Laatste Mercedes-deals moeten Hamilton helpen F1-geschiedenis te schrijven
Toen Mercedes halverwege 2023 besloot om wijzigingen door te
voeren, wist je dat er iets niet pluis was achter de schermen. Mike
Elliott, in 2021 de opvolger van James Allison als technisch
directeur, werd overgeplaatst naar de bredere rol van Chief
Technical Officer. Het werd gezien als een degradatie na de mindere
prestaties van Mercedes in 2022 en 2023. Elliot zou Mercedes zes
maanden later verlaten en zo een elfjarige periode afsluiten. Hij
werd vaak als schuldige aangewezen vanwege de mindere vorm, vooral
omdat hij de leiding had over de ontwikkelingsrichting van de W13
en W14. Het team nam risico's op basis van hun gegevens in de
windtunnel, maar de bolide bleek een nachtmerrie op de baan.
Mercedes was tot nu toe niet in staat om Red Bull uit te dagen.
Elliott was zich zodanig bewust van de problemen, dat hij de
leiding had over de herziening van de technische organisatie en
besloot om op zijn eigen voorwaarden terug te treden. Allison
keerde terug als technisch directeur en zo werd zijn lot bezegeld.
De recente contractverlenging van Allison zorgt ervoor dat Mercedes
nu de toekomst van een belangrijk technisch kopstuk heeft
veiliggesteld. Tel daar de driejarige contractverlenging van
teambaas Toto Wolff bij op en de stabiliteit is terug bij Mercedes.
Maar welke voordelen heeft dat nou? Allison is de sleutel tot de
wederopbouw Mercedes probeert uit het dal te klimmen na een seizoen
zonder overwinningen. 2023 werd één van de slechtste jaren sinds de
overname van Brawn GP in 2010 en de coureurs zullen ongetwijfeld
meer verwachten. Lewis Hamilton heeft een flinke staat van dienst
opgebouwd en wil over een winnende auto beschikken, terwijl het
team ook aan George Russell moet bewijzen dat hij zijn eerste
wereldtitel met Mercedes kán pakken. Allison beschikt over een
schat aan F1-ervaring als zijn tijd bij Mercedes niet wordt
meegerekend. Hij begon in de jaren '90 aan zijn F1-avontuur en
pakte rijders- en constructeurstitels bij Renault en Ferrari.
Mercedes zag de afgelopen drie jaar heel wat belangrijke pionnen
vertrekken en daarom is het zo belangrijk dat Allison voor de
broodnodige stabiliteit zorgt. Allison staat bekend als een
effectieve spreker. Dat blijkt bijvoorbeeld ook wel uit zijn
vermogen om technische onderwerpen kort en bondig uit te leggen in
video's van Mercedes. In het huidige tijdperk, de budget cap en
testbeperkingen spelen tegenwoordig een hoofdrol, is een effectief
beheer van middelen zeer belangrijk om een dipje te boven te komen.
Daar is Allison dus goed in en Aston Martin en McLaren lieten al
zien dat een ommekeer mogelijk is. Daar komt bij dat Red Bull, de
dominerende factor van 2023, verwacht dat ze kleinere stapjes gaan
zetten. Christian Horner en Max Verstappen gaven al eens aan dat
het veld sneller naar elkaar toe gaat groeien binnen de huidige
reglementen. Mercedes wil een ommekeer bewerkstelligen met de W15
en stabiliteit in de technische top draagt daar meestal aan bij.
Wat gaat Hamilton doen? Het contract van Allison is niet de enige
lange termijnverbintenis binnen Mercedes. Teambaas Toto Wolff
maakte recent bekend dat hij nog drie jaar aanblijft en stelde ook
dat hij én Hamilton allebei de wens hebben om een achtste
wereldtitel binnen te halen. Het is echter wel de vraag wat
Hamilton gaat doen. Het is zeker dat Wolff en Allison er nog zijn
als de nieuwe, revolutionaire reglementen ingaan in 2026, maar de
verbintenis van Hamilton loopt eind 2025 af. Veel zal afhangen van
de prestaties in 2024 en 2025. De contractverlengingen van Wolff en
Allison, toch twee mannen die het vertrouwen van Hamilton genieten,
kunnen zijn beslissing beïnvloeden, maar het is echt niet zeker dat
Hamilton aanblijft als hij nog twee jaar moet aanmodderen. Toch
liet hij wel zien over het vuur te beschikken als hij een kans
ziet. Zijn blije uitbarsting in Hongarije, waar hij pole pakte, en
het optimisme over de Mercedes-updates zijn daar goede voorbeelden
van. Een ding is zeker: de stabiliteit binnen Mercedes kan Hamilton
in een goede positie brengen om die felbegeerde titel te pakken. Nu
nog de juiste bolide verkrijgen.
voeren, wist je dat er iets niet pluis was achter de schermen. Mike
Elliott, in 2021 de opvolger van James Allison als technisch
directeur, werd overgeplaatst naar de bredere rol van Chief
Technical Officer. Het werd gezien als een degradatie na de mindere
prestaties van Mercedes in 2022 en 2023. Elliot zou Mercedes zes
maanden later verlaten en zo een elfjarige periode afsluiten. Hij
werd vaak als schuldige aangewezen vanwege de mindere vorm, vooral
omdat hij de leiding had over de ontwikkelingsrichting van de W13
en W14. Het team nam risico's op basis van hun gegevens in de
windtunnel, maar de bolide bleek een nachtmerrie op de baan.
Mercedes was tot nu toe niet in staat om Red Bull uit te dagen.
Elliott was zich zodanig bewust van de problemen, dat hij de
leiding had over de herziening van de technische organisatie en
besloot om op zijn eigen voorwaarden terug te treden. Allison
keerde terug als technisch directeur en zo werd zijn lot bezegeld.
De recente contractverlenging van Allison zorgt ervoor dat Mercedes
nu de toekomst van een belangrijk technisch kopstuk heeft
veiliggesteld. Tel daar de driejarige contractverlenging van
teambaas Toto Wolff bij op en de stabiliteit is terug bij Mercedes.
Maar welke voordelen heeft dat nou? Allison is de sleutel tot de
wederopbouw Mercedes probeert uit het dal te klimmen na een seizoen
zonder overwinningen. 2023 werd één van de slechtste jaren sinds de
overname van Brawn GP in 2010 en de coureurs zullen ongetwijfeld
meer verwachten. Lewis Hamilton heeft een flinke staat van dienst
opgebouwd en wil over een winnende auto beschikken, terwijl het
team ook aan George Russell moet bewijzen dat hij zijn eerste
wereldtitel met Mercedes kán pakken. Allison beschikt over een
schat aan F1-ervaring als zijn tijd bij Mercedes niet wordt
meegerekend. Hij begon in de jaren '90 aan zijn F1-avontuur en
pakte rijders- en constructeurstitels bij Renault en Ferrari.
Mercedes zag de afgelopen drie jaar heel wat belangrijke pionnen
vertrekken en daarom is het zo belangrijk dat Allison voor de
broodnodige stabiliteit zorgt. Allison staat bekend als een
effectieve spreker. Dat blijkt bijvoorbeeld ook wel uit zijn
vermogen om technische onderwerpen kort en bondig uit te leggen in
video's van Mercedes. In het huidige tijdperk, de budget cap en
testbeperkingen spelen tegenwoordig een hoofdrol, is een effectief
beheer van middelen zeer belangrijk om een dipje te boven te komen.
Daar is Allison dus goed in en Aston Martin en McLaren lieten al
zien dat een ommekeer mogelijk is. Daar komt bij dat Red Bull, de
dominerende factor van 2023, verwacht dat ze kleinere stapjes gaan
zetten. Christian Horner en Max Verstappen gaven al eens aan dat
het veld sneller naar elkaar toe gaat groeien binnen de huidige
reglementen. Mercedes wil een ommekeer bewerkstelligen met de W15
en stabiliteit in de technische top draagt daar meestal aan bij.
Wat gaat Hamilton doen? Het contract van Allison is niet de enige
lange termijnverbintenis binnen Mercedes. Teambaas Toto Wolff
maakte recent bekend dat hij nog drie jaar aanblijft en stelde ook
dat hij én Hamilton allebei de wens hebben om een achtste
wereldtitel binnen te halen. Het is echter wel de vraag wat
Hamilton gaat doen. Het is zeker dat Wolff en Allison er nog zijn
als de nieuwe, revolutionaire reglementen ingaan in 2026, maar de
verbintenis van Hamilton loopt eind 2025 af. Veel zal afhangen van
de prestaties in 2024 en 2025. De contractverlengingen van Wolff en
Allison, toch twee mannen die het vertrouwen van Hamilton genieten,
kunnen zijn beslissing beïnvloeden, maar het is echt niet zeker dat
Hamilton aanblijft als hij nog twee jaar moet aanmodderen. Toch
liet hij wel zien over het vuur te beschikken als hij een kans
ziet. Zijn blije uitbarsting in Hongarije, waar hij pole pakte, en
het optimisme over de Mercedes-updates zijn daar goede voorbeelden
van. Een ding is zeker: de stabiliteit binnen Mercedes kan Hamilton
in een goede positie brengen om die felbegeerde titel te pakken. Nu
nog de juiste bolide verkrijgen.
