Haas ziet kans op sterke seizoensstart somber in: "Zijn zo laat begonnen"
Haas werd laatste in het constructeurskampioenschap in 2023, met
twaalf behaalde WK-punten. Met twee ervaren coureurs in huis lukte
het niet om meer uit het seizoen te halen: de auto bleek niet
competitief genoeg en kwam bovendien bekend te staan als een echte
'bandenvreter'. Het werd dus tijd voor een andere koers. In oktober
werd de hoop gevestigd op een nieuwe upgrade in Austin, terwijl
andere teams al bezig waren met de ontwikkelingen van de bolides
voor 2024. De updates van Haas zouden uiteindelijk niet het
gewenste resultaat opleveren. Vervolgens werd in januari 2024
bekendgemaakt dat Ayao Komatsu de taken van teambaas van Guenther
Steiner bij het team overneemt. De Japanner was betrokken bij de
ontwikkeling van de nieuwe bolide en stelt dat er steeds meer
duidelijk wordt voor het team. Toch is dat nog niet alles. "Ik denk
niet dat we alles begrijpen", legt Komatsu uit aan Formula 1. "Maar
ik denk wel dat we een aanzienlijk deel begrijpen. Maar dan nog,
het enige bewijs is of we een auto kunnen maken die met dat
probleem kan omgaan. Dus ik vind het niet leuk om hier te zitten en
te zeggen dat we het 100% begrijpen. We hebben een redelijk idee
waarom én waar we ons op moeten richten." Dubbele shakedown De
nieuwe Haas-bolide zal op 11 februari voor het eerst op het circuit
te bewonderen zijn. In Silverstone wordt de auto aan een shakedown
onderworpen. Haas heeft ervoor gekozen om ook een tweede shakedown
in te zetten. Die wordt in Bahrein afgewerkt, twee dagen voor de
testdagen daadwerkelijk beginnen. De bolide van 2024 is in ieder
geval beter dan die van 2023. Maar of dat genoeg is om de
concurrentie bij te houden? "De auto van '24 is een duidelijke
stap, maar ik denk niet dat hij goed genoeg is ten opzichte van de
concurrentie. We zijn zo laat begonnen", geeft de Japanner eerlijk
toe. "We hebben het concept ook zo laat veranderd en door de
Austin-upgrade hebben we onze middelen een beetje verlegd. Ik ben
realistisch over de auto die we in Bahrein inzetten, maar niet
negatief." De nieuwe teambaas benadrukt dat het niet ligt aan de
mensen die voor het team werken. "Het is niet de schuld van onze
engineers, onze jongens. Het zijn goede mensen. Voor mij is het
belangrijkste dat wat voor auto we ook zien in Bahrein, wat voor
problemen we ook zien, we het proberen te begrijpen en van daaruit
verder gaan als team." "We zijn een klein team, zoals je weet. We
moeten als één team bewegen, anders maken we geen schijn van kans.
Het is een stap vooruit. Is het goed genoeg? Nee. Maar wat we vanaf
dat punt doen, is hoe we kunnen laten zien dat we het team kunnen
verbeteren of niet", zo sluit de Japanner af.
twaalf behaalde WK-punten. Met twee ervaren coureurs in huis lukte
het niet om meer uit het seizoen te halen: de auto bleek niet
competitief genoeg en kwam bovendien bekend te staan als een echte
'bandenvreter'. Het werd dus tijd voor een andere koers. In oktober
werd de hoop gevestigd op een nieuwe upgrade in Austin, terwijl
andere teams al bezig waren met de ontwikkelingen van de bolides
voor 2024. De updates van Haas zouden uiteindelijk niet het
gewenste resultaat opleveren. Vervolgens werd in januari 2024
bekendgemaakt dat Ayao Komatsu de taken van teambaas van Guenther
Steiner bij het team overneemt. De Japanner was betrokken bij de
ontwikkeling van de nieuwe bolide en stelt dat er steeds meer
duidelijk wordt voor het team. Toch is dat nog niet alles. "Ik denk
niet dat we alles begrijpen", legt Komatsu uit aan Formula 1. "Maar
ik denk wel dat we een aanzienlijk deel begrijpen. Maar dan nog,
het enige bewijs is of we een auto kunnen maken die met dat
probleem kan omgaan. Dus ik vind het niet leuk om hier te zitten en
te zeggen dat we het 100% begrijpen. We hebben een redelijk idee
waarom én waar we ons op moeten richten." Dubbele shakedown De
nieuwe Haas-bolide zal op 11 februari voor het eerst op het circuit
te bewonderen zijn. In Silverstone wordt de auto aan een shakedown
onderworpen. Haas heeft ervoor gekozen om ook een tweede shakedown
in te zetten. Die wordt in Bahrein afgewerkt, twee dagen voor de
testdagen daadwerkelijk beginnen. De bolide van 2024 is in ieder
geval beter dan die van 2023. Maar of dat genoeg is om de
concurrentie bij te houden? "De auto van '24 is een duidelijke
stap, maar ik denk niet dat hij goed genoeg is ten opzichte van de
concurrentie. We zijn zo laat begonnen", geeft de Japanner eerlijk
toe. "We hebben het concept ook zo laat veranderd en door de
Austin-upgrade hebben we onze middelen een beetje verlegd. Ik ben
realistisch over de auto die we in Bahrein inzetten, maar niet
negatief." De nieuwe teambaas benadrukt dat het niet ligt aan de
mensen die voor het team werken. "Het is niet de schuld van onze
engineers, onze jongens. Het zijn goede mensen. Voor mij is het
belangrijkste dat wat voor auto we ook zien in Bahrein, wat voor
problemen we ook zien, we het proberen te begrijpen en van daaruit
verder gaan als team." "We zijn een klein team, zoals je weet. We
moeten als één team bewegen, anders maken we geen schijn van kans.
Het is een stap vooruit. Is het goed genoeg? Nee. Maar wat we vanaf
dat punt doen, is hoe we kunnen laten zien dat we het team kunnen
verbeteren of niet", zo sluit de Japanner af.
