De meest gênante momenten in de F1-geschiedenis
In de lange geschiedenis van de Formule 1 zijn er heel wat gênante
momenten geweest. Van matchfixing (of racefixing , zo u wilt) tot
het bespioneren van concurrenten, er is geen tekort aan
controversiële gebeurtenissen. RacingNews365 gaat terug in de tijd
en heeft een aantal van deze ongemakkelijke momenten op een rijtje
gezet. Barrichello laat Schumacher passeren voor de overwinning -
GP Oostenrijk 2002 Het is 2002. Michael Schumacher, die al twee
wereldkampioenschappen met Ferrari op zijn naam heeft staan, begon
het seizoen sterk met vier overwinningen in de eerste vijf races.
Gedurende de zesde race van het jaar, de Grand Prix van Oostenrijk,
lag zijn teamgenoot Rubens Barrichello op koers voor zijn eerste
overwinning van het jaar. Ferrari klom in de boardradio en vroeg
Barrichello om zijn teamgenoot Schumacher voorbij te laten. De
Braziliaan deed in de laatste ronde wat er van hem gevraagd werd en
Schumacher pakte de overwinning. Dit leidde tot grote
verontwaardiging van de aanwezige fans. Een nogal ongemakkelijke
podiumceremonie volgde toen Schumacher erop stond dat Barrichello
op de hoogste trede van het podium ging staan. Het team kreeg te
maken flink wat verzet, vooral omdat ze de Duitser al zo vroeg in
het seizoen voor lieten gaan. Bovendien werden teamorders verboden
na de race, maar de FIA versoepelde deze regels weer na een ander
controversieel moment tussen Fernando Alonso en Felipe Massa in
2010. Daar vroeg Ferrari cryptisch of Massa aan de kant wilde gaan.
Het leidde tot een forse boete én een versoepeling. Het
Spygate-schandaal - 2007/2008 In het Formule 1-seizoen van 2007
vond een fantastische titelstrijd plaats tussen Fernando Alonso,
Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen. De laatstgenoemde coureur ging er
uiteindelijk met de winst vandoor. Het jaar werd echter grotendeels
overschaduwd door het Spygate schandaal nadat de FIA had ontdekt
dat het team van McLaren in het bezit was van vertrouwelijke
informatie. Dat ging over de auto van Ferrari. De zaak liep een
paar maanden tot de FIA McLaren een boete oplegde van 100 miljoen
dollar. Dit is vandaag de dag nog steeds de grootste boete ooit in
de racerij. Het team uit Woking werd gediskwalificeerd uit het
constructeurskampioenschap en het chassis van 2008 moest
voorafgaand aan het seizoen naar de FIA voor onderzoek. Alonso en
Hamilton behielden hun kampioenschapspunten, maar door hun
rivaliteit binnen het team én het schandaal stapte Alonso al na één
seizoen op. Zes auto's op de baan - GP VS 2005 De Grand Prix van de
Verenigde Staten van 2005 was voor de Formule 1 een genadeklap die
pas de laatste jaren weer is hersteld. Op dat moment werkte de
koningsklasse met twee bandenleveranciers: Michelin en Bridgestone.
De banking met hoge snelheden in de laatste bocht van de
Indianapolis Motor Speedway zette de Michelin-banden zwaar onder
druk, wat resulteerde in dramatische klapbanden tijdens het
weekend. Alle auto's in het veld gingen van start voor de
formatieronde op zondag, maar na een mislukte poging om een chicane
toe te voegen in de laatste bocht, doken de Michelin-deelnemers de
pits in om zich terug te trekken. Veertien auto's verschenen dus
niet eens aan de start. Er bleven slechts zes auto's over: de
Ferrari's, Jordans en Minardi's. Ferrari reed naar een 1-2-finish
terwijl Tiago Monteiro zijn enige podium in de koningsklasse
veiligstelde. Of er iemand echt blij was? Nee, niet echt. Crashgate
- GP van Singapore 2008 De controverse rond de Grand Prix van
Singapore van 2008 kwam pas een jaar later aan het licht. Tijdens
de race crashte Nelson Piquet jr., waardoor de Safety Car werd
ingezet vlak nadat teamgenoot Alonso naar binnen was gegaan voor
nieuwe banden. Alonso won de race, de eerste van twee overwinningen
van Renault dat jaar. Nadat Piquet junior halverwege het
2009-seizoen werd ontslagen, liet de Braziliaan de FIA weten dat
hij van zijn team de opdracht had gekregen om te crashen. Renault
gaf aanvankelijk aan dat het een strafzaak tegen Piquet junior zou
beginnen, maar krabbelde al snel terug en kondigde aan dat teambaas
Flavio Briatore het team had verlaten. De FIA gaf Briatore een
levenslange straf voor zijn rol in het organiseren van de crash,
terwijl hoofdtechnicus Pat Symonds een straf van vijf jaar kreeg.
Het verbod werd echter vernietigd door het Tribunal de Grande
Instance in 2010. De kortste race in de geschiedenis - GP van
België 2021 Te midden van een hectische titelstrijd tussen Max
Verstappen en Hamilton arriveerde de Formule 1 op het beroemde
Spa-Francorchamps voor de twaalfde ronde van het
2021-kampioenschap. Zware regenval trof het circuit tijdens de
kwalificatie, wat resulteerde in een zware crash voor Lando Norris.
Op de racedag werd de regen nog heviger en werd de start meerdere
keren uitgesteld vanwege de slechte weersomstandigheden. Na meer
dan drie uur van vertragingen en opgeschorte starts begon de race
onder de safety car. Na de derde ronde werd de race afgebroken en
deelde de FIA halve punten uit, waarbij Verstappen tot winnaar werd
uitgeroepen. Het was de kortste race in de geschiedenis van de
koningsklasse, want de uitslag werd bepaald volgens de reglementen,
die het resultaat van twee ronden voorschreven. Net als de vorige
onderwerpen in dit artikel haalde de Formule 1 het nieuws, maar
niet met een goede reden.
momenten geweest. Van matchfixing (of racefixing , zo u wilt) tot
het bespioneren van concurrenten, er is geen tekort aan
controversiële gebeurtenissen. RacingNews365 gaat terug in de tijd
en heeft een aantal van deze ongemakkelijke momenten op een rijtje
gezet. Barrichello laat Schumacher passeren voor de overwinning -
GP Oostenrijk 2002 Het is 2002. Michael Schumacher, die al twee
wereldkampioenschappen met Ferrari op zijn naam heeft staan, begon
het seizoen sterk met vier overwinningen in de eerste vijf races.
Gedurende de zesde race van het jaar, de Grand Prix van Oostenrijk,
lag zijn teamgenoot Rubens Barrichello op koers voor zijn eerste
overwinning van het jaar. Ferrari klom in de boardradio en vroeg
Barrichello om zijn teamgenoot Schumacher voorbij te laten. De
Braziliaan deed in de laatste ronde wat er van hem gevraagd werd en
Schumacher pakte de overwinning. Dit leidde tot grote
verontwaardiging van de aanwezige fans. Een nogal ongemakkelijke
podiumceremonie volgde toen Schumacher erop stond dat Barrichello
op de hoogste trede van het podium ging staan. Het team kreeg te
maken flink wat verzet, vooral omdat ze de Duitser al zo vroeg in
het seizoen voor lieten gaan. Bovendien werden teamorders verboden
na de race, maar de FIA versoepelde deze regels weer na een ander
controversieel moment tussen Fernando Alonso en Felipe Massa in
2010. Daar vroeg Ferrari cryptisch of Massa aan de kant wilde gaan.
Het leidde tot een forse boete én een versoepeling. Het
Spygate-schandaal - 2007/2008 In het Formule 1-seizoen van 2007
vond een fantastische titelstrijd plaats tussen Fernando Alonso,
Lewis Hamilton en Kimi Raikkonen. De laatstgenoemde coureur ging er
uiteindelijk met de winst vandoor. Het jaar werd echter grotendeels
overschaduwd door het Spygate schandaal nadat de FIA had ontdekt
dat het team van McLaren in het bezit was van vertrouwelijke
informatie. Dat ging over de auto van Ferrari. De zaak liep een
paar maanden tot de FIA McLaren een boete oplegde van 100 miljoen
dollar. Dit is vandaag de dag nog steeds de grootste boete ooit in
de racerij. Het team uit Woking werd gediskwalificeerd uit het
constructeurskampioenschap en het chassis van 2008 moest
voorafgaand aan het seizoen naar de FIA voor onderzoek. Alonso en
Hamilton behielden hun kampioenschapspunten, maar door hun
rivaliteit binnen het team én het schandaal stapte Alonso al na één
seizoen op. Zes auto's op de baan - GP VS 2005 De Grand Prix van de
Verenigde Staten van 2005 was voor de Formule 1 een genadeklap die
pas de laatste jaren weer is hersteld. Op dat moment werkte de
koningsklasse met twee bandenleveranciers: Michelin en Bridgestone.
De banking met hoge snelheden in de laatste bocht van de
Indianapolis Motor Speedway zette de Michelin-banden zwaar onder
druk, wat resulteerde in dramatische klapbanden tijdens het
weekend. Alle auto's in het veld gingen van start voor de
formatieronde op zondag, maar na een mislukte poging om een chicane
toe te voegen in de laatste bocht, doken de Michelin-deelnemers de
pits in om zich terug te trekken. Veertien auto's verschenen dus
niet eens aan de start. Er bleven slechts zes auto's over: de
Ferrari's, Jordans en Minardi's. Ferrari reed naar een 1-2-finish
terwijl Tiago Monteiro zijn enige podium in de koningsklasse
veiligstelde. Of er iemand echt blij was? Nee, niet echt. Crashgate
- GP van Singapore 2008 De controverse rond de Grand Prix van
Singapore van 2008 kwam pas een jaar later aan het licht. Tijdens
de race crashte Nelson Piquet jr., waardoor de Safety Car werd
ingezet vlak nadat teamgenoot Alonso naar binnen was gegaan voor
nieuwe banden. Alonso won de race, de eerste van twee overwinningen
van Renault dat jaar. Nadat Piquet junior halverwege het
2009-seizoen werd ontslagen, liet de Braziliaan de FIA weten dat
hij van zijn team de opdracht had gekregen om te crashen. Renault
gaf aanvankelijk aan dat het een strafzaak tegen Piquet junior zou
beginnen, maar krabbelde al snel terug en kondigde aan dat teambaas
Flavio Briatore het team had verlaten. De FIA gaf Briatore een
levenslange straf voor zijn rol in het organiseren van de crash,
terwijl hoofdtechnicus Pat Symonds een straf van vijf jaar kreeg.
Het verbod werd echter vernietigd door het Tribunal de Grande
Instance in 2010. De kortste race in de geschiedenis - GP van
België 2021 Te midden van een hectische titelstrijd tussen Max
Verstappen en Hamilton arriveerde de Formule 1 op het beroemde
Spa-Francorchamps voor de twaalfde ronde van het
2021-kampioenschap. Zware regenval trof het circuit tijdens de
kwalificatie, wat resulteerde in een zware crash voor Lando Norris.
Op de racedag werd de regen nog heviger en werd de start meerdere
keren uitgesteld vanwege de slechte weersomstandigheden. Na meer
dan drie uur van vertragingen en opgeschorte starts begon de race
onder de safety car. Na de derde ronde werd de race afgebroken en
deelde de FIA halve punten uit, waarbij Verstappen tot winnaar werd
uitgeroepen. Het was de kortste race in de geschiedenis van de
koningsklasse, want de uitslag werd bepaald volgens de reglementen,
die het resultaat van twee ronden voorschreven. Net als de vorige
onderwerpen in dit artikel haalde de Formule 1 het nieuws, maar
niet met een goede reden.
