Kan McLaren de dominantie van Verstappen en Red Bull stoppen in 2024?

Als je naar het aantal gescoorde punten tussen de Grand Prix van
Oostenrijk en Abu Dhabi kijkt, scoorde Lando Norris de meeste
WK-punten, op Max Verstappen na. Hoewel velen McLaren afschreven
aan het begin van 2023, temperde het team haar verwachtingen voor
het seizoen door toe te geven dat ze hun doelen voor het nieuwe
jaar niet hadden gehaald. Dat was terug te zien in hun resultaten
op de baan, toen ze raceten met een verouderde auto, tegen teams
die wekenlang aan de bolide hadden gewerkt in een poging om vroeg
in de prijzen te vallen. Teambaas Andrea Stella benadrukt het
'onsamenhangende' karakter van het team aan het begin van vorig
jaar voortkwam uit het vertrek van bijna het hele technische
managementteam: "De cijfers vertelden ons al dat we het zelfs
conceptueel moeilijk kregen. We wisten dat we het concept van de
auto laat moesten veranderen," vertelde Stella aan de media,
waaronder RacingNews365 . "We zagen dat de concepten die we volgden
ons niet ver zouden brengen op het gebied van aerodynamische
ontwikkeling. Er waren een aantal elementen in de manier waarop het
team op dat moment met elkaar omging, die een beetje onsamenhangend
waren en die met elkaar in overeenstemming moesten worden gebracht.
We moesten naar een effectievere organisatiestructuur evolueren."
Zoals veel andere dingen Het is vaker voorgekomen dat geduld betere
tijden oplevert. Toen McLaren haar transformerende upgrade
introduceerde tijdens de GP van Oostenrijk, was het verschil meteen
zichtbaar: Norris werd vierde, terwijl Oscar Piastri zestiende werd
in de bolide zonder upgrade. Het duurde niet lang voordat ze om
podiumplaatsen en raceoverwinningen konden strijden. Het team
ontpopte zich als een geloofwaardige bedreiging voor Red Bull,
boven Mercedes en Ferrari. McLaren heeft flink geïnvesteerd in een
nieuwe windtunnel, die vorig jaar in gebruik werd genomen. De
stemming in het kamp is optimistisch na de sterke finish van vorig
jaar. Het momentum vasthouden McLaren blonk vorig jaar uit in de
effectiviteit van de updates, vooral na de introductie van een
nieuw pakket in Singapore. Hoewel het team de zege aan Carlos Sainz
moest laten, blonken ze later uit tijdens de 'snelle' Grands Prix
van Japan en Brazilië. Stella maakte duidelijk dat het team "deze
richting wil behouden" voor volgend jaar, hoewel dat misschien
makkelijker gezegd is dan gedaan, aangezien Red Bull de RB19 vorig
jaar nauwelijks heeft geüpdatet. Als Red Bull weer een flinke stap
zet met de RB20 en zo het toch al dominante pakket opnieuw
verbetert, moet McLaren in de loop van de winter veel tijd vinden,
ook omdat Mercedes en Ferrari snel weer om titels willen strijden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding. McLaren is er in geslaagd
om een stijgende lijn in te zetten McLaren is er vorig jaar in
geslaagd het talent van "hoog niveau" uit de binnenste cirkel van
Red Bull te halen. Rob Marshall, een voormalig kopstuk van Red
Bull, begon namelijk op 1 januari bij McLaren. Hij overzag niet
alleen het succes van Red Bull in de jaren van Sebastian Vettel en
Max Verstappen, maar maakte ook deel uit van Renault toen ze in
2005 en 2006 titels pakten met Fernando Alonso. Het lijkt erop dat
McLaren een solide basis heeft gevonden voor de bolide van 2024,
omdat ze nu intern gebruik kunnen maken van een veel effectiever
ontwerpproces. "Wat ik kan zeggen in vergelijking met waar we nu
staan, is dat deze ontwikkelingskoersen absoluut lineair zijn
geweest", aldus Stella. "Of ze steil genoeg zijn om mee te dingen
naar het podium, zullen we op de baan zien. Maar we zijn er zeker
in geslaagd om op elk gebied goede ideeën te blijven genereren en
goede interacties in het team te hebben, met duidelijkheid over wie
wat doet. Het lijkt allemaal veel beter te gaan." Ook de nieuwe
windtunnel helpt bij de groei die het team nu doormaakt:
"Tegelijkertijd moeten we deze middelen, waar we nu pas gebruik van
maken, toevoegen. Deze auto is vanaf september ontwikkeld in de
nieuwe windtunnel van het MTC, wat technisch gezien een groot
voordeel is. Hij wordt getest in de nieuwe simulator en sinds 2
januari zijn er belangrijke krachten bij in de vorm van Rob
Marshall en David Sanchez. Dus we staan er absoluut sterker voor
dan 12 maanden geleden." De race naar perfectie Een deel van de
dominantie van Red Bull kwam voort uit hun pure perfectie in de
verschillende raceweekend. Het was zelden een makkelijke situatie
voor Verstappen en Sergio Perez, want ze moesten allebei gedurende
het hele raceweekend uitdagingen overwinnen om het volledige
potentieel van de RB19 te bereiken. Red Bull liet ook nooit een
steek vallen tijdens de pitstops, wat uiteindelijk leidde tot een
supersnelle stop in Hongarije (1,98 seconden voor Perez), iets wat
we allemaal voor onmogelijk hielden vanwege de zwaardere 18-inch
banden. Er was maar één ander team dat een snellere pitstop wist te
maken: McLaren. Tijdens de zinderende Grand Prix van Qatar
produceerden ze een stop van 1.80 seconden voor Lando Norris. Het
is onwaarschijnlijk dat het team dit bij elke race dit seizoen zal
laten zien, maar het is wel het niveau van perfectie dat nodig is
om de laatste tienden te pakken en posities te winnen wanneer het
erop aankomt. Met capabele coureurs als Norris en Oscar Piastri
maakt McLaren een kans om de vorm van Red Bull het meest te
verstoren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines