Mercedes ligt niet wakker van Red Bull-samenwerking: "Dat is niet toegestaan"
De intensieve samenwerking tussen AlphaTauri en Red Bull houdt de
gemoederen bezig. AlphaTauri koopt vanaf 2024 zoveel mogelijk
onderdelen binnen de reglementen en volgt zo weer meer de lijn van
de hoofdmacht. McLaren-teambaas Zak Brown uitte meermaals zijn
zorgen, maar volgens James Allison valt het allemaal wel mee. "Ik
weet niet zeker wat de aard van de samenwerking is, maar ik weet
wel wat de regels zijn", stelt Allison tegenover Autosport . "De
regels zijn erg strikt omtrent het niet mogen doorgeven van zaken
die als intellectueel eigendom beschouwd kunnen worden. Bovendien
mag je weinig onderdelen kopen en dus weinig technische gegevens
delen." Commerciële samenwerking Volgens Allison wordt zo een
technische samenwerking onmogelijk gemaakt. "Als twee teams een
sterke samenwerking hebben, kan het alleen commercieel sterk zijn.
De regels verbieden een sterke technische en sportieve
samenwerking. Vroeger was er veel meer vrijheid en had Mercedes
zo'n relatie met Aston Martin. De reactie was dat de regels
substantieel strikter zijn gemaakt." "Als er toch zo'n samenwerking
zou zijn, ontstaat er veel onvrede", vervolgt Allison zijn verhaal.
"Er is niet veel bewegingsvrijheid om vanuit een technisch oogpunt
een samenwerking met een ander team aan te gaan. Het is simpelweg
niet toegestaan."
gemoederen bezig. AlphaTauri koopt vanaf 2024 zoveel mogelijk
onderdelen binnen de reglementen en volgt zo weer meer de lijn van
de hoofdmacht. McLaren-teambaas Zak Brown uitte meermaals zijn
zorgen, maar volgens James Allison valt het allemaal wel mee. "Ik
weet niet zeker wat de aard van de samenwerking is, maar ik weet
wel wat de regels zijn", stelt Allison tegenover Autosport . "De
regels zijn erg strikt omtrent het niet mogen doorgeven van zaken
die als intellectueel eigendom beschouwd kunnen worden. Bovendien
mag je weinig onderdelen kopen en dus weinig technische gegevens
delen." Commerciële samenwerking Volgens Allison wordt zo een
technische samenwerking onmogelijk gemaakt. "Als twee teams een
sterke samenwerking hebben, kan het alleen commercieel sterk zijn.
De regels verbieden een sterke technische en sportieve
samenwerking. Vroeger was er veel meer vrijheid en had Mercedes
zo'n relatie met Aston Martin. De reactie was dat de regels
substantieel strikter zijn gemaakt." "Als er toch zo'n samenwerking
zou zijn, ontstaat er veel onvrede", vervolgt Allison zijn verhaal.
"Er is niet veel bewegingsvrijheid om vanuit een technisch oogpunt
een samenwerking met een ander team aan te gaan. Het is simpelweg
niet toegestaan."
