Porsche gooit F1-deur niet volledig dicht ondanks geflopte Red Bull-deal
Porsche heeft verklaard dat het "geïnteresseerd blijft" in een
mogelijke deelname aan de Formule 1, ondanks het feit dat de focus
binnen de Volkswagen Group op Audi ligt. Porsche streefde naar een
samenwerking met Red Bull voor 2026, maar besloot vervolgens dat
het niet zou deelnemen als de nieuwe reglementen over twee jaar van
kracht worden. Porsche en Audi zijn beide onderdeel van Volkswagen
Group. Porsche is momenteel wel vertegenwoordigd in andere
raceklassen, waaronder het World Endurance Championship en de
Formule E. Directeur Sales en Motorsport, Michael Dreiser, laat
weten dat Porsche de koningsklasse niet uit het oog verloren heeft:
"Motorsport zal altijd de kern vormen van onze merkidentiteit",
laat hij weten aan Blackbook Motorsport . "Formule 1 blijft een
interessante raceklasse voor ons." Toch ligt de focus bij Porsche
voor de nabije toekomst bij andere raceklassen. "Voor de komende
jaren concentreren we ons op de huidige fabrieksprogramma's met de
Porsche 963 in het WEC en de IMSA-series, evenals in de Formule E
met de Porsche 99X Electric. Daar willen we vechten voor
overwinningen. Dat is onze traditie en onze belangrijkste focus en
we geven geen commentaar op speculaties die verder gaan dan dat."
Gebrek aan communicatie bij Audi De huidige CEO van Audi, Gernot
Dollner, die in september vorig jaar het roer overnam van Markus
Duesmann, heeft eerder herhaald dat Audi achter de Formule 1 staat.
Deze uitspraak deed hij nadat er in de media werd gespeculeerd dat
Audi de stekker uit het F1-project zou trekken. In het Duitse
Handelsblatt , zei hij dat "het plan op zijn plaats is", maar legde
hij uit dat de trage besluitvorming rondom het project grotendeels
te maken had met het gebrek aan communicatie. Audi lijkt in 2026 in
zee te gaan met Sauber, het team dat onlangs een rebranding
onderging van Alfa Romeo tot Stake F1 Team. Dat alles verliep niet
vlekkeloos, waardoor de communicatie rondom het Audi-project op de
tweede plaats kwam te staan. De teamvertegenwoordiger van Sauber,
Alessandro Alunni Bravi, legt de aard van de huidige situatie uit.
"Waarom er een gebrek aan communicatie is, is eenvoudig: we hebben
bepaalde beperkingen in de communicatie over het team, over de
toekomst en over de betrokkenheid van Audi."
mogelijke deelname aan de Formule 1, ondanks het feit dat de focus
binnen de Volkswagen Group op Audi ligt. Porsche streefde naar een
samenwerking met Red Bull voor 2026, maar besloot vervolgens dat
het niet zou deelnemen als de nieuwe reglementen over twee jaar van
kracht worden. Porsche en Audi zijn beide onderdeel van Volkswagen
Group. Porsche is momenteel wel vertegenwoordigd in andere
raceklassen, waaronder het World Endurance Championship en de
Formule E. Directeur Sales en Motorsport, Michael Dreiser, laat
weten dat Porsche de koningsklasse niet uit het oog verloren heeft:
"Motorsport zal altijd de kern vormen van onze merkidentiteit",
laat hij weten aan Blackbook Motorsport . "Formule 1 blijft een
interessante raceklasse voor ons." Toch ligt de focus bij Porsche
voor de nabije toekomst bij andere raceklassen. "Voor de komende
jaren concentreren we ons op de huidige fabrieksprogramma's met de
Porsche 963 in het WEC en de IMSA-series, evenals in de Formule E
met de Porsche 99X Electric. Daar willen we vechten voor
overwinningen. Dat is onze traditie en onze belangrijkste focus en
we geven geen commentaar op speculaties die verder gaan dan dat."
Gebrek aan communicatie bij Audi De huidige CEO van Audi, Gernot
Dollner, die in september vorig jaar het roer overnam van Markus
Duesmann, heeft eerder herhaald dat Audi achter de Formule 1 staat.
Deze uitspraak deed hij nadat er in de media werd gespeculeerd dat
Audi de stekker uit het F1-project zou trekken. In het Duitse
Handelsblatt , zei hij dat "het plan op zijn plaats is", maar legde
hij uit dat de trage besluitvorming rondom het project grotendeels
te maken had met het gebrek aan communicatie. Audi lijkt in 2026 in
zee te gaan met Sauber, het team dat onlangs een rebranding
onderging van Alfa Romeo tot Stake F1 Team. Dat alles verliep niet
vlekkeloos, waardoor de communicatie rondom het Audi-project op de
tweede plaats kwam te staan. De teamvertegenwoordiger van Sauber,
Alessandro Alunni Bravi, legt de aard van de huidige situatie uit.
"Waarom er een gebrek aan communicatie is, is eenvoudig: we hebben
bepaalde beperkingen in de communicatie over het team, over de
toekomst en over de betrokkenheid van Audi."
