waar hij crashte met Ricciardo - en Monaco, wat
uiteraard voor extra druk zorgde. In de daaropvolgende periode zou
het echter wel zijn kant op vallen... Betere prestaties en vertrek
Ricciardo Verstappen ging beter en beter presteren en liet zo zijn
ongekende talent weer zien. Ondertussen was Ricciardo, die toch ook
een flinke staat van dienst had opgebouwd binnen het Red Bull-team,
in onderhandeling over een nieuw contract. De Australiër zag echter
lijdzaam toe hoe zijn eisen niet volledig ingewilligd werden en
Verstappen wél een fikse verlenging kreeg. Red Bull leek dus op een
toekomst met Verstappen te bouwen. Ricciardo zou uiteindelijk naar
Renault vertrekken. En de combinatie van betere prestaties en het
vertrek van Ricciardo lijken aan de basis van Verstappens
voorkeurspositie te staan. Pierre Gasly, Alex Albon en Perez beten
zich allemaal stuk op de prestaties van de Nederlander, die de
lessen van 2018 meenam in zijn ontwikkeling. Het ruwe talent was er
altijd al, maar vanaf midden 2018 is Verstappen ook een stuk
constanter én rustiger geworden. Ging de samenwerking met Honda
gelijk goed in 2019? Nee, maar Verstappen was wel een stuk rustiger
dan de jaren ervoor en wachtte zijn kansen rustig af. De tekst gaat
verder onder de afbeelding. Voorkeursbehandeling kan gevaarlijk
zijn Zijn constante prestaties werden ook nog eens omgezet in
overwinningen én titels, waardoor Red Bull nu het volste vertrouwen
in de Nederlander heeft. Tel daar zijn rol achter de schermen bij
op - iedereen lijkt met hem weg te lopen bij Red Bull - en je komt
uit bij de positie waar Verstappen zich nu in bevindt. Daar kan
Perez uiteraard van alles van vinden, maar de stopwatch laat zien
wie de eerste coureur hoort te zijn. Teamorders zijn uiteraard wel
gevaarlijk aan het begin van het seizoen. Neem begin 2023, waar
Verstappen en Perez in de beginfase de overwinningen netjes
verdeelden. Na vier races was de stand 2-2 en leek het er eventjes
op dat Perez wat langer kon aanhaken. De Mexicaan bleek ijdele hoop
te hebben, maar Red Bull kan het zich op zo'n moment niet
veroorloven om in te grijpen en Verstappen voor te trekken. Je bent
zo goed als je laatste race en je moet blijven presteren. Voor
Verstappen is dat niet anders. Feit is wel dat hij nu op zijn Red
Bull-troon zit en er veel moet gebeuren om hem eraf te stoten.

Top Headlines

Oudere Top Headlines