Ford geeft update over Red Bull-samenwerking: "Zijn op de goede weg"
De Amerikaanse autogigant Ford maakt in 2026 haar rentree in de
Formule 1 en gaat samenwerken met Red Bull in het produceren van de
Red Bull Powertrains. Elektrische energie zal 50 procent van het
motorvermogen uitmaken vanaf dat jaar, waarbij Ford aan boord is
gehaald vanwege de expertise op het gebied van accu- en
elektromotortechnologie. Vanaf 2026 gelden er namelijk nieuwe
regels in de Formule1. Dit wordt gedaan om de sport aantrekkelijker
te maken voor nieuwe motorfabrikanten en om de onderlinge
verschillen tussen teams te verkleinen. De V6-motoren blijven, maar
de MGU-H verdwijnt. Dit is een systeem in de motor dat verspilde
warmte omzet naar elektrische energie. Om het verlies van de MGU-H
op te vangen wordt de hybride-energie van de MGU-K vergroot naar
350 Kilowatt. Het vermogen van de auto's zou zo gelijk moeten
blijven. Ford CEO Jim Farley deelt een positieve update over de
voortgang van de toetreding in de Formule 1. "Ik heb veel tijd
doorgebracht met het team in Milton Keynes en met Adrian Newey, en
ik denk dat we op de goede weg zijn", zegt hij bij Motorsport.com .
"2026 klinkt nog ver weg, we hebben nog veel werk te doen aan de
aandrijflijn, maar ik ben erg blij met de vooruitgang. Ik wilde dat
ik je meer kon vertellen, maar ik zou zeggen dat we op schema
liggen." Voordeel wegauto De nieuwe regel (vanaf 2026) van de
Formule 1 om het elektrisch vermogen te verhogen is een volgende
stap in het streven naar duurzaamheid en komt op een moment dat er
meer elektrische wegauto's dan ooit worden verkocht. Farley zegt
dat F1's uitbreiding naar meer elektrisch vermogen zorgde voor de
terugkeer van Ford in de Formule 1, na bijna twee decennia
afwezigheid. "We keren terug in de F1 op een manier die we in het
verleden niet hebben gedaan. Het blijkt dat de beste aerodynamica
ter wereld in de Formule 1 zit, net als de beste telemetrie. In de
F1 kun je de beste data verzamelen. En eigenlijk hebben we al die
dingen nodig voor elektrische auto's. Dus het is eigenlijk
teruggaan naar de jaren 70 als het gaat om technologische
overdracht." Farley gaat verder: "Dit is niet hetzelfde als een
eigen team bezitten. We gaan erheen om letterlijk technologie over
te dragen. We kunnen ze (Red Bull, red.) accu-technologie bieden,
want in 2026 gaan ze naar 50 procent elektrisch vermogen en hebben
ze accu's met een hoge ontlading nodig. Dat doen we bijvoorbeeld in
de NHRA-raceklasse." "En aan de andere kant kunnen wij telemetrie,
digitale diagnose en aerodynamica krijgen, die we in onze
elektrische productieauto's kunnen toepassen om de accu kleiner te
maken."
Formule 1 en gaat samenwerken met Red Bull in het produceren van de
Red Bull Powertrains. Elektrische energie zal 50 procent van het
motorvermogen uitmaken vanaf dat jaar, waarbij Ford aan boord is
gehaald vanwege de expertise op het gebied van accu- en
elektromotortechnologie. Vanaf 2026 gelden er namelijk nieuwe
regels in de Formule1. Dit wordt gedaan om de sport aantrekkelijker
te maken voor nieuwe motorfabrikanten en om de onderlinge
verschillen tussen teams te verkleinen. De V6-motoren blijven, maar
de MGU-H verdwijnt. Dit is een systeem in de motor dat verspilde
warmte omzet naar elektrische energie. Om het verlies van de MGU-H
op te vangen wordt de hybride-energie van de MGU-K vergroot naar
350 Kilowatt. Het vermogen van de auto's zou zo gelijk moeten
blijven. Ford CEO Jim Farley deelt een positieve update over de
voortgang van de toetreding in de Formule 1. "Ik heb veel tijd
doorgebracht met het team in Milton Keynes en met Adrian Newey, en
ik denk dat we op de goede weg zijn", zegt hij bij Motorsport.com .
"2026 klinkt nog ver weg, we hebben nog veel werk te doen aan de
aandrijflijn, maar ik ben erg blij met de vooruitgang. Ik wilde dat
ik je meer kon vertellen, maar ik zou zeggen dat we op schema
liggen." Voordeel wegauto De nieuwe regel (vanaf 2026) van de
Formule 1 om het elektrisch vermogen te verhogen is een volgende
stap in het streven naar duurzaamheid en komt op een moment dat er
meer elektrische wegauto's dan ooit worden verkocht. Farley zegt
dat F1's uitbreiding naar meer elektrisch vermogen zorgde voor de
terugkeer van Ford in de Formule 1, na bijna twee decennia
afwezigheid. "We keren terug in de F1 op een manier die we in het
verleden niet hebben gedaan. Het blijkt dat de beste aerodynamica
ter wereld in de Formule 1 zit, net als de beste telemetrie. In de
F1 kun je de beste data verzamelen. En eigenlijk hebben we al die
dingen nodig voor elektrische auto's. Dus het is eigenlijk
teruggaan naar de jaren 70 als het gaat om technologische
overdracht." Farley gaat verder: "Dit is niet hetzelfde als een
eigen team bezitten. We gaan erheen om letterlijk technologie over
te dragen. We kunnen ze (Red Bull, red.) accu-technologie bieden,
want in 2026 gaan ze naar 50 procent elektrisch vermogen en hebben
ze accu's met een hoge ontlading nodig. Dat doen we bijvoorbeeld in
de NHRA-raceklasse." "En aan de andere kant kunnen wij telemetrie,
digitale diagnose en aerodynamica krijgen, die we in onze
elektrische productieauto's kunnen toepassen om de accu kleiner te
maken."
